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Star Flight logo

Frage: Was haben PC-User uns Amigianern voraus? Antwort: Jetzt nichts mehr! Seit neuestem hat, nach "Larry II", nun auch das andere Kultspiel verzockter PC-Eigner seinen Weg zur "Freundin" gefunden. Man darf also gespannt sein, schließlich lässt alleine die Verbindung Rollenspiel und "Electronic Arts" schon so manchem Freak das Wasser im Munde zusammenlaufen!

Star Flight Ehe der Speichelfluss nun sturmflutähnliche Ausmaße annimmt, müssen wir der Begeisterung einen kleinen Dämpfer verpassen: Star Flight ist eigentlich kein reinrassiges SF-Rollenspiel, sonder eher ein „Elite" mit Rollenspielelementen. Die Ähnlichkeit mit der berühmten Handelssimulation beschränkt sich nicht nur auf das Verschachern verschiedener Frachten; leider ist die Grafik hier ebenfalls eher einfach gehalten, außerdem bleibt der Lautsprecher – mal abgesehen von ein paar mageren Soundeffekten – meistens stum. Egal, was in diesem Fall wirklich zählt, sind ohnehin nur Komplexität und Spielspaß, und davon ist eine ganze Menge geboten!

Neben der Programmdiskette findet sich eine hübsche Sternenkarte, eine Rädchen zum Ermitteln des richtigen Sicherheitscodes, eine dringend benötigte Referenzkarte, sowie das immerhin 33 Seiten starke deutsche Handbuch in der Verpackung. Ehe man derart gut ausgerüstet zur ersten Mission ausbricht, gibt es allerdings noch etliches zu erledigen…

Star Flight Nachdem man sich über seinen Auftrag informiert hat, stellt einem das Interstel-Hauptquartier einen fast schrottreifen Raumkreuzer ohne Bewaffnung, sowie schlappe 12.000 MU (Monetäre Einheiten) zur Verfügung. Jetzt gilt es, eine sechsköpfige Mannschaft zusammenstellen (es stehen auch ganz reizende Außerirdische zur Verfügung!), die Leute entsprechend ihrer Aufgaben einigermaßen schulen zu lassen (was das wieder kostet!), und das Sternenschiff auszurüsten, ehe man in die unendlichen Weiten abdüsen kann.

Vordringlich sollen Informationen und finanzielle Mittel beschafft werden – ersteres ist gut für die Karriere, zweiteres lebenswichtig. Insgesamt stehen immerhin 270 Sternensysteme mit 800 Planeten, nebst sieben Alien-Rassen zur Erforschung bereit. Es müssen Mineralien geschürft, Artefakte gefunden, fremde Lebensformen entdeckt (oder gar eingefangen) und letztendlich die sagenumwobene „Erde" ausfindig gemacht werden. Also reichlich Stoff für Monate! Sämtliche Optionen (und das sind viele!) können per Maus oder Tastatur aufgerufen werden. Tatsächlich ist Star Flight ein überaus komplexes Programm, das spieltechnisch kaum Wünsche offen läßt. Allerdings geht die Fortbewegung im All trotz des Jahres 4619 noch etwas langsam und ruckelig vonstatten, auch Landemanöver stellen die Geduld des Spielers oft auf eine harte Probe. Aber abenteuerhungrige Sternen-Kapitäne werden dem tollen Game die kleinen Macken sicher gerne nachsehen! (wh)

Amiga Joker, February 1990, p.?

Der Amiga Joker meint:
"Starflight bietet schier endlosen Spielspaß – vergeßt die Enterprise, jetzt kommen wir!"

Amiga Joker
Star Flight
Grafik: 62%
Sound: 38%
Handhabung: 73%
Motivation: 87%

Gesamt:
Für Fortgeschrittene
65%
Preis: ca 85,- DM
Hersteller: Electronic Arts
Bezug: CSJ Computersoft
Auf dem Schacht 17
3203 Sarstedt 4
Tel.: 0 50 66/40 31

Spezialität: Es können fünf Spielstände abgespeichert werden. A2000-Besitzer mit Festplatte aufgepaßt: Bei dieser Konfiguration gibt's manchmal Ladeprobleme!



Star Flight logo

Electronic Arts, Amiga £24.99

Star Flight Recent studies of the southern regions of your home planet, Arth, have uncovered remarkable evidence of an ancient subterranean culture that existed thousands of years ago. This all-but-forgotten race of humans apparently arrived on Arth in a giant spaceship, Noah. They were seemingly escaping annihilation by three alien races: Uhleks, Gazurtoids and Phlegmaks. The ship came from a planet that until now only existed in legend: the planet Earth.

Suddenly intent on discovering their roots, the population of Arth has Interstel embark on a huge exploration experiment. Having rediscovered and mastered earth's knowledge of space-travel, Interstel charge a team of trainee space cadets (including yourself) with the task of exploring the galaxy to find out exactly what happened to Earth.

The project isn't government-aided and funds are relatively low, hence you're only equipped with a basic ship to begin with. It's up to you and your crew to find and bring back minerals, alien artifacts and new lifeforms, trading them for cash to buy ever-better ships to explore deeper and deeper into space.

You begin your vast and intrepid commission sage and sound in Starport. Represented by a little man in a red space suit, you may choose from a number of options while docked here: you could visit the bank to admire your assets or pop into the trade depot to buy a new engine, shields, laser cannon, or missiles for your ship. However, it's recommended that you purchase four boring cargo pods for your ship before you do anything else. The drop in on personnel and get yourself a crew. You've a choice of human, reptilian, insect-like, plant-like or android personnel. Each specialising (but still requiring expensive training) in navigation, science, engineering, medicine, and so on.

Star Flight Your ship (which you have the pleasure of naming before it's launched) comes equipped with an engine (of sorts) and a little fuel. So once you've assigned your crew their posts, you may boldly go where everybody else seems to be going. It makes sense to explore your own solar system before heading off into deepest space, to get used to the game controls. Also you can collect some quite profitable minerals, allowing you to upgrade your ship for when you feel ready to spread your wings.
Collecting minerals, artifacts and so on from planets is achieved by piloting a terrain vehicle around your ship's landing site (fuel limits restrict travel), picking up items and info as you go.

As play progresses and you discover more and more about your immediate surroundings, little snippets of information come your way concerning the instability of Arth's sun. And it seems this is more than a natural phenomenon. Your task takes a more urgent pace as you need to discover as much as possible about your galaxy, hoping for clues as to what is happening to your sun before it goes nova.

Play is slow to begin with and watching your ship land on planets takes an age. However, the landing sequence may be turned off and once you begin to explore outside Arth's system Starflight becomes very interesting.
There are 270 systems and 800 planets waiting to be discovered, with minerals, ancient (and recent) ruins, alien lifeforms, and artifacts there for the plundering.

Fortunately for the sake of lasting interest, not everything goes your way: space combat (or its avoidance) plays a large part in Starflight as do other elements derogatory to your success such as running out of fuel or energy (easier to do than you might like), the crushing gravity of some planets, engine or communications failure, planetside storms, and hostile lifeforms; it's a hard life in the Interstel Space Corps.

Although sound is pathetic and animation poor, Starflight is intriguing to play. There exists a real sense of discovery and even excitement as you dare to travel further from Arth. And it's a real good feeling to leave Starport in control of a ship so well decked out with shields, lasers, missiles, and a thrusting, throbbing mega-engine that she could give even the Enterprise a tough time... If only I had Kirk's crew...

Really-useful-information-dept:
A C64 version should be available in March, priced £14.99.

Zzap! Issue 59, March 1990, pp.22-23


ATMOSPHERE
PUZZLE FACTOR
INTERACTION
LASTABILITY
OVERALL
81%
N/A
76%
86%
82%