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Gib mir die Kugel!

Morph logo  A1200 untauglich

Im Vorjahr hat System 3 mit „Putty“ bewiesen, daß die Welt der Plattformen nicht allein schwerbewaffneten Gangsterjägern gehört – Millenniums wandlungsfähiger Held kann dem nur beipflichten!

Morph Ursprünglich handelte es sich beim Hauptdarsteller dieser originellen Action-Knobelei um den Schüler Morris Rolph, Spitzname Morph. Doch seit er die neue Teleportmachine seines Onkels ausprobierte, schiebt er keine ruhige Kugel mehr – seither ist er selbst eine! Um das Unglück komplett zu machen, hat sich das Teufelsgerät mittlerweile in seine 24 Bestandteile zerlegt, die Morph jetzt zwecks Ruckverwandlung mühsam in den vier, aus jeweils sechs Levels bestehenden, Welten des Spiels (Garten, Fabrik, Kanalisation und Labor) zusammensuchen darf.

Freilich hat das Leben als mittelgroßer Plasmakuller auch seine Vorteile, denn wenn er Energiepillen und Verwandlungs-Icons findet, kann der kugelige Held vier verschiedene „Aggregatszustände“ annehmen: Als bleischwere Eisenkugel bringt er jede Mauer zum Einsturz, als Gummikugel hat er auch die Eigenschaften eines Gummiballs, in flüssiger Form plätschert er gewandt durch Löcher oder enge Gitter, und die gasformige Seite seiner Persönlichkeit ermöglicht ihm sogar das Fliegen. Die Gesetze der Physik machen sich aber auch im negativen Sinn bemerkbar, denn Kanonenkugeln tun sich bekanntlich schwer mit dem Schwimmen, Gummibälle haben ein gespanntes Verhältnis zu scharfen Ecekn und Kanten, für einen kleinen Wassertropfen ist ein Abwasserkanal nicht anderes als ein Massengrab, und die Anziehungskraft eines Ventilationsschachts auf Gaswolken ist wortwörtlich tödlich...

Ob ein bestimmtes Objekt nun „gut“ oder „böse“ ist, hängt somit stark davon ab, in welcher Form man sich ihm nähert und wie man seine naturgegebenen Eigenschaften nutzt. Beispielsweise stehen glühende Grillroste mit Gummi-Helden auf Kriegsfuß, während sie den (wasser-) tropfenförmigen Morph prompt zur Gaswolke mutieren lassen, ohne daß er dafür extra ein Verwandlungs-Icon verschwenden muß. Letztlich besteht das Gameplay also zum großteil aus dem Herausfinden solcher Feinheiten und der optimalen Vorgehensweise in den einzelnen Levels. Hat man dann einen davon innerhalb des Zeitlimits geschafft, versucht man den nächsten – wenn nicht, investiert man halt noch eins der unendlich vielen Morph-Leben oder wählt gleich eine andere Welt aus.

Die Sticksteuerung des kugeligen Ex-Schülers geriet etwas gewöhnungsbedürftig, und auch die Beschränkung der Soundkulisse auf Geräuscheffekte während des Spiels ließe sich als Minus ins Feld führen. Aber allein die ausgefallene Idee und ihre Umsetzung in ein ausgefuchstes Leveldesign rechtfertigen hier schon den Kauf, dazu kriegt man eine nett gezeichnete und soft scrollende Grafik. Nur 1200er-Besitzer dürfen vorláufig noch nicht mitkugeln, sie müssen ihre aufgebohrte Spezialversion abwarten. (rl)

Amiga Joker, September 1993, p.16

MORPH
(MILLENNIUM)
PLATTFORM - KUGELEI
74%
"RUNDE SACHE"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
HANDHABUNG
DAUERSPAß
71%
75%
60%
69%
64%
80%
FÜR FORTGESCHRITTENE
PREIS DM 69,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
512 KB
2/NEIN
NEIN
NEIN
ANLEITUNG


Morph logo

FLAIR SOFTWARE OUT NOW £25.99

Morph Since the advent of Lemmings, puzzle game designers haven't been able to come up with anything nearly as groundbreaking. Millennium's latest gives you control of a bizarre, and almost original character, Morph.

Morph, is an unfortunate boy who was caught up in a bizarre teleporter accident which turned him into a cloud of ionised gas. Undeterred by his new form, he found he had the ability to transform into four different forms: gas, solid, liquid and something stretchy which doesn't quite make it onto the periodic table.

Using this skill, Morph has to track down the missing pieces of the teleporter which was blown to bits by a fluke lightening strike just before Morph could teleport back to normal. On hand with advice is his pal, and the machine's inventor, Professor Krakenpot.

By utilizing his various configurations you have to guide him through four areas collecting cogs to rebuild the teleporter (which, presumably isn't at the cutting edge of technology) while trying not to fall foul of various household errors such as fans and broken glass. Morph only has a limited number of transformations per level, so the trick is to work out the best time to transform.

Many levels can be completed without using all the transformations, but as the game progresses you find yourself having to track down bonus ones in order to reach the end. You can find a map of the current level, but it doesn't show you many of the hazards or bonuses and so isn't much use.

Morph falls somewhere between a puzzle and platform game, and because of the exploration-based gameplay, persistence rather than skill is required to play. One of its biggest failings is that it relies on ignorance regarding new levels to provide the difficulty. Starting a stage is like walking into a dark room – you don't know where the hazards are and have to find your way through by trial and error. The generous amounts of extra lives are some compensation for those unavoidably lost during exploration, but it doesn't make up this glaring hole in the gameplay, which makes the whole things rather seem flat.
Mark Patterson

54%

CU Amiga, July 1993, p.63

A1200 SPECIAL
The version reviewed here is for the A500 and A600. Millennium are currently working on a special enhanced A1200 version which will be released in September. It will feature additional levels and the graphics drawn in using the A1200's utterly fabulous 256 colour mode, so it looks like being an improvement over the version reviewed here.

SHAPE SHIFTING
The various forms that Morph can adopt all endow him with particular abilities, but they also leave him open to certain pitfalls.

Gas: In his gaseous form Morph can't prevent himself floating to the top of the screen. However he can pass through grills and small holes. Keeping away from extraction fans is imperative and coming into contact with water reverts him to flexible form.

Liquid: As a liquid Morph can seep through grills and put out fires. But in this state he 's got to watch out for drains and other liquids.

Flexible: This is Morph's most useful state, allowing him to bounce over hazards and up stairs. However, he's not puncture proof, and must watch out for sharp objects such as metal corners and broken glass.

Solid: With its mean expression, the cannonball is Morph's most formidable form. He's capable of smashing through some walls and is impervious to even the pointiest hazard. However, he'll sink in any liquid he encounters and is so heavy that some flimsy surfaces can't support him.



Morph AGA logo  AGA

A Morph AGA nd the subject of this week’s platform game is... matter reorganisation. Eh, wait a minute – what is that all about, then? Well, the main character in Millennium’s new AGA-only release is a blob, similar to the one from System 3’s Putty. This blob has the excellent party trick-type ability to change (or morph, hence the name) into any one of four states: gas, liquid, rubber or solid.

Using this amazing ability, the idea is to make your way through 36 levels of puzzles and traps. Some traps will only snag you if you are in a particular state: for example, the spike will burst a rubber ball, and the extractor fan will suck any passing gas into oblivion. Sometimes it is necessary to fall through a grid, which is only possible for a liquid, whereas you need to be a gas to climb up a pipe. These puzzles and traps seem simple to negotiate, but given that you have a fixed number of ‘morphs’ things get more difficult.

Morph is expertly designed and programmed. The A1200 game has an extra 12 levels and 256-colour graphics throughout. The extra levels make the game more difficult, so Millennium have responded to complaints that the original was too easy. A1200 owners will relish it.
Andy Nuttall

Amiga Format, Issue 52, November 1993, p.79

MORPH AGA
PROGRAMMERS
Peter Johnson
PUBLISHER
Millennium 0223 844894
PRICE
£29.99
RELEASED
Out now

 

85%


Morph AGA logo  AGA

Als Kugel führt man in Millenniums Jump & Roll wahrlich kein leichtes Leben – in eine solche wurde nämlich der vorwitzige Schüler Morris Rolph verwandelt, als er aus purem Jux einen Teleporter demolierte. Daher muß er jetzt in vier aus jeweils sechs Ebenen bestehenden und soft in alle Richtungen scrollenden Plattformwelten (Garten, Fabrik, Kanalisation, Labor) die verstreuten Teleporterteile wieder zusammensuchen. Er kann dabei vier verschiedene "Aggregatszustände" annehmen, die ihm jeweils das Fliegen, Hüpfen, Dahinfließen oder Zerdeppern von Hindernissen ermöglichen, was die Lösung des originellen Games überhaupt erst in greifbare Nähe rückt.

Nach kurzer Eingewöhnung trägt die logisch aufgebaute Sticksteuerung genauso viel zum Spielspaß bei wie die ordentliche Musikbegleitung und die im Vergleich zur Originalausführung etwas farbkräftiger Optik. Fortgeschrittene Spieler werden mit dem 80 Bälle teuren Geschicklichkeits- und Tüftelgame ihre helle Freude haben, folglich spendieren wir ihm großzügig kugelrunde 76 Prozent. (md)

Amiga Joker, December 1993, p.80


Morph CD32 logo  CD32

Millennium * £34.99 * Out now

Morph CD32 A surprising tale and no mistake. Morris Rolph, or Morph to his mates, bobs round to see his uncle, the wonderfully named Professor Krakenpot who happens to have invented a teleporter. The prof demonstrates the machine using a mouse and somehow or other Morph ends up in bits, well atoms and electrons. And then the machine goes and explodes, so Morph must find the missing parts of the teleporter and get back into shape.

There are four major zones to explore in this platform/puzzler. The Prof’s Garden, The Lab, The Factory and The Sewers. Morph, through clever metamorphosis assumes one of four states – a solid ball, flexible ball, cloud or liquid drip to enable him to avoid the variety of hazards. It is all very pretty but the puzzles can be rather tough and you need to be a joystick wizard to get through some of them. Not really a game for those who like fast platformers because you actually have to think (no, really).

Morph is bright, it is fun and there is plenty of depth but it is also a straight port from the A1200 version and there really can be absolutely no justification for the £35 price tag.
Stephen Bradley

78%

Amiga Format, Issue 55, January 1994, p.85


Morph CD32 logo  CD32

Millenniums witzige Kugelei unterscheidet sich am CD32 keinen Deut von der schon vorgestellten A1200-Version, bloß die Steuerung hat man leider nicht ganz optimal auf die vier Buttons des Konsolenpads zugeschnitten. Zwar kostet die CD nur 69,- DM, ist wegen des schwächeren Handlings aber auch bloß noch 68 Prozent wert. (rl)

Amiga Joker, December 1993, p.82


Morph CD32 logo  CD32

Millennium, £29.99

Morph CD32 This is in every meaningful way exactly the same game as the A1200 version we reviewed in AP30 (87% from an unusually excitable Jonathan Davies), even to the extent of not using the extra joypad buttons for anything sensible. There is nothing more irritating than knackering your left thumb on one of those knobbly lumps on the edges of the CD32 joypad to make Morph bounce up and down, while having three perfectly good fire buttons going completely unused under your right thumb. Otherwise it is a pleasantly cerebral puzzler, spoiled a bit for me by zooming in so close to the action that you cannot get a very good overall picture of what is going on.

The graphics can be a bit unclear in places, leading to some nasty shocks when apparently harmless scenery turns out to be a deadly broken bottle or some such, and I am not sure how long it will last (my first go saw me completing half of the 36 stages without really trying), but despite these niggles it is a cheery and enjoyable effort with a lot of character.
STUART CAMPBELL

Amiga Power, Issue 35, March 1994, p.p.80-81

THE BOTTOM LINE
CD32 It does not look like much, but Morph is actually a pretty nice puzzler, and it is well worth a look. Sorry, did that sound a bit wishy-washy? It is that kind of game.
78
P E R C E N T