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Er sieht aus wie eine Keuzung aus Arnold Schwarzenegger und einem Affen. Er stöhnt, ächzt, schnauft und ist zu allem Überfluß noch bewaffnet. Und dieses Urviech soll die Welt retten?

Rubicon Es soll, zumindest, wenn es nach der haarsträubenden Vorgeschichte geht: Das Ekelpaket von einem Helden hat den Auftrag, die strahlenden Reste eines zusammengeschmolzenen Kernkraftwerks unschädlich zu machen – während ihm alle mutierten Kreaturen dieser Erde an den Kragen wollen...

Was dabei auf dem Bildschirm abläuft, ist der 999ste Aufguß eines horizontal scrollenden Ballerspiels, wobei (wie bei solchen Arcade-Rangeleien üblich) das Scrolling solange stehen bleibt, bis alle Feinde am Screen in den Mutanten-Himmel geschickt wurden. Auf diese Weise hat der Einzelkämpfer sieben Level im toll gezeichneten Endzeit-Look zu überstehen, zur effektiveren Vernichtung der mannigfaltigen Angreifer können die üblichen Extrawaffen (Laser, etc.) eingesammelt undüber die F-Tasten angewählt werden.

Leider fällt das aufgrund der trägen Steuerung nicht eben leicht, überhaupt ist das Gameplay etwas konfus geraten: Mal tut sich so gut wie nix, dann hat man wieder kaum eine Chance, sein bißchen Lebensenergie gegen die oberfiesen End- und Zwischengegner zu verteidigen.

Soundmäßig wird eine klasse Titelmelodie von Maniacs of Noise geboten, im übrigen ist bis auf ein paar Explosionsgeräusche nicht viel los. Wer sich daran nicht stört, der ärgert sich vielleicht über die ständige Wechselei der zwei Disketten nach jedem Game Over, denn ein Zweitlaufwerk wird nicht unterstützt. Und wem auch das nichts ausmacht, der hat unseren Segen – rein optisch kann sich Rubicon ja sehen lassen. (pb)

Amiga Joker, February 1992, p.29

Amiga Joker
Rubicon
Grafik: 79%
Sound: 62%
Handhabung: 48%
Spielidee: 23%
Dauerspaß: 55%
Preis/Leistung: 58%

Red. Urteil: 55%
Für Fortgeschrittene
Preis: ca. 84,- DM
Hersteller: 21st Century Entertainment
Genre: Action

Spezialität: Ellenlange Highscoreliste, Pausefunktion.


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Publisher: 21st Century Entertainment
Price: £25.99
Release: Out Now

Rubicon Just in case you are making any holiday plans, whatever you do, do not book up to stay at the Soviet nuclear powerplant on Koala Island in May 2011. You see, according to the plot of Rubicon, it is going to explode, spreading radiation of 1,230,000 units over 300 square miles which, it has to be said, could be a little irritating if you happen to be suffering from sunburn at the time. There is also a chance that you will feel the side effects of total mutation.

You see, in this game, all the animals have mutated beyond recognition and now possess the intelligence of mankind. It is your job to make your way through the various radioactive areas, reach the Nuclear base and disarm the nuclear weapons stored here. Needless to say, I have not got even a seventh of the way towards doing this yet (I cannot even get off the first level) as things, sideways shoot- ‘em-up speaking, are a bit hard. In fact, if anyone can bat Keith on the highscore table with 900,000 points, then mine is a pint of bitter and some dry roasted peanuts, please.

Other things, graphically speaking, are pretty great, though as the screenshot should show; it all looks very arcadey and Ghosts ‘n’ Goblins, doesn’t it? What you cannot see here are the two solid layers of parallax scrolling, the 32 colour graphics, the fast action and all the other things boasted in the press release. Graphics wise, Rubicon does justice to the Amiga and should be congratulated for it. Um, well done.

However, as ever in the case of shoot- ‘em-ups, the gameplay is decidedly shallow. Shallow in that all you do is run in one direction and shoot baddies, stopping to pick off the occasional stationary dragon or dinosaur – quite how innocent animals mutated into the sort of fantasy creatures to be found here is something that eludes me completely, by the way. It is almost as if, heaven forbid, the game was written first, then the plot scrawled down at the last minute. (Not that that could ever happen of course, oh no).

Anyway, back to the point. The point is that the gameplay is a bit shallow. Rubicon is a fine, fine shoot-‘ em-up, but it is blatantly unoriginal with not one surprise in store. The weapons system is quite nice – an arming canister floats down Bionic Commando-style, you select which of the seven weapons you want armed (you learn which weapons to arm first as you progress into the game), but I am sure we have all seen this somewhere before. Still, what the hell, eh? Having said all the above, I still find it pretty good fun.
RICH PELLEY

Amiga Power, Issue 13, May 1991, p.p.93-94

THE BOTTOM LINE
Another sideways scrolling shoot- 'em-up. Nothing new, nothing blue, but possibly one worth adding to your collection if you are a fan of the type.
74

P E R C E N T