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Mit Überschall in die Vergessenheit...


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Welcher Teufel hat Activision bloß geritten, als sie sich entschlossen haben, einen drei Jahre alten Sega-Automaten umzusetzen - noch dazu einen, den kein Mensch kennt?

Sonic Boom Auch wenn es hier mal wieder besonders sinnlos ist, kurz etwas Hintergrundgeschichte: Der böse (und namenlose) Feind hat die wichtigsten Militärstützpunkte der Welt eingenommen, und "der Welt bester Kampfflieger" darf alles wieder ins Lot bringen. Soviel zum Background. Das Spiel selbst ist von oben nach unten scrollendes Ballergame, von denen es auf dem Amiga ja nun wirklich schon hunderte gibt. Das Teil erinnert etwas an "1942" (ind.) und "Terra Cresta", beides ganz passable C64-Spiele, die herauskamen, als unsere "Freundin" noch gar nicht auf der Welt war. Es wird geballert und geballert, auf Luft- und Bodenziele. Dazu gibt es die standardmäßigen Extrawaffen und eine Superbombe - das war es dann. Das heißt, nicht ganz: Zwei Spieler können auch ballern, hintereinander, versteht sich...

Die Grafik wäre eines C64 durchaus würdig, vom Amiga reden wir besser gar nicht erst (selbst der Titelscreen wird mehr hereingeruckelt als hereingescrollt!). Obwohl: Gelbe Gegner auf gelben Grund, wie es sie im zweiten Level zu bewundern gibt, machen eigentlich auf keinem Rechner eine besonders gute Figur! Die Musik düdelt so auf Spectrum-Niveau dahin, bei den FX kann jeder PC mithalten (ohne Soundkarte!). Einziger Lichtblick bei Sonic Boom ist die Handhabung, der Flieger läßt sich einigermaßen vernünftig steuern. Für stolze 84 Märker ein bißchen dürftig, oder? (mm)

Amiga Joker, July 1990, p.?

Amiga Joker
Sonic Boom
Grafik: 43%
Sound: 49%
Handhabung: 61%
Spielidee: 13%
Dauerspass: 26%
Preis/Leistung: 18%

Red. Urteil: 19%
Für Anfänger
Preis: ca 84,- DM
Hersteller: Activision
Bezug: Leisuresoft

Spezialität: Als ob das Spiel nicht schon mies genug wäre - es hat auch noch die Frechheit besessen, zweimal auszusteigen!


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Activision, C64 £9.99 cassette, £19.99 disk; Amiga £24.99
Sonic Boom This game comes with a shocking lack of plot to cover up nakedly unoriginal gameplay. Indeed, older gameplayers should cover their eyes as Sonic Boom doesn't ever bother with imaginative graphics to clothe the bare bones of yet another vertically scrolling shoot-'em-up. Why, you only need to squint and you can see Xevious!

Judging from the cover we have yet another brave American pilot engaged in a bid to save the world. The Enemy has seized military bases the world over, and our square-jawed hero must fight through six multiloaded levels to win. At the end of each level there's a superbaddie and if you don't destroy him on the first pass, the screen scrolls back to let you have another go. To help you on your mission extra equipment can be taken from red and yellow parachutes. The former give you mini-planes to escort you, the latter increases the power of your shots.
Needless to say that famous thief Death nicks all these add-on weapons.

Zzap! Issue 64, August 1990, p.14

Phil King I can't understand why Activision have converted this ancient (1987) Sega coin-op. If you're going to release a vertically shoot-'em-up nowadays it really has to be something special. This certainly doesn't apply to Sonic Boom whose basic 'shoot everything that comes at you' action makes Xevious look sophisticated. To perfectly complement the tedious gameplay the graphics and sound are dull on both machines, and the whole game resembles a dodgy SEUCK effort.

Scorelord Both versions have attractive and well moving graphics but the gameplay is so tired I frequently found myself falling asleep. Especially after the very similar Scramble Spirits this is an excellent cure for insomnia. The Amiga game at least boasts a two-player option, but unfortunately it's only for alternate play! The C64 game suffers particularly from high difficulty, no continue-plays and the inevitable multiload hassle. Neither game is really bad, but neither do they have anything which is likely to keep you playing for long.

64

PRESENTATION 60%
No continue-plays and no scenario, multiload levels all on side two for ease of use.
GRAPHICS 61%
Decent amount of detail on varied backdrops, sprites repetitive and overall lacking imagination.
SOUND 52%
Mediocre in-game tune and poor spot FX.
HOOKABILITY 61%
Simplistic gameplay makes it easy to get into...
LASTABILITY 52%
...but highly difficult level means there's a lot of multiloading while lack of originality and imagination further diminish appeal

OVERALL
52%
Another vertically scrolling shoot-'em-up... yawn.

AMIGA

PRESENTATION 65%
Continue-plays and alternate two-player option are worthwhile additions.
GRAPHICS 67%
Again plenty of detail on the backdrops and some good end-of-level monsters.
SOUND 44%
Repetitive console-type in-game tune plus minimal FX.
HOOKABILITY 61%
Quite playable, but there's nothing special to get you hooked...
LASTABILITY 57%
...while later levels offer little new, apart from some okay graphics.

OVERALL
58%
At least it's not as difficult as the C64 game.