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Mehr Schattenspiele

Shadoworlds logo

Der Vorgänger "Shadowlands" wurde aufgrund seiner Photoscape-Technik als Revolution in der Geschichte des Lichtspiel-Abenteuers gefeiert – gegen diese Lobeshymnen muß nun der Nachfolger ankämpfen...

Shadoworlds ...da er selbst kaum bahnbrechende Neuerungen vorzuweisen hat: Der Hersteller heißt jetzt Krisalis statt Domark, die Story entstammt dem SF-Milieu und nicht mehr dem Fantasy-Genre, die Maussteuerung wurde etwas komfortabler gestaltet, und auf die Zauberei hat man ganz verzichtet – das war's. Automapping sucht man immer noch vergeblich, und die Kämpfe laufen nach wie vor weitgehend automatisch ab, Als kleines Trostpflaster darf man sich nun allerdings wesentlich häufiger mit den 15 verschiedenen Monstersorten rumstreiten, wofür allerlei Ballermänner und sogar ein hübscher Flammenwerfer zur Verfügung stehen.

Die Vorgeschichte scheint man sich von dem Film "Aliens" ausgeborgt zu haben: Eine Raumstation im Planetensystem Magma 6 meldet sich nicht mehr, also sollen dort vier Helden mal nach dem rechten sehen, denn der lauschige Winkel ist immerhin das Entwicklungszentrum für die gefährlichsten Waffen des Universums! Das Quartett läßt sich individuell zusammenstellen oder standardmäßig vom Programm übernehmen, eine persönliche Gestaltung der einzelnen Charaktere ist aber nicht mehr drin. Mit diesen junges, Mädels und/oder Cybors erkundet man nun die insgesamt 14 Iso-3D-Labyrinthe von Magama 6, wobei erfahrene Schattenländer trotz aller Vereinfachungen gegenüber Neu-Beschatteten natürlich leicht im Vorteil sind.

Wie gewohnt, erfolgt die Auswahl der diversen Befehls-Modi (Team-Formation, Einzel-Steuerung, untersuchen, aufnehmen, benutzen) durch das Anklicken von Kopf und Körperteilen des Helden-Grundrisses am unteren Screenrand – allerdings ist es jetzt nur noch einer, man muß sich also nicht mehr durch die gesamte Crew klicken. Es wurden noch mehr Details verbessert, z.B. blinken die benutz- oder aufklaubbaren Gegenstánde im Raum auf, sobald der entsprechende Befehls-Modus aktiviert ist. Außerdem ist das Spiel etwas schneller geworden, Probleme mit dem Echtzeit-Ablauf gehören somit der Vergangenheit an. Nichtsdestotrotz hätte das Scrolling ruhig noch flotter ausfallen dürfen, vor allem, weil sich an der Sparsam animierten und wenig detailreichen Grafik gegenüber "Shadowlands" praktisch nichts geändert hat. Was andererseits aber auch bedeutet, daß die Lichtverhältnisse von unübertroffenem Realismus sind, nur daß jetzt nicht mehr Fackeln, sondern Hightech-Taschenlampen, Deckenstrahler etc. dafür verantwortlich zeichnen. Sound gibt's jedoch nur wenig, und was es gibt, ist wenig berauschend.

Bleiben noch drei Dinge zu erwähnen: Erstens wird kaum nachgeladen, zweitens benötigt man für Spielstände eine unformatierte Disk, und drittens wird das Game demnächst auch komplett in deutsch erhältlich sein. Wer also den Vorgänger mochte, darf unbesorgt zuschlagen – für alle übrigen könnte ein kleines Probespielchen Licht in die Schattenwelt bringen... (mm)

Amiga Joker, November 1992, p.31

SHADOWORLDS
(TEQUE/KRISALIS)
SF - ROLLENSPIEL

74%

"EIN LICHTBLICK"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPASS
66%
68%
56%
45%
87%
79%
FÜR KÖNNER
PREIS DM 89,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
2/JA
NEIN
SPIELSTÄNDE
ANLEITUNG


Shadoworlds logo  CU Amiga Screenstar

An Advanced Military Research Centre overrun by alien scum? It's time for Dan Slingsby to run the other way.

Shadoworlds IN THE SHADOW
Shadoworlds is essentially Shadowlands with a new scenario, a tweaked control system and a lot more firepower. This time around, you're in control of four intergalactic space cops sent to investigate the mysterious silence emanating from a Weapons Research Facility, the only one of its kind in the galaxy. To make matters worse, your men haven't got any weapons (they've been banned throughout the Federation, stupidly enough!), so you've got to scavenge for them once you reach the station.

For those not familiar with the first game, Shadoworlds is an pseudo-RPG with some arcade-style gameplay thrown in for good measure. Everything is mouse-driven throughout, with the inventory screen merely a mouse click away. Some lessons have obviously been learnt from the first game and everything is a lot more straightforward. The on-screen sprites have been cleaned-up and are more distinctive than before. The spells of the first one have been replaced by an awesome assortment of weapons, with 12 different combinations possible. Each one comes in two parts and combining different elements will result in different effects. For example, a flamethrower will either spew its deadly load in a continuous burst of fire concentrated blasts around the screen depending on which attachment is used. How well you can actually use such armaments depends not only on your dexterity with the mouse, but also on each character's tech level which improves as the game progresses.

TRICKS AND TRAPS
The same combination of pressure pads and light-activated doorways are on offer, as well as a variety of levers and pulleys. Even the oracle of the first game makes a reappearance, this time dressed up as an on-board computer vehicle which, when activated, will give vital clues as to how to progress. The most notable improvement is in the control system – in the previous game there were just far too many needless mouse clicks to get your characters to do anything. Here, there's just one action portrait to control all four men. Another improvement is the speed of the game – at times it looks as if your men are practising the 100 metre sprint. Everything is much more action-orientated, too, with an incredible number of alien nasties to blow away.

Merely switching the action from the original's dungeons and temples to the corridors of a space station isn't a massive leap in the imagination, though. Admittedly, you do get to transport down to three different planet surfaces for a bit of exploration, but the rest of the game involves trudging through the endless corridors of the space station. It all becomes a bit samey after a while. The game's puzzle elements have been cut down, but there are still plenty included. The new space helmets worn by your intergalactic troops can direct light in a 360 degrees arc so, predictably, many of the puzzles they encounter are light based.

X-RAY VISION
The actual space station looks a bit like the one in Audiogenic's Wreckers, with screen after screen of tunnels and subways. If you suffer from claustrophibia, then this certainly won't help. Fortunately, the game's developers, Teque, have seen fit to do away with the crude line-based cutaway walls of Shadowlands and replaced them with a wire-mesh effect which is much less confusing and lets you see what's going on when one of your characters moves behind a wall.

There are a lot of neat touches throughout the game. Some of the alien beasts are very detailed and the water and apples of the first game have been replaced with fluid bags which dispense nutrients through an intravenous drip. The in-game music is suitably eerie and atmospheric and the variety of pick-ups and equipment keep things from getting dull. There's always something new to discover or collect.

Overall, I was highly impressed with Shadoworlds. It's got more of an arcade-bias then the first game and the action is relentless at times. Fans of the first game won't be disappointed with this sequel and those that were put off by the plodding style and over-emphasis on puzzles of the original should definitely give Shadoworlds a look. They might just be pleasantly surprised.

CU Amiga, November 1992, p.63

UNDER ORDERS
Shadoworlds features a multitasking control system. This allows the player to issue an instruction to more than one character at the same time, e.g. it's possible to have one character firing a weapon at a creature, another opening a door, a third collecting an item, whilst the fourth is resting – all at the same time. Just issue the series of instructions to the characters and each will execute their own commands.

buyers guide
release date:
genre:
team:
controls:
number of disks:
number of players:
hard disk:
memory:
 
November
RPG
Teque
Mouse
2
1
yes
1 Mb only

 

KRISALIS £25.99
Action-packed RPG with a definite arcade bias.
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY
85%
83%
84%
88%
OVERALL 85%