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M.U.D.S. logo

Die Programmierer von „Grand Monster Slam“ haben wieder zugeschlagen: Das gemeinste, schmutzigste und originellste Sportspiel der letzten 99 Jahre ist endlich auch für den Amiga erhältlich!

M.U.D.S. Der sinnige Titel steht für „Mean Ugly Dirty Sports“ und beschreibt den Charakter dieser ruppigen Fantasy-Rugby-Variante recht treffend. Hier stehen keine vorbildlichen Sportler auf dem Platz, sondern zu allem entschlossene Sträflinge, die auf dem Sklavenmarkt eingekauft wurden. Und hier zählt auch nicht Fair Play, sondern nur die Sieg – schließlich geht’s um den Pokalgewinn!

M.U.D.S. Der Spieler bestimmt als Manager über das Schicksal eines fünf Mann starken Teams, er kann aber auch selbst ins wüste Gerangel auf dem Spielfeld eingreifen. Beim Spielereinkauf sollte man sein besonders Augenmerk auf die (sehr unterschiedlichen) Fähigkeiten der einzelnen Kandidaten richten: Ein – „Warklong“ beispielsweise hat einen sehr geringen Luftwiderstand und eignet sich deshalb gut als Läufer; anderen machen eher bei den unvermeidlichen Prügeleien auf dem Platz eine gute Figur oder sind die geborenen Strategen. Als Faustregel gilt: Bullige „Hau draufs“ sind meist schlechte Läufer, windschnittige Stürmer dagegen gehen oft schon beim ersten Bodycheck zu Boden. Als Manager muß man sich aber noch um vieles mehr kümmern, z.B. seinen Spielern Hotelzimmer besorgen, auf der Bank oder bei einem Kredithai (zu horrenden Zinsen) das nötige Kapital auftreiben und (ganz wichtig) die richtigen Leute bestechen. Wer den gegnerischen Cracks abends in der Taverne ein Bierchen spendiert, erhält vielleicht wichtige Infos über das nächste Spiel. Noch besser ist es natürlich, gleich den Schiedsrichter zu schmieren...

Amiga Joker Hit Sobald Mannschaftaufstellung und gewünschte Taktik feststehen, kann man noch in einem Wettbüro auf sein Team setzen, dann geht’s ab ins Stadion. Auf dem vertikal scrollenden Spielfeld muß man den kleinen Saurier, der als Ball fungiert (und natürlich auch bestechlich ist...) möglichst oft in das gegnerische Faß bugsieren. Erlaubt ist dabei alles, was weh tut: Man kann den Gegner umhauen, Prügeleien anfangen, und wenn all Stricke reißen, auch mal einen geschickten Spielzug inszenieren. Bezeichnenderweise ist das Match auch dann gewonnen, wenn es einem gelingt, die gegnerische Mannschaft soweit zu dezimieren, bis sie nicht mehr genügend (lebende) Spieler für ein komplettes Team hat!

Während man den Strategeteil von M.U.D.S. als Solist bestreiten muß (man kann ihn aber auch ganz weglassen), gibt es im Actionteil auch einen Zwei-Spieler-Modus. Die herrlich schrägen Grafiken machen M.U.D.S. zu einer Augenweide, schade ist nur, daß die Spieler auf dem Platz ziemlich mickrig aussehen. Im strategischen Programmteil sind alle Aktionen menügesteuert und bequem per Maus zu erledigen. Die Action in der Spielarena wird ebenfalls problemlos mit dem Joystick gesteuert. Dazu gibt’s heiße Musiken von Chris Hülsbeck und eine hübsch gemachte Anleitung – Kämpferhertz, was willst du mehr? (C. Borgmeier)

Amiga Joker, February 1991, p.?

Der Amiga Joker meint:
"M.U.D.S. – die größte Gaudi seit den Gladiatorenkämpfen!"

amiga joker
M.U.D.S.
Grafik: 76%
Sound: 78%
Handhabung: 70%
Spielidee: 91%
Dauerspass: 88%
Preis/Leistung: 80%

Red. Urteil:
Für Fortgeschrittene
87%
Preis: ca 89,- dm
Hersteller: Rainbow Arts
Bezug: Rushware

Spezialität: Zwei Disketten, Handbuchabfrage.



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Rainbow Arts, £24.99
M.U.D.S. Overcrowded prisons? The continent of Ghold has come up with a novel solution: get all those lazy convicts working to earn enough money to buy their freedom. There's a choice of four careers: stone breaking, gluing paper bags, being a medical guinea pig or playing MUDS.

The latter stands for Mean Ugly Dirty Sport and is the most popular option. The game is a sort of violent cross between basketball and American football, with scoring achieved by throwing a flonk (a small pterodactyl-like creature which is open to bribery!) into the opposition's flonkpott. Two teams of five play on a pitch divided into three sections: two defensive zones with a no man's land in between. In front of each flonkpott there's a moat, infested with a hungry carnivorous creature – if you're brave enough to place the flonk in the pott by jumping across, you score two points!

The rules of this 'sport' are simple: basically you can do anything you like, hitting opponents, even starting a full-blown fight – except in no man's land where you can only tackle the ball carrier (unless you've bribed the ref!).

Substitutions can be made freely by calling a time-out and are often necessary to replace dead players – one way of winning the match is to decimate opposition!

As coach of a MUDS team, you start out in the city of Gorden. Here you can book your players to the healer, bet on MUDS matches and visit inns (where you can buy drinks, bribe/hire opposing players or even start a massive punch-up!). Money can be borrowed from the bank or loan shark.

You can strengthen your squad by buying and selling players, which can be any of several races – the only limitation in selecting your five-player team is that you can't mix races within any of the three pitch sections.

If you play a full campaign, the objective is to beat each of four teams in four regions to win the Great Cup. This requires you to visit other cities, paying your taxes before you go! Matches can be played between one or two players against the computer, or even computer vs. Computer. Two-player practice matches can also be played.

Zzap, Issue 72, April 1991, p.72

Phil King Violent sport, I love it! MUDS is a bit like American football without the complicated rules, i.e. you can go around hitting other players and starting punch-ups! You an even bribe the ref before the match! Two-player games are a good laugh, with fights breaking out all over the pitch, but to get the most out of MUDS, you must play a full campaign. This is where some strategy comes in: trading players, bribing opponents for information, betting on matches, having a few bevvies, starting punch-ups, etc. The trouble is, once the game's humorous novelty wears off, you're left with a simple beat-'em-up cum sports sim which lacks the varied scoring tactics of Speedball 2. It's great fun while it lasts, though.

Stuart Wynne MUDS combines an enjoyable combat/sports game with a management side so sophisticated as to be an adventure, complete with bribery, slave trading, pub punch-ups and 16 cities to visit. The graphics are good throughout, with some attractive management pics and nice sprites – there's an amazing range of creatures, all quite tiny but superbly animated and boasting varying characteristics. Actual on-pitch gameplay is a fairly straightforward mix of frenetic combat and mad dashes toward the flonkpott. Control can be a little fiddly with so much happening, even in the simple 'Nearest Player' mode, however the character animation and good presentation (such as the referee's hand gestures) make it all very entertaining. Combined with the depth of the management game and great sense of humour, MUDS offers plenty of value for money. Although it lacks the strength of the easily accessible basic gameplay in Speedball 2, MUDS is bound to a huge cult hit.

PRESENTATION 87%
Free poster, humorous manual. One or two players (competitive or cooperative), savable full campaign, loads of statistics.
GRAPHICS 74%
Characterful player sprites, pitch seems a bit empty though.
SOUND 68%
Bombastic title tune, fanfares, adequate tackling and crowd FX.
HOOKABILITY 76%
Two-player games are fun and funny, though controls seems a bit fiddly at first.
LASTABILITY 88%
Full campaign is a huge challenge with the strategy of trading players, bribing flanks, visiting new cities, etc.
OVERALL
79%
Good dirty fun.