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Maupiti island logo

Nicht nur in Sachen Präsentation übertrifft Länkhors neues Krimi-Adventure den Vorgänger “Mortville Manor” um Lángen – was unsere französischen Nachbarn dismal zusammengebastelt haben, ist rundum ein absoluter Spitzentitel!

Maupiti island In seinem zweiten Abenteuer hat es Jerome Lange, seines Zeichens Meisterdetektiv der 50er Jahre, auf eine winzige Insel im Indischen Ozean verschlagen. Eines morgens erhält er Besuch von einer Frau, die ihn bittet, eine gewisse Marie wiederzufinden, die angeblich entführt wurde. Das Dumme ist bloß: es gibt keinerlei Hinweise. Aber schließlich befinden sich nur neun Personen auf Maupiti Island – irgendjemand davon wird ja wohl wissen, was mit der armen Marie passiert ist…

Gesteuert wird das Detektivabenteuer ausschließlich mit der Maus, sobald man den Pointer zum oberen Screenrand führt, erscheint eine Menüleiste; Man kann einen anderen Ort aufsuchen, ins Inventory gucken, sich verstecken und die verschiedensten Aktionen einleiten. Zum Beispiel beobachten, zuhören, verfolgen, bestechen, verprügeln, oder öffnen – insgesamt stehen 16 Handlungsmöglichkeiten zur Wahl. Sollten sich gerade Personen in der Nähe befinden, wird das angezeigt; unser Detektiv kann ihnen entweder heimlich folgen oder sie gleich verhören. Im Falle eines Verhörs wechselt das Bild, und ein Portrait des jeweiligen Gesprächspartner wird eingeblendet. Per Mausklick wählt man die Fragen aus: “Was hälst du eigentlich von Bob?”, “Wo warst du gestern um 20 Uhr?”, etc. Das Hübsche dabei ist, daß mit digitaler Sprachausgabe geantwortet wird. Auch wenn die Insel nur mit 28 Örtlichkeiten und besagten neun Leute aufwarten kann, hat man an dem Fall doch ganz schön zu knabern. Bestimmte Personen ändern nämlich ihr Verhalten erst im Lauf der Zeit, manch einer, der anfangs überhaupt nicht mit Informationen herausrücken wollte, wird später dann doch noch gesprächig. Und selbstverständlich muß der Held gelegentlich auch Speis und Trank zu sich nehmen; in einem Textfeld kann man sich jederzeit über die Verfassung des Detektivs, die aktuelle Uhrzeit und den Stand der Ermittlungen (wieviel Prozent des Spiels gelöst wurden) informieren.

Amiga Joker Hit Maupiti Island ist ein Hochgenuß für alle Sinne: Die Titel-Musik ist einfach umwerfend, und während des gesamten Spiels sorgt eine fantastische Sounduntermalung für Atmosphäre. Kurze Melodien, Vogelgezwitscher, Wellenrauschen – das Game setzt hier neue Maßstäbe für das gesamte Adventure-Genre! Aber auch die Augen kommen nicht zu kurz, beinahe fotorealistische Grafiken mit kleinen aber feinen Animationen sorgen für Optik vom Feinsten. Nicht zu vergeseen das über alle Zweifel erhabene Menüsystem – noch einfacher kann eine Adventure-Steuerung fast nicht mehr sein. Spannend ist die Angelegenheit sowieso, mit einem Wort: Maupiti Island gehört in jede gutgeführte Abenteurer-Bibliothek! (C. Borgmeier)

Amiga Joker, October 1990, p.27

Der Amiga Joker meint:
Maupiti Island muß man einfach haben!

Amiga Joker
Maupiti Island
Grafik: 90%
Sound: 94%
Handhabung: 88%
Spielidee: 79%
Dauerspaß: 84%
Preis/Leistung: 80%

Red. Urteil: 87%
Für Fortgeschrittene
Preis: ca 89,- dm
Hersteller: Lankhor
Bezug: Bomico

Spezialität: Zwei Disks, Zweitlaufwerk wird nicht unterstützt, fünf Speicherstände möglich. Das Spiel wird komplett in deutsch erscheinen.



Maupiti island logo

M Maupiti island urder mystery games on computer have been much neglected. It's a genre ripe for exploration, especially with the new era of CDTV just around the corner. In fact, the only recent attempts – which include Vera Cruz, Cruise for a Corpse and Operation Stealth (displaying a predominantly French slant to the genre) – have been graphically impressive, but lacking in the all-important gameplay area. In addition, the games often lose a lot in the translation with some very odd phrases turning up – a trait that seems to have been carried through with Maupiti. For instance, the box blurb says: 'When we arrived I immediately knew there would be a heated ambiance… a very heated ambiance.' There's nothing I like more than heated ambiance – whatever that might mean!

Fortunately, though, these lingual 'oddities' don't detract from making this one of the best whodunits I've played. It's impressive graphically, superb in the music and sound effects department and plays simple and easily.

The plot revolves around one Detective Jerome Lange, the gumshoe who first made an appearance in Lankhor's Mortville Manor back in 1989. His return sees him investigating odd goings-on at the eponymous Maupiti Island. A girl named Marie – or Mary if the contradictory box blurb is to be believed – has been kidnapped, so Jerome sets about solving the case by roaming the tropical paradise, and scouring for clues. During this time, several characters, both dodgy and seemingly normal, can be interrogated and clues are liberally dropped during the course of these conversations. However, someone is out to stop your investigations and most of my sleuthing ended in murder – namely mine.

The game opens with Jerome in his cabin, and above this a series of icons and secreted within an attractive bamboo border. These are then accessed with the mouse, and enable Jerome to talk, take, read, argue, and question, along with a whole host of other options which appear as and when they are needed. There are some very nice animated touches, such as moving fans and butterflies, which add to the claustrophobic and oppressive atmosphere really well – you can feel the heat of the tropics coming off the screen! Couple this with some amazing music and sound effects, and the development team have created a quality that's often lacking in computer games and vital in whodunits – the all-important atmosphere. Occasionally, though, this atmosphere is punctured by the aforementioned bad translations, one of which informed me that, while searching my own cabin and trying to lift a desk lid I was, 'badly raised'. Quite what it meant, I'll never know.

On entering a new screen, the game informs you of who else is within the room. And from here, the collection of clues begins. Anyone who is present has their name shown at the top of the screen, and simply by clicking the pointer onto their sprite, a conversation can be struck up. As their face appears in close-up, their answers come across via some rather robotic synthesis, and anything useful that is said can be committed to memory. Once again, though, these conversations fall foul of the dubious translation. Take my questioning of Bruce, a rough-looking sea dog type, for instance. From the start I was thrown by his greeting: 'Hello, sailor'. Was I hearing things? Rather worried, I pressed on. What did he think of the island, I asked? 'I like stopping at Maupiti. I have my little habits there,' he replied. I decided I didn't want to know about his little habits and moved on.

For the tougher characters, an option allows you to lay into them, but the manual recommends that you avoid this avenue as much as possible. In addition, as an undercover sleuth, it will also draw attention to your movements and make your task even harder. Although not up to the standard of Operation Stealth, Maupiti Island is a neat game let down by the dodgy translations. OK, so this is a minor point, but it can get annoying and I would have hoped that more care could have been taken. Even so, solving Marie's (or Mary's) kidnapping should keep all you would-be Philip Marlowes and Mike Hammers busy, and is recommended for its novelty value alone.
Paul Boughton

CU Amiga, August 1991, pp.102-103

BROUGHT TO BOOK

If you enjoy computer crime – and we don't mean hacking – you might like to checkout these classic whodunit books.

The Daughter of Time (1951) by Josephine Tey, Penguin.
An investigation into the murder of the Princes in the Tower. Was Richard III really the killer?
The Murder of Roger Ackroyd (1926) by Agatha Christie, Fontana.
This is the book that turned Christie into the Queen of Crime. We defy anybody to guess the ending.
The Hound of the Baskervilles (1902) by Sir Arthur Conan Doyle, Penguin.
A gigantic hellhound brings terror and death to Devon. Sherlock Holems investigates.
The Hollow Man (1938) by John Dickson Carr, Penguin.
A classic locked room murder.
And Then There Were None (1939) by Agatha Christie, Fontana.
One of the most intriguing puzzles. Is the last person left living really the murderer?

LANKHOR £25.99
One of the best Whodunnits to grace the Amiga...
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY
85%
84%
80%
85%
OVERALL 83%