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Night shift logo

Lucasfilm Games – der Name steht weltweit für fantastische Adventures und unterhaltsame Flugsimulationen. Aber ein Puzzle-Action-Game im Comiclook? Paßt das überhaupt zur Firmentradition?

Night shift Und wie es paßt! Denn wenn Hollywoods Erfolgsproduzent George Lucas seinen Namen unter ein Produkt setzt, dann erübrigt sich meist die Frage nach der Qualität. Und was die Skurrilität betrifft, steht Night Shift einem „Zak Mc Kracken“ kaum nach: Die Aufgabe des Spielers besteht nämlich darin, mit abenteuerlich konstruierten Maschinen Spielzeugpuppen zusammenzubasteln!

Bevor unser Held der Arbeit ans Fließband darf, muß er aber erstmal ins Büro des Schichtleiters. Der teilt ihm mit, wieveiel Püppchen produziert werden sollen und gibt ihm eine Karte mit vier Fruchtsymbolen – den Zugangscode für die nächste Schicht. Die „Schichten“ entsprechen den (insgesamt 32) Leveln, die Karten sind natürlich der jeweilige Levelcode. Soweit so gut, besichtigen wir also mal die Werkhalle. Die besteht aus mehreren übereinanderliegenden Plattformen, Fließbändern und diversen Maschinchen. Weil der ganze Krempel ohne Strom keinen Mucks von sich gibt, darf man sich als erstes auf ein Generator-Fahrrad schwingen und kräftig in die Pedale treten (Joystick links/rechts). Damit wäre die erste gute Tat des Tages vollbracht – jetzt können wir uns langsam daranwagen, zu den einzelnen Maschinen zu hüpfen, Schalter umzulegen, sowie Dampfkessel und Rührmaschine in Gang zu bringen. Wichtig ist, dabei immer darauf zu achten, daß die Puppenteile auch richtig weitertransportiert und zusammengesetzt werden. Zu allem Überfluß müssen zwischendurch auch noch diverse Schrauben angezogen werden; dummerweise lassen sich die Werkzeuge dazu nur einmal verwenden, weshalb man ständig auf neue aufsammeln muß. Und das Allerschönste: Die ganze Produktion läuft unter Zeitdruck ab!

Night shift Auf den ersten Blick macht Night Shift einen recht verworrenen Eindruck, und es ist tatsächlich auch relativ mühselig zu erlernen. Aber es lohnt sich: Das Game steckt voller Puzzles, die teilweise echt knifflig sind. Wer sie nicht schnell genug löst, baut seine Puppen entweder falsch zusammen oder wird einfach nicht rechtzeitig fertig. Sobald man dann die Funktion der einzelnen Maschinen und ihr Zusammenspiel begriffen hat, kommt wirklich Spielspaß auf, und das nicht zu knapp! Auch technisch wurde das Game erstklassig in Szene gesetzt: Die Grafik ist ausgesprochen farbenprächtig und zudem hervorragend animiert. Die Geräusche der ratternden Maschinen klingen zwar ein bißchen übertrieben, aber immer noch realistisch.

Wer also die Geduld aufbringt, den anfänglichen Motivationstiefpunkt beim Erlernen des Spiels zu überwinden, dem können wir ein paar sehr vergnügliche „Arbeitsstunden“ versprechen! (C. Borgmeier)

Amiga Joker, January 1991, p.34

Der Amiga Joker meint:
"Mit Night Shift macht das Arbeiten ausnahmsweise richtig Spaß!"
Amiga Joker
Night Shift
Grafik: 80%
Sound: 72%
Handhabung: 61%
Spielidee: 79%
Dauerspaß: 72%
Preis/Leistung: 74%

Red. Urteil: 72%
Für Experten
Preis: ca. 69,- DM
Hersteller: Lucasfilm Games
Hersteller: Rushware

Spezialität: Kein Kopierschutz, Installation auf Festplatte möglich, Codewheel Abfrage.


Night shift logo

Lucasfilm/US Gold, Amiga £24.99
Night shift F orget Kenner and Palitoy; Industrial Might and Logic are the toymakers to watch. Their bizarre factory produces a whole range of Lucasfilm toys, from R2-D2 to the Loom creatures. The assembly line begins with raw materials and finishes with the toys being packaged. There are machines to do everything, but on the Night shift there's only one worker to correct mistakes: yours truly either Fred or Fiona Fixit. If you earn enough money an intermission screen shows your worker buying goodies But if you fail to meet toy quotas its the sack!

The sprawling production line is informally known as the BEAST! It stretches over four screens push-scrolling vertically. Raw materials are piped in at the top, where they need to be heated to the correct temperature in a massive glass flask. Use a match to light the Bunsen burner, then select the right setting. There's also a plug on the raw material feeder and a bolt on the resin mixer which tend to work loose. Once all this is working, blocks of plastic are sent down the line. There's countless conveyor belts, all of which must be moving in the right directions.

Along the way, the plastic blocks are punched into doll shapes, each doll coming in two halves. On later levels they need to be painted. You have to mix the right colour, as well as ensuring the paint sprays and drying fans are on. After being painted the dolls have to be put together - all too often legs are on top of heads, or two heads together! Then there's Quality Control, a bike to generate electricity and packing cases at the bottom.

All these elements make for a pretty sophisticated production line with a natural tendency to go wrong at almost every point. You have to scurry up and down the line correcting the faults, as well as being harassed by a lemming and an accountant who hits you over the head with some bills. This leaves you stunned for a few seconds, as does falling too far.

Naturally you have a toolbox: down and fire to access it with left/right scrolling through items such as a wrench, match, balloon (to go up the Beast quicker), umbrella (to go down quicker), vacuum cleaner (to suck up the lemming) and venus flytrap (to eat the lemming!). All of these items can only be used once, so you have to keep an eye out for more to collect.

Zzap! Issue 69, January 1991, p.93

Stuart Wynne The great thing about this game is how more and more factors are introduced with each new nightshift. Moreover you can never tell where faults are going to develop: each time you play a level it's a little bit different than the last time. Combined with a permanent high score table there's a big incentive for going back to the start to clock up mega-earnings. But if you haven't got that long to play, you can use the fruit machine password system to go to whichever level you want.
Title graphics are initially a little confusing, and also clearly betray their EGA PC origins with not much in the way of subtle shading. But unlike Loom, which cries out for Amiga graphics, this doesn't matter here. Sound is impressive with a great industrial soundtrack.
All in all, this is one of the most playable Amiga games this month.

Phil King This is one of the most compulsive games I've played in ages. There always seems to be something going wrong on the production line, so seeing properly finished dolls emerge is very satisfying (while the muddled-up rejects are often amusing - like C-3PO's head on R2-D2's body!). It's all marvellously hectic fun with later levels adding even more machinery to juggle with. Thankfully, the password system avoids frustration, the only slight annoyance being the lengthy interlevel disk accessing.

C64 update
The smart-looking C64 version will be reviewed next issue.

PRESENTATION 83%
Level presentation system, animated reward scenes, save-to-disk high scores and production briefing. Lengthy disk accessing between levels.
GRAPHICS 85%
An extremely complex production line somehow manages to be amusing, interesting and constantly changing. Characters are cute too!
SOUND 79%
A variety of tunes, plus a continual industrial soundtrack.
HOOKABILITY 84%
Takes a little getting used to, but a demo and an easy level one soon get you hooked.
LASTABILITY 92%
30 levels, introducing more and more new elements.
OVERALL
89%
Working in a toy factory really is as good as your kid brother dreams!