Bring me to the Main Page   Bring me to the Reviews Index

Töten total!

Shadow of the Beast 2 logo

Die Erwartungen waren hoch: Wird die Grafik tatsächlich so schön sein, wie es die ersten Screenshots versprachen? Wurde dismal auf eine preistreibende Luxusausstattung verzichtet? Und vor allem: Ist die Spielbarkeit besser als beim ersten Teil?

Shadow of the Beast 2 Kurz und schmerzlos: Beast II ist eine herbe Enttäuschung. Dabei fängt alles so wunderbar an – zum Einstieg gibt es einen fantastischen Trickfilm voll herlicher Sounds und Animationen. Tief beeindruckt sieht man zu, wie ein Fledermaus-Monster zu einer einsamen Hütte fliegt, und dort ein schreiendes Baby aus seiner Wiege zu entführen. Die „verfilmte“ Vorgeschichte hat bloß einen Haken: Sie läßt sich nicht abstellen, bei jedem Neustart ist das volle Kidnappung-Programm angesagt. Zudem beansprucht die aufwendige Eröffnungssequenz eine ganze Disk für sich alleine. Auf der anderen sind dann Grafiken und Musikstücke verewigt, die zum besten zählen, was jemals auf dem Amiga produziert wurde. Der Soundprogrammierer hat sich glatt ’ne goldene Schallplatte verdient, für den Spieldesigner bleibt nur der Strick übrig. Warum? Das Game ist nahezu unspielbar!

Dabei klingt die Aufgabe nach dem üblichen Action-Stoff: Der barbarische Held hat sich durch horizontal scrollende Landschaften voller Gegner zu kämpfen, um letztendlich das Baby zu befreien und dem bösen Magier das düstere Lebenslicht auszublasen. Die Frage ist nur, wie? Wohin man sich auch wendet, überall ist die feindliche Übermacht derart erdrückend, daß trotz der genauen Stick-Abfrage selbst geübte Action-Spezialisten ihr bißchen Lebensenergie nicht lange beisammen halten können. Ob bärtige Neanderthaler, bissige Fische oder grüselige Vögel – alle tauchen stets in ganzen Rudeln auf! Da kann unser Barbar seinen Kampfjojo abfeuern, so oft er will, binnen kurzem sind nur noch seine Knochen übrig...

Shadow of the Beast 2 Rein theoretisch ist es auch möglich, sich mit einigen Charakteren zu unterhalten, um Extrawaffen oder wichtige Hinweise von ihnen zu bekommen. Aber wie haben sich die Programmierer das bloß in der Praxis vorgestellt? Bei der ständigen Hektik hat man einfach keine Chance, die Sätze zu entziffern, die da in winziger Schrift auf dem Screen auftauchen. Handel treiben kann man ebenfalls – wiederum nur theoretisch. Denn bevor man die entsprechende Taste gedrückt hat, ist einem längst ein Feind zuvorgekommen.

Freilich, die Grafik ist sogar noch schöner als beim ersten Teil; herrliche Pastellfarben und einfallsreich gestaltete Gegner, wohin das Auge blickt. Das unglaublich sanfte Scrolling ist beeindruckender denn je, und diesmal sind sogar die Animationen der Spielfigur und ihrer Widersacher gleichermaßen geschmeidig! Als Grafik- und Sounddemo ist Beast II fast unschlagbar, als Spiel ein glatter Reinfall. Und was die Preistreiberei betrifft: Um den Horror=Bedtrag von über 100 Steinen zu rechtfertigen, liegt der Packung auch diesmal wieder ein (hübsch) bedrucktes T-Shirt bei. Seid Ihr nun enttäuscht? Wir auch!!! (C. Borgmeier)

Amiga Joker, October 1990, p.?

Amiga Joker
Shadow of the Beast II
Grafik: 94%
Sound: 93%
Handhabung: 31%
Spielidee: 66%
Dauerspaß: 39%
Preis/Leistung: 30%

Red. Urteil: 42%
Für Experten
Preis: ca. 109,- DM
Hersteller: Psygnosis
Bezug: Leisuresoft

Spezialität: Lange Ladezeiten und lästige Diskettenzugriffe während des Spiels. Musik/FX und Schlußbild können abgeschaltet warden, keine Highscores.


Shadow of the Beast 2 logo

Psygnosis, Amiga £34.95

Shadow of the Beast 2 T he plight of your family makes the Simpsons look cosy. I mean first there was that unfortunate incident where you were kidnapped and turned into a beast-messenger by Maletoth, the Beast Lord. Years of mindless servitude ended only when you saw your father sarificed to Meltoth. This broke the spell which had controlled you, freeing you to confront the forces of darkness. Using your beast powers you fought through dozens of monsters and traps to defeat Zelek, the Beast Mage. Your victory returned you to humanoid form and calmed your blood rage.

Zelek's defeat has put him on the edge of death, and he knows he must be successful in his next task for Maletoth – finding your replacement. He searches long and hard before finding your mother and her newborn baby girl. Zelek instantly transforms into his beast form – a hideous monster with huge leathery wings. A short flight takes him to their cottage where he smashes through the roof to snatch the infant.

Your grief-stricken mother soon passes the news to you with undeserved guilt – and an unstoppable drive to save the child. All your money is spent on buying passage to Kara Moon on Tragon, an incredibly dangerous place now occupied by Zelek and his minions. Armed only with a mace, you step fearlessly into the massive trap Zelek has set for you. To rescue your sister you must find Zelek and defeat him.

Beast 2 follows the basic format of Beast - a multidirectional scrolling arcade adventure – but with numerous enhancements and differences. You can collect gold to buy weapons or food (restoring energy). You can also interact with other characters. Press 'O' to offer an object to someone and press 'A' to ask about an object or character (you can input text here!).

Zzap, Issue 67, November 1990, p.78

Stuart Wynne Beast 2 makes no compromises for anyone who found the original difficult: once again a few careless moves sees your single life crumble into bonemeal. This is irksome for reviewers, but for people who want their £35 to stretch over weeks not hours it might be more welcome. Certainly the more you play, the more apparent the attack patterns become so the impossible becomes plausible. The sheer variety of creatures, from massive humanoids to nicely animated leaping blobs, is obviously one of the main attractions of Beast 2. The famous, multi-layered background scroll has been sacrificed to allow much more detail in these and they are very impressive indeed. And this time interaction is not limited to punching – the text input provides plenty of opportunity for intricate puzzles and an intriguing storyline. There is also plenty of switches to throw so if you fancy an beautiful-looking arcade adventure requiring pixel-perfect leaps and combat, this fits the bill. It is not as compulsively playable as say Blood Money, but it is a more open-ended game: you have no idea what will happen next – another monster attack, or a priest wanting to talk.

Phil King This must be one of the most frustrating games ever, it is so flippin' difficult. My goes lasted no longer than a couple of minutes. Even with an infinite energy cheat the game is hard enough and totally merciless to any mistakes, like doing tasks in slightly the wrong order. Some of the puzzles are quite clever and, with hindsight, logical, but the basic game content resembles a simple, linear adventure with some very testing beat-'em-up action thrown in to make things harder. Superlative, imaginative graphics and a stunning soundtrack create a good atmosphere but even they can't quite make up for the overall lack of depth and ridiculously high difficulty level.

PRESENTATION 85%
'Free' Beast II T-shirt, great intro mixing text and cinematic scenes, good death pic (which can be turned off to save time).
GRAPHICS 85%
A great variety of imaginative creatures, superbly animated and detailed. But there is nothing to gasp over here as you did over the original's parallax scroll.
SOUND 88%
A subtly rousing soundtrack, impressive and changing according to circumstance. Great death-sequence guitar solo.
HOOKABILITY 73%
Very difficult, just one life and limited energy mean you are soon waiting for it to reload the beginning.
LASTABILITY 69%
A fair-sized quest, with some very neat puzzles, is made virtually impossible by fiendish difficulty.
OVERALL
72%
Not graphically awesome as the original, while improved game structure is hampered by stupid difficulty level. But Psygnosis still show off the Amiga better than almost anyone else.