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X-Out logo

In Diensten von Rainbow Arts produziert das Programmierteam „Faktor 5“ Action-Hits am laufenden Band: Waren sich die ersten Mega-Ballereien „Katakis“ und „R-Type“ noch sehr ähnlich, so weht jetzt schon ein ganz anderer Wind…

X-Out Bei X-Out (Gesprochen: Crossout) findet die große Schlacht zwischen Gut und Böse nämlich ausnahmsweise nicht in den Weiten des Alls statt, sondern in düstren Unterwasser-, Lava-, und Kristallandschaften. Vor jedem neuen Spielabschnitt geht’s erstemal zum Shopping: In einem gut sortierten Waffenladen darf zwischen vier verschiedenen Raumschiffen gewählt werden, an die man dann nocht schnell ein paar Extrakanonen, Schutzschilder oder Satelliten montiert. Die Montage ist denkbar einfach: Per Joystick wird das gewünschte Schiff erst ausgewählt, dann auf einem Rasterfeld plaziert und abgelegt. Das Gleiche wiederholt sich mit den Extras, solange die Kohle reicht – fertig ist der Raumgleiter mit der persönlichen Note!

Ehe man nun sein Gefährt zur Feuertaufe ins Feindesland schickt, sind ein paar Lockerungsübungen für die Fingermuskulatur dringend zu empfehlen: In X-Out ist dermaßen viel Action angesagt, dass mit bösen Krämpfen in der Joystick-Hand stets gerechnet werden muss! Kaum dass man in den ersten Level gestartet ist, stürzen auch schon Heerscharen feindlicher Wassergleiter heran und eröffnen erbarmungslos das Feuer. Schnell ausweichen und selbst Zunder geben! Leichter gesagt als getan, überall treiben Wasserminen, deren Berührung den Energiepegel unseres Schiffes rapide sinken lässt. Damit nicht genug: Auch Steinpfeiler und Felswände müssen während des Kampfgetümmels um jeden Preis vermieden werden, und die vielen Bodengeschütze oder die heranrasenden Roboter machen die Sache auch nicht leichter. Wer das alles übersteht, braucht sich am Ende jedes Levels „nur“ noch mit einem schön schaurigen Schlussmonster herumzuschlagen, das natürlich besonders viele Treffer wegstecken kann…

Amiga Joker Hit Trotz der Überdosis Action ist das Game niemals unfair, mit Geschick, Übung und Konzentration ist hier jedes Problem zu meistern. Die gefürchteten „unspielbaren“ Stellen fehlen gänzlich, was X-Out weit über die Baller-Konkurrenz (selbst des eigenen Hauses) erhebt! Auch die Technik kann begeistern: Die Level scrollen sowohl horizontal als auch vertikal, die Hintergründe sind ein (Alp-)Traum, ja selbst die riesigen Schlussmonster wurden bildschön und flüssig animiert. Ein besonderes Lob an den Grafiker Celàl, alleine der wahnsinnige Vorspann ist schon eine Wucht! Über die Qualitäten des Sounds braucht man nicht nachsinnen: Chris Hülsbeck zeigt sich wiedermal von seiner Schokoladenseite und entlockt dem Amiga herrlich stimmungsvolle Klänge.

Was soll man noch sagen? Selten wurde ein Ballergame so brillant in Szene gesetzt wie hier - Action-Fans, die sich diesen Genuss entgehen lassen, sind nun wirklich selber schuld!
(Carsten Borgmeier)

Amiga Joker, January 1990, p.?

Der Amiga Joker meint:
"Kein Zwiffel: Rainbow Arts’ X-Out ist der Traum jedes Action-Freaks!"

Amiga Joker
X-Out
Grafik: 93%
Sound: 92%
Handhabung: 91%
Motivation: 88%

Red. Urteil:
Für Fortgeschrittene
91%
Preis: ca 69,- DM
Hersteller: Rainbow Arts
Bezug: Rushware
Bruchweg 128-132
4044 Kaarst 2
Tel.: 02101/6070

Spezialität: Das Game kommt auf zwei Disketten daher und ist – wer hätte es gedacht – kopiergeschützt.



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Rainbow Arts, C64 £9.99 cassette, £14.99 disk; Amiga £24.99
X-out Rainbow Arts have practically revolutionized the old extra-lives concept by offering you a range of ships to have in your 'fleet', each individually armed!

You begin the game in a shop with a hideous alien shopkeeper for whom shoplifting is never to be a problem. His most expensive goods are four ships which can be fitted with 3-12 weapons. Once selected, a ship can be placed on the design grid where a number of weapons can be fitted. The basic (in-built) weapon is a gun for which you can choose three strengths of bullet, fitting in up to three directions. There's also three types of guided missiles, plus bouncing and smart bombs. Up to six drones can be released, firing automatically, and re-collected. Even more impressive are the satellites; eight types moving in different patterns.
The most graphically awesome weapons are the super-weapons – Fireclaw, Flamethrower and Energywall – activated by holding down fire.

Between each multiloaded level you return to the shop where you can uprate you ships, and even buy new ones if you have the cash!

Zzap, Issue 61, May 1990, p.10

Robin Hogg The most impressive thing about X-Out are the weapons – you can easily spend hours, even days getting the hang of them. Choosing how your satellites will move and where to place them and drones is great. And working out which ship to arm how provides great tactical depth. Another good idea is how you can swap between two secondary weapons.
It's a pity then that the game is otherwise a fairly conventional horizontally-scrolling shoot-'em-up. There's a few nice touches, such as the aliens which leave matter trails behind them (as in R-Type) and impressive mid-level and end-of-level baddies, but only the weapons are new. Still, on both formats presentation is first class with great graphics and good tunes – especially on the Amiga which so often suffers ST game clones. If you're a shoot-'em-up fanatic both versions are top notch, but the C64's already got a huge variety of similar games and X-Out needed more original baddies.

Scorelord While sharing the Welshman's disappointment with the overly familiar attack patterns, I thought the great weapons choice and technical excellence compensated. The graphic detail is superbly unpleasant, particularly on the end-of-level monsters. Working out how to deploy your weapons is really satisfying – when you get it right. C64 tape owners will find it initially painful: dying on level one means you have to reload the shop, the high score table, and level before restarting. Very irritating until you start to make progress onto further levels where fast loading makes it no more painful than any other multiload. Buying new ships and weapons between levels then becomes a welcome respite between the action, and a chance to work out new tactics – although maybe a bit too much money is offered. Definitely recommended if you fancy a bit novel.

64

PRESENTATION 88%
Amazing intro which easily matches the Amiga's. Fast multiload, but reloading can be irritating.
GRAPHICS 89%
Some very good sprites, landscapes, mother aliens, and even parallax scrolling.
SOUND 83%
Good and varied tunes with nice FX.
HOOKABILITY 81%
Takes time to work out the weapons and reloading a difficult level one an the shop the shop can be irritating on tape.
LASTABILITY 83%
Eight levels provide a fairly substantial challenge.

OVERALL
82%
A first-class shoot-'em-up.

AMIGA

PRESENTATION 86%
Great intro, attractive shop scene, good instructions.
GRAPHICS 90%
Some beautifully detailed sprites and landscapes, all designed specifically for the Amiga.
SOUND 90%
A great soundtrack, different tunes for each level with some very good spot FX.
HOOKABILITY 82%
A little difficult to begin with, and it takes a while to get the hang of the weapons.
LASTABILITY 86%
Eight varied levels with some great mother aliens providing an incentive to keep going.

OVERALL
84%
An extremely slick and quite innovative shoot-'em-up.