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Kann’s denn sowas überhaupt gehen: eine ernstzunehmende Panzersimulation, die trotzdem kinderleicht zu bedienen ist? Allerdings – gerade eben ist sie aus dem Unterholz gerollt!

Team Yankee Team Yankee beruht auf einem Roman von Harald Coyle, be idem übrigens auch Amerikas Oberfalke Tom Clancy seine Finger mit drin hatte. Umgesetzt wurde es von denselben Leuten, die uns schon „Jagd auf Roter Oktober“ beschert haben. Das Szenario ist zwar mal wieder restlos überholt, aber dafür erfrischend simpel: Die Russen greifen (West-) Deutschland an. Ganz klar ein Fall für Sean Bannon, auch der „Panzertöter“ genannt (angeblich verspeist er jeden Tag zum Frühstück ein paar von den Dingern). Im Spiel selbst geht es dann natürlich um das Übliche, also Gegner angreifen, Stellungen halten etc. Auch die beteiligte „Hardware“ kennt man bereits von vergleichbaren Games: M1, M2, T-62, BTR-60 und so weiter.

Was Team Yankee dennoch einzigartig macht, ist die konkurrenzlos einfache Handhabung. Normalerweise haben (Panzer-) Simulationen eine Anleitung in Bibelstärke und eine Benutzerführung, die man erst nach einem ausführlichen Lehrgang kapiert. Hier wurde dagegen mal ein ganz anderer Weg gewählt: Ein vierfacher Splitscreen (der „Simultan-Kontrollbildschirm“) ermöglicht es, alle eigenen Platoons (=Panzerzüge) auf einmal zu überwachen. Man kann gleichzeitig und ohne Umschalten in allen vier Fenstern rummurksen, z.B in einem ballern, im nächsten die Karte anschauen und in einem weiteren die eigetretenen Schäden begutachten. Oder man macht halt überall dasselbe, die Möglichkeiten sind fast unbegrenzt! Wer trotzdem lieber mit einem großen Vollbildschirm arbeitet – auch kein Problem, ein Mausklick genügt. Bei alldem wurde die Realitätsnähe keineswegs vernachlässigt (beispielsweise langsameres Vorankommen in Wasser und Wald), dazu versüßen zahlreiche Extras das Simulantenleben (Nachsicht, Vernebelung, Artillerieunterstützung usw). Nur das Schießen erinnert mehr an Games in der Art von „Operation Thunderbolt“ (Klick & Bumm), aber so kommen wenigstens auch die Actionfreunde zu ihrem Recht.

Die Grafik ist popig bunt und recht schnell, die Geräusche sind fetzig, und die Maussteuerung ist über alle Zweifel erhaben. Weniger schön ist allerdings, daß es nur fünf Hauptszenarios gibt, die dazu alle in Deutschland angesiedelt sind. Auch die Missionen stehen alle fest (kein Editor), und Abwechslung durch verschiedene Schwierigkeitsstufen wie bei „Tank“ wird ebenfalls nicht geboten. Langzeitmotivation ist daher nicht unbedingt die größte Stärke dieses Spiels, aber bis man alle vorhandenen Missionen durch hat, vergeht schon einige Zeit. Und vielleicht sind bis dahin ja auch ein paar Missiondisks erschienen?! (mm)

Amiga Joker, December 1990, p.20

Der Amiga Joker meint:
"So benutzerfreundlich wie bei Team Yankee waren Panzer noch nie!"

Team Yankee
Grafik: 78%
Sound: 74%
Handhabung: 89%
Spielidee: 79%
Dauerspaß: 71%
Preis/Leistung: 70%

Red. Urteil: 75%
Für Anfänger
Preis: ca. 99,- DM
Hersteller: Empire
Bezug: Frank Heidak

Spezialität: Gute deutsche Anleitung, aber die fürchterlichste Handbuchabfrage der letzten Zeit. Ab 1 MB auf Festplatte installierbar. Riesige Karte und ein Notizblock als Beigaben.



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Empire, Amiga £29.99
Team Yankee Harold Coyle's bestselling novel was praised for its action and superb realism, telling the tale of how Team Yankee (a US army company) takes on the Soviets in World War III. The game reduces the novel to five scenarios, with you beginning at the rank of private. There are eight service records which automatically record the results of your battles, kills/losses.

Fortunately, losing does not wipe your record. If you complete all five scenarios you're promoted, making the game tougher with more intelligent enemies. So five ranks make twenty-five different battles, four of five which happen at night. Each scenario begins with a briefing, after which you can select the timing and location of artillery strikes (if available).

Once in the game you have command of four platoons, each containing four vehicles. Initially the screen is split in four showing the view of each platoon. Any of these displays can be clicked on to fill the screen. There are three types of display: on the Map Screen you set the destination, speed and formation of a platoon. The Status display shows how much ammo each platoon vehicle has, as well as its morale and efficiency. Finally there is a 3-D view which is always from the platoon's most powerful vehicle. Icons can magnify the view ahead, produce engine smoke and use infra-red to see through smoke. You can also rotate the turret and select weapons, the M-1 tank has HEAT shells, shorter-range but more lethal SABOT-shells and machine guns.

Other Army vehicles aren't so well equipped, the M113 troop carrier only has a machine gun, while the M-2 carrier and ITV have a machine gun plus a few TOW anti-tank missiles. Thankfully you don't have too many of these vehicles, but in later missions you'll have to protect a convoy of troop carriers. Other scenarios require you to defend villages or attack and secure set positions.

Zzap, Issue 68, December 1990, p.90

Robin Hogg After initial sceptism over Yankee's depth, I loosened up and began to enjoy the pure blasting with a healthy dose of strategy thrown in to keep you hooked. Using the gunsight to lock onto and then fire at targets smacks of Operation Wolf but with a little more thought about it. The Let Sleepings Gods Lie 3-D system has been speeded up markedly, seeing a column of tanks rolling past is very impressive! Mouse control and the icon system all work well with a rather nifty line in four views at once. What I really want to know is why didn't programmers ODE provide a lot more missions rather than the basic five just played at different skill levels. Surely the licence wasn't that restrictive? Let's hope Empire license Harold Coyle's second book, Sword Paint, and let ODE use the same system again with a bit more game depth.

Stuart Wynne Yankee can't compare with M-1 for realism, but it's an extremely playable and enjoyable sim. The essence of the game is a mix of tactics – critical in positioning your forces and timing artillery strikes – and arcade action. Swiveling the turret, finding the enemy, getting a laser lock-on, waiting for a round to be loaded then knocking a tank out all requires good reactions. Then as soon as the first shot hits, the rest of the platoon will know your position and return fire, so it's critical to take them all out quickly. This is great fun, helped along by great graphics. Up close things are blocky, especially the UDG-style forests, but overall the effect is top-notch. The game's only real drawback is the lack of scenarios. Enemy intelligence does increase dramatically as ranks improve, but new scenarios would've been best.

C64 UPDATE
Depending on the success of Amiga Yankee, scenario discs and a C64 version are under consideration.

PRESENTATION 85%
306-page novel, slick 60-page manual, notepad, map, automatic save-to-disk and nice intro. No mission complete pics.
GRAPHICS 83%
Unique ODE system at its best, blocky close-up but fast and excellent at mid-range. IR good too.
SOUND 57%
Pleasant intro tune, explosions plus one or two weapon-ready beeps.
HOOKABILITY 88%
Extremely easy to get into, with a great practice intro and relatively easy first scenario.
LASTABILITY 77%
Only five scenarios, but playing them at different skill levels provides a substantially increased challenge.
OVERALL
81%
A superbly executed mix of tactics and shoot-'em-up action.



Team Yankee CDTV logo  CDTV

EMPIRE * £29.99

Team Yankee CDTV A straight port from the Amiga version of the tank game in which you control a squadron of four machines in a test of strategy. It's a good game, if not a great one, with the main mechanic being control from the map of the action in the 3D game-world.

It requires plenty of tactical skills which the cleverly-ramped, progressively harder levels will teach the novice tankie. The title provides fun and intelligent gameplay, but looks dated even though it is not that old.

Verdict: 65%

Amiga Format Issue 39, October 1992, p.41


Team Yankee CDTV logo  CDTV

Team Yankee CDTV Beginnen wir gleich mit einem Schmankerl für Stratego-Simulanten. Als diese Vision vom Dritten Weltkrieg samt Panzerduellen in Good Old Germany (basierend auf einem Roman des amerikanischen Erzfalken Harald Coyle) vor zwei Jahren Premiere hatte, war das Szenario „Guter Ami vs. Böser Ivan" gottlob schon überholt. In puncto Technik, Handhabung und Spielspaß hatte Team Yankee die Nase aber voll im Wind, und daran hat sich auch am CDTV nichts geändert!

In fünf Missionen (gelöste Aufgaben werden mittels RAM-Card gespeichert) mit steigendem Schwierigkeitsgrad gilt es, die rote Flut zu stoppen, indem man seine vier Panzerzüge auf einer Landkarte herumdirigiert – und vor allem im detaillierten 3D-Modus schneller schießt bzw. besser trifft als der Gegner. Die seinerzeit gerühmte Userfreundlichkeit des Splitscreen-Spektakels werden zwar nur Benutzer einer Maus oder eines Trackballs bestätigen können, doch dafür fehlt nun die nervige Codeabfrage. Prädikat: in Ordnung .
(Empire. ca 109,- DM).

Amiga Joker, October 1992, p.76