Starlord logo

Steve Bradley travels the galaxy with Starlord.

Microprose 01454 326532 * £29.99 * Out now

In a message of positively Harry Secombe-ian proportions, the game's box asseverates that 'you are a Starlord'. And, indeed, if you choose to purchase the software, then you will be.

Starlord is a space-based strategy game with the odd morsel of joystick-waggling 3D arcade affray. It's also a poor game both in design and application and the mixed control method of mouse, joystick and keboard is filly.
The idea is to charge about the galaxy, forging alliances with certain spacefolk while slapping rivals with a firm backhand.

Uninspiring fare, though genre fans may gleam some satisfaction.


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Nach "Wing Commander" und "Elite II" wird die Amiga-Galaxis nun erneut von kriegerischen Wirren heimgesucht - wie einst im PC-Universum hat MicroProse nämlich auch hier die galaktische Monarchie engeführt.

Die ferne Zukunft erinnert politisch also an die ferne Vergangenheit, man bekommt es mit einem Galakto-Feudalismus samt Kaiser, Grafen und Lakaien zu tun. Einen dieser Blaublüter dirigiert fortan der Spieler, während Kollege Computer all die ungezählten anderen steuert. Nur, daß man selbst zu Beginn halt noch ganz am Anfang seiner Karriere steht und bloß über einen einzigen Planeten gebietet, während ringsum Welten erobert, Bündnisse geschmiedet und allerhöchste Tiere gestürzt werden...

Um nun eines Tages Kaiser anstelle des Kaisers zu werden, benötigt der kleine Prinz, äh, Lord neben einem ausgeprägten Sinn für Militärstrategie auch einige Talente in Sachen Wirtschaftspolitik und Diplomatie sowie (optional) eine gestandene Pilotenausbilding.

In der Praxis hat man sich diesen Werdegang so vorzuzustellen: Fliege mit der anfänglich zur Verfügung stehenden Flotte zu deinen Nachbarsternen und erobere sie, nutze im Handels-Screen die von den diversen Welten produzierten Resources (frischen Sprit oder neue Kreuzer gibt's halt nicht überall), vermeide es, dich mit freundlich gesonnenen Herrschern oder gar Mitgliedern deiner eigenen Familie anzulegen, versuche statt dessen, mit anderen Sippen Bündnisse einzugehen - und plündere eroberte Planeten erst mal ordentlich aus!

Im Falle einer kriegerischen Auseinandersetzung stehen dann drei Möglichkeiten zur Wahl. So kann man erstens die "Kurzfassung" anklicken und sich mit einer schlichten Meldung über Sieg oder Niederlage begnügen, zweitens auf einer Wabenkarte variantenreiche Taktik-Gefechte führen und drittens selbst den Steuerknüppel eines Räumers in die Hand nehmen. Diese Eigeninitiative führt zu furiosen, wenn auch selbst mit Stick nicht einfach zu steuernden 3D-Kämpfen im All.

Na, jedenfalls waren die Szenen anno DOSe mal furios - am Amiga sind sie zwar immer noch schnell (jedenfalls am 1200er), haben aber an optischen Reiz verloren. Hier waren bei den Sternenfliegern von Origin bzw. Gametek offenbar die besseren Konvertierter beschäftigt.

Auch das tolle Intro ist leider gestorben, doch gerieten die vielen, mit bunten Backgroundgrafiken hinterlegten Menü- und Datenscreens erfreulich hübsch. Beim auf die Kampfsequenzen beschränkten Sound (dramatische Musik und ebenso dramatische Effekte) kann diese Version dem PC-Vorflieger zudem locker das Wasser reichen. Schade nur, daß man wegen der ziemlich mißratenen Maussteuerung im Strategieteil weitgehend auf die Tastatur zurückgreifen muß, auch wenn das recht ordentlich klappt.

Die Aktionisten unter den Starlords mögen also etwas enttäuscht sein, für Strategen und Simulanten hält das Game aber so manchen Leckerbissen parat (jn)


Starlord logo

Strap yourself into your battleship. Fire up the rockets. And dominate the universe. Yes.

"At first," begins the writing on the back of the box, "you'll concentrate on flying Starfighters and leading your forces in exciting 3D battles. Then, you'll realise that the true path to success also involves diplomatic, planning and trading skills."

Almost, but not quite. In fact you'll realise that the 3D battles are terrible. You fly around in a dodgy-looking spaceship while other spaceships wheel about in the sky all around you. There are so many of them you've no idea which ones to shoot, and you'll quickly discover that your spaceship performs much better if you just leave it on autopilot. And, given that you've got the option to skip the battles completely and let the computer work out the results automatically, that's what you'll find yourself doing.


Just leave it on autopilot

BLOW
Starlord is thus reduced to an interstellar strategy game, where, in a vaguely interesting retro scenario, you're a Middle Ages-style feudal leader struggling to become emperor of the galaxy. There are lots of other earls and lords and things, and to get anywhere you'll have to form alliances with them as well as fight them. Members of your own family are particularly important to your success - as long as you treat them well, you can generally rely on your offspring come to your aid should you find yourself outclassed by a superior fleet.

To become the emperor, you've got to conquer as much of the galaxy as you possibly can, gradually amassing ships, weapons and resources until you feel you can have the current emperor in a fight. There's a bit of trading involved, but you'll spend most of your time poring over star maps, studying your rivals to see who it'd be best to attack next. And this is actually pretty good fun.

There's a great sense of achievement when another planet falls under your iron rule, and it's curiously compelling watching your empire slowly expanding, wondering whether your next battle could be your last. But it's not exactly taxing - with judicious use of the save facility you should be able to secure the throne within an evening or so.

BY BLOW
And all the time, you're fighting against the oddest control system I think I've ever seen. You use the mouse to move from one bit to the next and select things. But there's no pointer on the screen. To select something from the menu (there's only one per screen), you press the mouse button and then move the mouse up and down to highlight options in a rather haphazard manner. It works, but it seems a strange way to go about things.

The alternative is to use keyboard shortcuts, but there are so many different ones it's impossible to remember them all. And it keeps blanking out the screen and writing "Loading - Please Wait" (although it recognises external drives and is hard drive-installable).

BATTLES
When you consider that Starlord actually went on sale about three months ago, and it's taken us this long for us to get a review copy from Microprose, you perhaps get some idea of their confidence in the game. Really Starlord should have been sent back to the drawing board and had the tedious 3D bits torn out and thrown away and the strategy part beefed up. And this from the chap who brought us the wonderful 3-dimensional classic Midwinter. Shame on you.