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Das Plattform Wunder

Ruff 'n' Tumble logo

Wunder über Wunder: Dieses Action-Highlight hat ein englisches Team mit dem deutschen Namen "Wunderkind" verbrochen, was ja an sich schon verwunderlich ist – aber nun haben sich die Newcomer doch tatsächlich als echte Wunderkinder erwiesen.

Ruff 'n' Tumble Obzwar Jason Perkins (Programm) und Robin Levy (Grafik) schon eine ganze Weile im Geschäft sind, hat mit Sicherheit noch kein Mensch je vom Wunderkind-Team gehört. Wie auch, schließlich haben sie den Namen ja nur Spaßeshalber für ihre erste und einzige Koproduktion ausgesucht; mittlerweile geht man schon wieder getrennte Wege. Und das ist mehr als schade, ist Ruff'n'Tumble doch nicht weniger als das derzeit beste Actiongame für den Amiga:

Der Held der Show ist Ruff Rogers, einen kleiner Balg, der gerne mit Murmeln spielt. Eines Tages rollt so ein Kuller in ein Kaninchenloch, und Ruff wird zu einer männlichen Alice – er landet nämlich im Platform-Wunderland. Dort geht es allerdings recht handfest zu, denn nicht umsonst steht der englische Ausdruck Ruff'n'Tumble für deftige Keilereien. Wer dagegen eine zweite Hauptfigur namens Tumble erwartet hätte, sieht sich getäuscht; die war zwar mal geplant, wurde im Sinne eines perfekten Solospiels jedoch wieder fallengelassen. Und so muss Ruff die neu entdeckte Welt eben ganz alleine von Dr. Destiny und seiner Tinhead Army befreien.

Ruff 'n' Tumble Die feindlichen Blechköpfe (und alles, was es sonst noch wagt, sich zu bewegen) nimmt der Lümmel mit einer vorausblickend mitgebrachten MP aufs Korn, herumliegende Wertgegenstände wie Münzen oder Murmeln werden am Levelende gegen Bonuspunkte verrechnet. Weil aber Generatoren massig neues Kanonenfutter produzieren, die Gegner mehrere Treffer wegstecken und die Startwumme auch mal heißlaufen kann, ist man gut beraten, sich nach Lasern, Flammenwerfern, Smartbombs, Unverwundbarkeitkapseln, zusätzlichen Herzchen für den Energiebalken oder Extraleben umzusehen. Überhaupt sollte man den Karnickelbau tunlichst genau absuchen, denn viele Extras sind gut versteckt, und wer nicht alle Murmeln findet, darf den Level nicht verlassen.

Die insgesamt 16 Abschnitte sind mitunter riesengroß, enthalten Geheimräume bzw. Bonuslevels und verteilen sich auf vier Grafik-Welten: den Fantasyworld, die Mine, eine Blechschädelfabrik und zum Schluss Dr. Destinys Schloss. Hat unser Held sämtliche Zwischen- un Endgegner einer Welt von der Plattform gepustet, findet er zwar auch die besiegten Feinde auf dem Konto wieder, bloß gibt es für letzteres leider keine Highscore-Tabelle. Immerhin kann jede Wunderwelt mit einem Passwort angewählt werden, außerdem wird hier immer fair gespielt.

Amiga Joker Hit Trotz derber Raufereien bleibt Ruff mit ein bisschen Grips und Kalkül stets Sieger, wobei sich seine Fähigkeit, auch nach oben, oder diagonal zu ballern, als ebenso nützlich erweist wie sein Talent, im Deckung zu gehen, wenn er selbst unter Beschuss steht. Dennoch sollte der Spieler seine drei Anfangsleben immer scharf im Auge behalten, denn das Game ist nicht eben einfach – an ausgesuchten Gemeinheiten wie etwa Gegnern, die durch Einbahn-Energieschranken ballern, hat selbst als Action-Profi zu knabbern. Was die Präsentation betrifft, mag man kaum glauben, dass dies keine AGA-Grafik ist, denn so prachtvolle Metall-, Glas- und andere Effekte hat der Amiga einfach noch nicht gesehen. Läuft Ruff etwa in eine Höhle hinein, wird es dunkler, und beim Verlassen ganz realistisch wieder heller; die Tauschgänge im Unterwasserabschnitt der Minerwelt bleiben unvergesslich, später gibt es mehr brodelnde Lava als bei einem Vulkanausbruch, in der Dosenfabrik sprühen so viel Funken, dass es für ein ganzes Silvesterfeuerwerk reichen würde, und die Feinde fahren in herrlichen Explosionen gegen Himmel. Mag dabei das eine oder andere Feature auch an vorangegangene Grafikwunder wie „Turrican 3" oder „Lionheart" erinnern, so erweist sich Ruff'n'Tumble hier letztlich doch als Meister aller Klassen. Das Spiel verliert nämlich auch bei einem ganzen Screen voller Sprites nicht an Tempo, lediglich das Scrolling rückelt hin und wieder ganz dezent. Aber angesichts der genialen Animationen schämt man sich direkt, dieses Mängelchen überhaupt zu erwähnen…

Ruff 'n' Tumble Ja, selbst der Soundtrack ist eine Wucht, denn Jason Page hat für die Wunderkinder mitreißende rockige Hymnen komponiert, die der sensationellen Optik qualitativ nicht nachstehen. Zugegeben, auch manche der Sound-Effekte hören sich verdächtig bekannt an (z.B. nach „Silkworm"), aber insgesamt ist die stimmliche Akustik nun mal voll überzeugend. Und wen es um Spielbarkeit und Gamedesign geht, setzt Ruff'n'Tumble ohnehin Maßstäbe – etwa so, wie es seinerzeit der erste „Turrican" tat. Es ist also wirklich Jammer, dass dieses Meisterwerk von Wunderkind ein Einzelstück bleiben soll. Man kann nur hoffen, dass die Bitmap Brothers ihrem Ruf als Zugpferde im Renegade-Stall gerecht werden und mit „Chaos Engine 2" oder „Z" nicht gegenüber diesem Megahit zurückfallen. Die Messlatte liegt jetzt jedenfalls schon verdammt hoch…(mm)

Amiga Joker, November 1994, pp. 16-17

RUFF 'N' TUMBLE
(RENEGADE)
PLATTFORM-ACTION

91%

"SPITZE!"
Amiga Joker
GRAFIK
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPASS
92%
90%
92%
81%
88%
92%
FÜR GEÜBTE
PREIS DM 69,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
2/JA
NEIN
LEVELCODES
ANLEITUNG


Ruff 'n' Tumble logo


Do you fancy a bit of rough, perhaps with a side-order of rumble? John Maddock leaps, bounces, shoots, flicks back his quiff and admires Renegade's latest addition to the platform genre.

What is so special about the platform game? What can be so exciting about hopping from platform to platform while killing various evil hordes? Why when each platformer is virtually identical to the next one do gamers to continue to buy the genre in their thousands?
To be perfectly honest with you, I don't know or have any answers. All I can do is present the next Amiga platform offering to you.
Renegade is one of the best software houses at producing high-quality games. Have a peek through their back catalogue and you'll find classic titles such as
INTRODUCTION
Speedball 2, Magic Pockets, Fire & Ice and Sensible Soccer.
There is a reason why the games are so good. It's simply because Renegade had the foresight to sign up some of the best Amiga developers in the country. The Bitmap Brothers, Graftgold and Sensible Software are just a few examples.
Renegade together with developers, Wunderkind, have created Ruff 'n' Tumble and it's a game that might make you think twice before dismissing the platform genre.

ADDITIONAL INFO
There are four worlds in Ruff 'n' Tumble, all with their own distinct theme. The first is Fantasy Forest and Ruff must race around the woods and tunnels to rescue his marbles. There are plenty of underground sections to the game and the graphics darken accordingly.
World two is the Underground Mine. This has lots of slippery crystal surfaces and pools of molten lava dotted around the place. Keep a careful eye out for the Miner and the Drillbot.
The third world is entitled Tinhead Factory. The metallic levels feature lots of flickering lights and fatal electric fields. it's best to steer clear of the masked Docker and watch out for the rockets which will launch themselves at you, if you get too close.
The fourth and final world is Dr Destiny's Castle. The floors are littered with concealed traps and various metallic beasties. There are Knights armed with swords and shields, plus it's worth keeping tabs on the Wizard. Defeat the end of game baddie and you'll have completed Ruff 'n' Tumble.

Ruff 'n' Tumble

SOUND  
Most games of this ilk do make the unfortunate mistake of ruining the whole package by adding a cutesy, plinky-plonky soundtrack – the kind of tune a six year old might appreciate.
Luckily, Ruff 'n' Tumble hasn't made this mistake and although it's by no means a classic, the music is adequate enough to keep you leaping and shooting at a rampant frenetic pace
The sound effects also do their job with plenty of bleeps and bloops when you collect one of the pick-ups. Explosions are abundant and they make enough noise to keep your attention.
In this case, the sound and effects are quite good, but during the fast-paced action, you don't tend to take any notice of them. If they were missing though, I'm sure the game would suffer.
  78%

Publisher: Renegade
Developer: Wunderkind
Disks: 2
Price: £25.99
Genre: Platform
Hard disk install: No
Control: Joystick
Supports: A500/A600, A1200/A4000
Recommended: 68000 upwards
 

Ruff 'n' Tumble

STORYLINE  
The hero of the game is a blonde-haired, gun-toting, cutesy kid called Ruff. While playing marbles near a mysterious rabbit warren, Ruff loses one of his precious collection when it rolls down a tunnel.
Ruff decides to get his marble back. but little does he know that down the tunnel is a teleport to another world. Ruff, dazed and confused, finds himself on an alien planet. He later discovers that the world is run by the evil Dr Destiny. The mad doctor controls a fearsome army made up of robots called the tinheads.
Our hero, to his surprise, also spots his marble collection lying strewn throughout the planet. Armed with a variety of weapons, including flame-throwers and laser-guns, Ruff must battle through four worlds and 16 levels to recover his marbles, and while he's at it he must also save the planet from the evil clutches of Dr Destiny and his Tinhead Army.

GRAPHICS  
The words "exquisite", "superb" and "gorgeous" do not even come close to describing the graphics in Ruff 'n' Tumble. I haven't seen a platformer look as good as this in quite a while, only Magic Pockets and Gods could challenge it for graphics supremacy.
There isn't an introduction sequence for the game, surprising as they come fitted as standard for most games of this genre, but that's a good thing rather than bad as your whole attention goes on the in-game graphics.
The attention to detail in Wunderkind's platformer is very impressive. Things like the background graphics and the various explosions have had a lot of time and effort spent of them and it's paid off. The animation is top-notch throughout, but the main "Ruff" sprite is totally brilliant and although he looks quite nice in the screenshots, Ruff comes to life when you're playing the game.
Details such as Ruff's quiff which flicks about when he runs around the screen are nice inclusions. Although these small factors alone won't make you want to buy the game outright, they do go a long way making the game, as a whole, a more impressive product.
Put it this way. If the graphics in Ruff 'n' Tumble could be represented by a Sunday Roast dinner complete with all the trimmings, plus you'd also have apple pie and cream for afters.
  90%

OPINION 89%
Amiga Computing Gold Award Ruff 'n' Tumble is one of the best platformers I've played in ages. Not since the days of the Bitmap Brothers' Magic Pockets have I seen a more graphically fantastic and enormously playable platform game.
What really appeals, despite the success in the graphics department, is the difficulty level. This level is set high so that even the most experienced gamesplayer will have to spend plenty of time mastering the various levels.
Event though you're surrounded by cuteness, don't think for one minute that Ruff 'n' Tumble is for kids only. Older gamesplayers will revel in the tough platform challenge.
Wunderkind has done an amazing job and seems to have got every single element of the game just right. The graphics are superb, the sound is good, the gameplay is amazing and it has an uncanny level of addiction that'll keep you playing it again and again.
Ruff 'n' Tumble is, quite simply, the cutesy platformer of the year.

Amiga Computing, Issue 81, Christmas 1994, pp.124-125 (System)