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Multi-player soccer manager logo

Nach ihrem "Cricket Captain" hat es die Jungs von D&H Games nun zu den Kickern verschlagen, genauer gesagt in deren Chefetage. Und erstaunlich aber wahr: Ihr neues Managerspielchen kann sich im Gedrängel der Konkurrenten durchaus behaupten!

Multi-player soccer manager Zweck und Ziel einer Managersimulation sollten hinreichend bekannt sein, wir können uns also ganz auf die speziellen Features unseres Testkandidaten konzentrieren: Bis zu acht Leute dürfen mitmischen (da wird es aber eng vor dem Amiga!), es gibt 100 Teams mit insgesamt 1.250 Spielern, und machen kann man hier so ziemlich alles, was überhaupt nur irgendwie mit Fußball zu tun hat! Spieler kaufen und verkaufen, seine Jungs betreuchen und trainieren, Kundschafter zu anderen Begegnungen schicken, den ganzen Finanzkram verwalten, das Stadion renovieren, den Sponsor bei Laune halten, die Taktik bestimmen und und und. Es gibt fünf Ligen (plus Europa- und UEFA-Cup etc.), in denen man sich bewähren muß, und während man sich so bewährt, erlebt man wirklich alle Höhen und Tiefen des Managerdaseins – von glanzvollen Ehrungen bis hin zu Publikumsausschreitungen.

Auch wenn man sich anfangs leicht in den zahllosen Untermenüs verirrt, geht die Handhabung mit Joystick oder Maus letztlich voll in Ordnung. Sound ist keiner vorhanden, Grafik nicht viel, und was es gibt, wirkt zugegebenermaßen etwas laienhaft. Aber wen Games dieser Art mag, legt wohl eh nicht so viel Wert auf eine hübsche Verpackung – und der Inhalt stimmt hier wirklich bis ins kleinste Detail! (mm)

Amiga Joker, September 1991, p.40

Der Amiga Joker meint:
Multi-Player Soccer Manager ist ein echter Geheimtip für Profi-fußballer!

Amiga Joker
Multi-Player Soccer Manager
Grafik: 33%
Sound: 70%
Handhabung: 68%
Spielidee: 68%
Dauerspass: 82%
Preis/Leistung: 75%

Red. Urteil: 78%
Für Experten
Preis: ca. 74,- DM
Hersteller: D&H Games
Genre: Simulation

Spezialität: Schwache deutsche Anleitung, Dongle-Kopierschutz. Übrigens: Trotz anderslautendem Packungsaufdrück ist das Spiel in englisch!



Multi-player soccer manager logo

D&H Games, Amiga £24.99

Multi-player soccer manager Nowadays, the mere mention of the words 'football manager' prompt moans and groans and words like 'Oh, not again!'. The market is awash with football games – either of the Kick Off action type or D&H's Football Director strategy game. However, dare I say that this particular football game is different? The title, in effect, gives the game away – no pun intended. This is the first multi-player football game and, with one important exception that I will go into later, offers good entertainment.

Up to eight players can participate in the game, which is completely mouse/joystick driven. After inputting the year of your first season you choose your team(s) and play begins in the Non-League. Apart from the five divisions you are given the FA and League Cups plus the UEFA and European Cups for when you reach First Division status.
Features are numerous: various team tactics (aggressive play, etc), formations, buy/sell players, injuries, sponsorship, retirements, contracts, manager's talk, crowd violence, play-offs, season tickets, over 100 teams and 1,250 players, etc, etc!

After selecting your team and clicking on the play icon the results are instantly shown, division by division (this cuts down the waiting time for large multi-player sessions). Your team will be highlighted within the division. After the result has been shown, a newspaper page is presented. Among the greyed-out writing will be your team's result plus the scorers (if any) and any other important information such as injuries and payment of sponsorship.

As a one-player game MPSM is pretty good but it's a multi-player game that should come into its own, providing more exciting play. I say 'should' come intro its own because the game's principle criticism, the manual, hampers much of the excitement. The problem with the manual is the acute lack of information that is given to you. This leads to a lack of appreciation of the finer points of the game's strategy and artificial intelligence. You have no awareness as to how, for example, the players' skill factors vary. Why and how do they rise or fall? Also I was foxed as to the meaning of some abbreviated headings: I still do not know what some of these mean.

Overall, a good game spoiled by a frustrating manual. Buy it but be prepared for a long learning curve.

Zzap! Issue 73, May 1991, p.58

PRESENTATION
55%
GRAPHICS
67%
SOUND
0%
HOOKABILITY
81%
LASTABILITY
82%
OVERALL
75%