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Pang logo

Oceans Umsetzungen werden wirklich von mal zu mal besser: Zumindest optisch ist dieses Game von der Arcade-maschine nur noch mit einer Lupe zu unterscheiden!

Pang Schon richtig, in der Spielhalle hat der Automat gegenüber der Konkurrenz einen etwas kümmerlichen Eindruck gemacht. Aber vermutlich ist es ja genau der ergreifenden Schlichtheit des Spielprinzips zu verdanken, daß Pang auf den Amiga praktisch 1:1 umgesetzt werden konnte. Ein bis zwei Spieler dürfen (je) ein zuckersüß gezeichnetes Sprite über Screens mit Plattformen, Leitern und wechselnden Hintergrundgrafiken dirigieren. Sinn der Übung ist es, unter Zeitdruck alle umherhüpfenden Ballons zu zerballern; jede Berührung mit den Dingern kostet nämlich ein Leben. Die Schwierigkeit dabei ist, daß die Ballons sich nach jedem Treffer in mehrere kleine Bällchen teilen, erst wenn alle weggeputzt sind, geht’s in den nächsten Level. Unterstützung erhält man in Form von diversen Extras wie Zusatzzeit, Raketen, Doppelschüssen, Dynamit oder Ähnlichem.

Die Grafik ist gut, sie gleicht dem Automaten wie ein Ei dem Anderen; auch Musik und Effekte gehen voll in Ordnung. Hinzu kommt eine ausgezeichnete Steuerung, sowie etliche motivationsfördernde Features. So haben trainierte Spieler die Möglichkeit, in einem höheren Level einzusteigen, und auch das Bonuspunktesystem und der Zwei-Spieler Modus machen Freude.

Also ein Hit wie er im Buche steht? Leider nein: Im Unterschied zum Automaten stürzt das Game nämlich oft und gerne ab, was einem den Spaß auf Dauer schon verleiden kann. Schade, Schade, Schade! (mm)

Amiga Joker, February 1991, p.?

Der Amiga Joker meint:
"Pang - perfekter kann man einen Automaten nicht umsetzen!"

amiga joker
Pang
Grafik: 81%
Sound: 77%
Handhabung: 75%
Spielidee: 63%
Dauerspass: 80%
Preis/Leistung: 75%

Red. Urteil:
Variabel
80%
Preis: ca 89,- dm
Hersteller: Ocean
Bezug: Bomico

Spezialität: Deutsche Anleitung plus sehr gutem Demo-Modus. Die hübsche Highscoretabelle wird leider nicht gesaved.



Pang logo

Domark/Tengen, Amiga £19.99
Pang Pang is another of those surreal Japanese arcade games, this one involving bouncing balloons. One or two players work through single-screen levels, each containing a number of platforms: some destructible, other connected by ladders. To complete a level, one or more balloons must be destroyed using a vertically-firing energy beam. A balloon divides into two smaller ones when it's hit. The largest balloon divides three times before it's broken down into the destructible smallest balloons.

Marauding creatures can take away the ability to fire a short time but some balloon explosions release collectible items: bonus points, extra time, a stopwatch which freezes everything, dynamite which divides all balloons into their smallest form, a grappling hook and a rapid-firing pistol.

Zzap, Issue 67, November 1990, p.19

Wozza Why are Ocean bothering to license obscure little coin-ops? Last issue, it was tile-splitting 'action' with a potato (Plotting) and now it's crusty old Asteroids with platforms, Ghostbusters-style beam weapons and 'sweet' Japanese sprites. Balloons can be surprisingly difficult to dodge, particularly the low-bouncing smallest ones, and when a number of them have been divided and sub-divided the screen becomes crowded and gameplay hectic. Tactics can be developed in the way beams and pick-ups are used and balloons tackled, but I found it all too frustrating to play for long.

Phil King Like Wozza, I initially found Pang primitive. However, after a few two-player games I became totally hooked by the ridiculously simple concept. At first it's very confusing with balloons bouncing all over the place, but you soon discover ways to limit the number of small balloons and use the collectibles to best effect – it's often unwise (suicidal) to use the dynamite! The presentation is typically Japanese with cutesy animal sprites and jingly tunes, hardly making best use of the Amiga but a suitable enough accompaniment to the fun action.

VERSION UPDATE
C64 Pang will be cartridge-only and is apparently looking very nice indeed.

PRESENTATION 84%
One or two players, demo mode, choice of starting location, map screen and interlevel character portraits.
GRAPHICS 83%
Cute characters, neat bouncing balloons and some nice backdrops.
SOUND 76%
Jazzy title music, twee Japanese in-game tunes and good effects.
HOOKABILITY 90%
Balloon-bursting is a simply-grasped and addictive concept.
LASTABILITY 76%
Perhaps a tad repetitive in the long run.
OVERALL
82%
A polished conversion of a playable coin-op.