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Ein Fall für zwei

 Yo! Joe! logo

Wo Hudson Soft hinhaut, da kracht es – das wissen Konsolisten seit langem, dank Konvertierungen ist es auch uns Amigaianern nicht neu. Doch diese Plattformen sind vorerst nur für die Freunde der "Freundin" reserviert!

Yo! Joe! Recht so, sollen doch auch mal die Super-NES und PC-Besitzer warten, bis sie mit einer Umsetzung bedient werden. In der Zwischenzeit vergnügt sich unsereins längst mit dem Original, und das bedeutet Plattform-Action vom Feinsten – schöner noch, als wir es nach dem Preview im erhoffen konnten...

Die dünne Vorgeschichte um ein Drogen-Syndikat kann man getrost vergessen, denn dafür hat es das Gameplay faustdick hinter den Bytes: Solospieler laufen bzw. springen mit Joe durch liebevoll gezeichnete Landschaften, im Team-Modus kommt zusätzlich Nat ins Spiel.

Yo! Joe! So oder so wird erstmal ein Horrorhaus durchstöbert, wo bereits ein Gag den anderen jagt - da sticht Opas Wand-Gemälde mit Messen zu, Zombies brechen aus Gräbern hervor, und Knochenhaufen formieren sich zu Killer-Skeletten. Im Aztekentempel werfen dann Indianer mit Giftpfeilen um sich, und es gilt, seinen Feinden davonzuschwimmen, anschließend müssen noch eine Pyramide, der Hong Kong-Palast, 'ne düstere Straße und ein U-Bahn-Abschnitt gemeistert werden. Von langeweile fehlt in all disen Locations jede Spur, denn das Spielareal ist irre groß. Überraschungen sind an der Tagesordnung, und neben den zahllosen "Normal-gegnern" warten noch allerlei Mittel- und Obermotze ihre wohlverdiente Abreibung. Die bekommen sie anfangs per Fußtritt oder Handkante verpaßt, später geht es gar mit Laternenpfosten, Kettensägen und Molotow-Cocktails zur Sache.

Freilich hat man Ähnliches mittlerweile schon öfter gesehen, jedoch kaum je mit so vielen Bonusräumen und Geheim-Extras garniert – sogar eine versteckte Ballersequenz gibt es zu entdecken! Da verzeiht man die eine oder andere unfaire Stelle gerne, zumal der Energievorrat für einige Patzer reicht. Ganz davon abgesehen, daß hier soft und sauber in alle Himmelsrichtungen gescrollt wird und daß das Programm mühelos mit Dutzenden von Sprites gleichzeitig jongliert. Die Begleitmusik ist hörenswert, die FX sind knackig, Zwei-Button-Sticks werden unterstützt, und last but not least fallen die Ladezeiten denkbar kurz aus.

Auch wenn die Hit-Trauben für Yo! Joe! Ein kleines Bißchen zu hoch hängen, so darf sich das Game doch getrost zu anderen Genre-Größen wie "Superfrog" auf eine Plattform stellen – schon wegen seines witzigen Zwei-Spieler-Modus. (rl)

Amiga Joker, July 1993, p.16

VON NIPPON NACH NORDEN

Seit der japanische Hudson-Konzern eine Filiale in Hamburg eröffnet hat, wird neben den heimatlichen Konsolen auch der Amiga mit feinen Spielen bedacht. Man denke nur an die bereits klassische labyrinth-Bombe "Dynablaster" oder das pfiffige Steinzeit-Hüpfical "B.C. Kid"- beides ursprünglich Stoff für die PC-Engine. Als nächstes steht aus dieser Ecke eine Umsetzung des Strategieknallers "Nectaris" an.

YO! JOE!
(HUDSON SOFT)
PLATTFORM - ACTION

80%

"GOIL, EY!"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPAß
78%
80%
75%
72%
74%
82%
FÜR FORTGESCHRITTENE
PREIS DM 89,- (Vollversion)
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
2/JA
NEIN
HIGHSCORES
ANLEITUNG



 Yo! Joe! logo

Desperate for some excitement in his sordid life, Jon Sloan flexes his joystick skills to test the long-awaited platformer from those French wonders, Hudson Soft.

T Yo! Joe! here have been many benchmarks in the field of Amiga platformers. Games like Rainbow Islands and Zool have shown us all what is possible with an Amiga. Unfortunately, Yo! Joe! is not in the same class as those giants. That's not to say that it is bad – it is, at best merely mediocre.

The plot contains the usual number of graphically different levels. Apparently, a gang of evil nasties has gathered together to question an all-seeing Oracle. They want to know ho well their drug dealing will go next year. Even for drug dealers this bunch is weird. I mean there's Count Costrimo, a vampire; Sheebop, the half-sister of an Indian goddess; and even Professor X, a mad cyborg. The Oracle has some plans of its own however and, in an effort to avoid being locked away, tells the evil boys that two boys must be destroyed if they are to be successful in their chosen profession. Joe and Nat are the sprogs in question and, unluckily for them, manage to find themselves outside Count Costrimo's castle. What a coincidence!

Yo! Joe! There are a few sub-plots involving graffiti and gang warfare, but they are even less believable than the main one so I won't dwell on them.

HOTTING UP
The aim of the game is to traverse six levels of platforms whacking as many enemy sprites as possible and collecting any treasure you may find along the way. Initially, Joe's only weapons are his feet and fists so he can punch or karate kick opponents away. Some of his opponents are pretty tough, so he'll need to find the many weapons scattered around, such as the fast-spinning nunchakus (flails), lead piping or molotov cocktails (petrol bomb). Only the flails and pipe are permanent collected whilst the others need topping up, so be careful how you use them.

The main levels are varied with various types of bad guys with their own methods of attack. Level three, for instance, is set in a South American temple full of mad cannibal Incas; these guys attack you with spears, axes and boomerangs. Level four is in Japan and is strewn with ninjas popping up out of the floors and walls with knives, blowpipes, shurikens and swords.

Yo! Joe! baddies Joe is a pretty resourceful character though, and once you've found a decent weapon, the enemies can be dispatched with relative ease. The same is sadly true for the end-of-level guardians. You can easily beat a guardian without losing any energy.

ELVIS IMPERSONATOR
The game has a very polished feel and it's clear that much time and effort has been put into the sound and graphics. The sampled effects are excellent with vicious cracks and booms accompanying Joe's martial arts blows. The background music skips along unobtrusively. The graphics are quite reminiscent of that old Bitmaps' classic, Gods, and have a distinct French style which is hard to describe but easy to recognise. Joe himself is a well-developed lead and has some smooth animations especially when he's spinning the nunchakus. But, for some reason, Hudson Soft decided to make Joe look like Elvis, complete with white suit! Perhaps it's some kind of continental thing that I haven't cottoned on to.

It's a shame that after so much skill has been employed in the rest of the game, that very little has gone into the prolonging gameplay. I'm not an excellent platform player but I managed to complete the whole game in one morning!
No matter how well presented Yo! Joe! is, you will complete it quickly. It is nothing more than a flawed attempt at producing a classic game. Wait for the budget release.

CU Amiga, October 1993, p.92

Yo! Joe! explained
HUDSON SOFT £26.99
A500
A1500
A500+
A2000
A600
A3000
A1200
A4000
KOMPART UK, GUILDFORD HOUSE, 20 GUILDFORD ROAD, ST ALBANS, HERTS AL1 5JY. TEL 0727 868005
 
RELEASE DATE:
GENRE:
TEAM:
CONTROLS:
NUMBER OF DISKS:
NUMBER OF PLAYERS:
HARD DISK INSTALLABLE:
MEMORY:
 
OUT NOW
PLATFORM
IN HOUSE
JOYSTICK
2
2
NO
1Mb

 
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY

86%
88%
24%
81%
Enjoyable but flawed platform game.
OVERALL: 69%