Crime Time logo

Wer sagt da, daß gute Kriminal-Adventures eine bierernste Angelegenheit sein müssen? Niemand? Eben. Und schon garnicht die Jungs von Starbyte...

...deren Held liegt nämlich gleich zu Beginn des Spiels stockbesoffen in seinem Hotelbett - was ja schonmal ein recht vielversprechender Anfang ist!

Reiner, so heißt unsere (unfreiwillige) Spürnase, wird mittels eines Richtungskreuzes gesteuert. Außerdem findet man am Screen eine Liste von Verben und Gegenständen, sowie das Inventory. Der Rest ist ein Kinderspiel: Mit der Maus wird ein Verb und dann der entsprechende Gegenstand angeklickt, schon ist eine Aktion eingeleitet!

Da Reiner, wie gesagt, ein wenig über den Durst getrunken hat, sieht man das Geschehen aus einer schrägen Perspektive - aber auch ein wankender Held ist ja immer noch ein Held. Diese Art von Humor zieht sich durch das gesamte Game, besonders die (deutschen) Textausgaben sind manchmal ganz schön harter Tobak!

Wer mit deftigen Sprüchen nichts im Sinn hat, sollte sich lieber nach einem anderen Adventure umsehen...

Andererseits liegen gerade Abenteuer-Frischlinge bei Crime Time goldrichtig, denn nicht nur die Bedienung ist einfach gehalten, auch die Rätsel werden den Einsteiger nicht überfordern.

Grafisch hingegen ist nicht gerade der Bär los, viele Bilder bestehen nur aus eintönig gefärbten Fláchen - eine ziemlich trostlose Angelegenheit. Was den Sound angeht, können wir uns leider noch kein Urteil erlauben, der war in unserer Test-version noch nicht ganz fertig. (C. Borgmeier)



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If there's one thing 'plus bizarre que' French games, it's German games. Even more confusing are German games where the entirety of the instructions are in German. Such a game is Crime Time, creating what you might think a sizeable problem to be skilfully tackled by your cheery reviewer.

But, as luck would have it, because last year I was incredibly keen to eliminate Russian, Lating, Greek and Technical Drawing (with Mr Wooley - bleeurgh) frm my life if I possibly could, guess who opted to take German GSCE? Once again, the day is heroically saved. (Don't worry though - the versions you play will be in English. Hopefully).

So what happens? Well, you assume the part of a lerge red cabbage called Simon who has to go into space to buy a new teapot for his Granny. Or you do in my translation of the plot. But the story disk (thankfully in English) has different ideas, and from what I can gather you are in fact out to prove that you are not guilty of a nearmby murder, with the cabbage and teapot obviously appearing in more of a sub-plot.

This takes place as an icon-driven arcade adventure, sort of like Monkey Island or Cruise For A Corpse. And that's the problem. Crime Time is far inferior to Monkey Island or Cruise For A Corpse and, as such, shares with every other cone from here onwards the fate of being slagged off into oblivion.

Technically speaking there is nothing wrong. Gameplay is deep and puzzley, the scene-setting, hand-drawn graphics are taken from interesting perspectives (Mr Wooley would approve), the digitised sound effects are, well, digitised (including a great toilet flush), and there's humour, although inevitably losing a little something on translation (such as the jokes).

But to tell the truth, it just isn't a patch on the Delphine games. And on-screen character, bits of animation, interactable graphics, none of these can be found in Crime Time. It's back to clicking on NORTH, SOUTHEAST icons to move about, and accomplishing tasks by selecting USE from one list then KNIFE and ON WRISTS from subsequent lists, often resulting in an infuriating "No" or "That will not be necessary" response. The dated feel of it will send shivers down even the most open minded gameplayer's spine.

Crime Time isn't just a step but a giant leap backwards from the 1991 standard of games, and should be avoided at all costs. In fact, don't even play it for free.