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Fußballspiele gibt es für den Amiga schon haufenweise, Fußballmanagerspiele ebenso - aber beides in einem? In dieser Hinsicht steht Krisalis Softwares neues Game allein auf weiter Flur! Aber es kommt noch besser...

Manchester United Tja, er ist tatsächlich eine kleine Premiere: Bis dato hat uns die Software-Industrie meist Arcade-Fußball geboten, als bekannteste (und beste!) Vertreter waren da vor allem „Kick Off“ und „Microprose Soccer“ zu nennen. Auf der anderen Seite gibt es für die Strategen unter uns die Managerspiele, bei denen es mehr auf geschicktes Taktieren ankommt als auf große Joystick-Künste. Bisher waren diese beiden Fußballwelten immer getrennt wie Damen- und Herrentoiletten – bisher!

Amiga Joker Hit Bei Manchester United kann der Spieler wählen zwischen besagter Mischung oder dem reinen Arcadeteil (Quasi als Notlösung für Action-Freaks!). Kommen wir zuerst zur Action: Hier wird von links nach rechts gescrollt, äh, geruckelt. Alles was man aus der Sportschau so kennt gibt’s auch hier: Pässe, Frei- und Eckstöße, Elfmeter, Fouls, Schiri und Linienrichter. Der Ball wird schön schnell gespielt, das Ganze sieht recht realistisch aus und macht einen Höllenspaß. Erwähnenswerte Details sind eine Zeitlupenwiederholung auf der Videoeinwand (schlecht sichtbar, aber das ist in Wirklichkeit schließlich auch so), ein Art Radarschirm, auf dem man den Standort von Ball und Spielern sieht, sowie ein Anzeige-Pfeil, der den gerade aktiven Spieler markiert.

Wie sieht nun der Managerteil aus? Vertreten sind die üblichen Standard-Optionen, wie Mannschaftsaufstellung, Verletzungen, Transfers, Training und so weiter. Dazu die obligatorischen Tabellen und Statistiken, die das Strategen da sein erst zu richtig versüßen. Alles in allem eine robuste, wenn auch etwas hausbackene Managersimulation – besser als die meisten, aber natürlich nicht so ausgefeilt wie z.B. „Bundesliga Manager“.

Manchester United Die Grafik ist, gemessen an anderen Fußball-Games, sehr gut, vereinzelt werden digitalisierte Bilder verwendet, etwa bei den Portraits der Spieler. Die Steuerung im Managerteil erfolgt komplett über Icons, ungewohnterweise per Doppelklick. Sound: Die Musik paßt schön zum Thema, die Effekte während des Spiels sind nicht ganz so gelungen. Die Einzelteile sind für sich betrachtet schon recht ordentliche ComputerUnterhaltung, zusammen ergeben sie ein sehr gutes und lange motivierendes Fußballspiel, das sogar einen Footballmanager-Muffel wie mich eine ganze Weile bei der Stange gehalten hat! Ein paar Minuspunkte muß man trotzdem noch erwähnen: Der Actionteil hat keine Pause-Funktion; die Anleitung ist zwar in passablem Deutsch, sie klärt den Spieler aber beispielsweise nicht darüber auf, daß man mit den F-Tasten das Radar verschieben kann. Außerdem muß man im Actionteil mindestens 10 Minuten speilen, sonst geht gar nix – aber das dürfte den echten Fusßball-Fan eigentlich kaum schocken... (mm)

Amiga Joker, April 1990, p.42

Der Amiga Joker meint:
"Darauf hat so mancher Computer-Kicker schon lange gewartet: Action plus Strategie in einem!"

amiga joker
Manchester United
Grafik: 82%
Sound: 74%
Handhabung: 78%
Spielidee: 85%
Dauerspass: 83%
Preis/Leistung: 89%

Red. Urteil:
Variabel
85%
Preis: ca 69,- dm
Hersteller: Krisalis
Bezug: Frank Heidak

Spezialität: Das Spiel läßt sich lobenswerterweise auch auf deutsche Textausgaben einstellen, die Übersetzungen sind allerdings nicht ganz so lobenswert...



Manchester United logo

Krisalis, C64 £9.99 cassette, £14.99 disk; Amiga £24.99

Manchester United 'The most famous club in the world' (rubbish, that's Clee Hill Utd! - Phil) has had its problems in the League recently, though Alex Ferguson saved his bacon by winning the FA Cup. But maybe you think you could do a better job, so here's your chance. As well as making managerial decisions you can even play for the entire team!

But before you get your boots on, there's a bit of managing to do via the icon-driven menu system. Each member of squad has a position and several individual skill ratings. Players aren't set in their abilities though: you can use the selective training option to improve each of six attributes.
Of course, no amount of training will be enough for some old snoggers (Bryan Robson? - Phil) so they can be sold and new players bought via the transfer system. You can attempt to buy any of the players on the transfer list or make a bid for those not listed although they're likely to cost more. If another club makes a bid for one of your players you can accept, refuse or even insult the chairman if it's a derisory offer!

Before the next league match the team must picked along with one of five formations. The arcade section is then multiloaded in. Matches are viewed from overhead (on the C64) on a scrolling pitch with the teams kicking left/right. On the Amiga it's a side-on view. Both United and the opposition can be player- or computer-controlled.

Players dribble automatically and shoot when the fire button is released - the strength of kick determined by the time fire was held down. In addition you can chip the ball by pressing fire again quickly afterwards. Tackling is achieved either by running into the ball or by doing a sliding tackle. If mistimed the latter can lead to a free kcik: players can get suspended for bad fouls while their victim may be injured. Both free kicks and corners can be accurately aimed by moving a cursor where you want the ball to land.

Game options allow you to change match duration, adjust computer skill level for United and opponents, and turn the management section off. The two-disk Amiga version has been around some time now. Identical to the C64 in management mode apart from the digitised piccies of the United players, its elevated side-on view of the action also features a radar scanner and a set digitised 'action replay' when a goal is scored.

Zzap! Issue 65, September 1990, p.16

Scorelord Amiga Man Utd's actual footie game oozes glitzy details, with a ref, linesmen, players taking goal kicks and even poorly digitised 'replays'. But the colours used are awful, they really are very bland indeed, while gameplay is unremarkable. Scoring goals is very tough and the game doesn't compare well with Emlyn Hughes for playability.
The C64 version boasts even tougher goalies, but the worst thing is how control switches rapidly and confusingly between players. There's simply too many players milling around for it to be more than a messy scrum. The graphics are okay though, and the management elements in both versions are fairly comprehensive.

Phil King This is no Player Manager but it's enjoyable enough. The C64 game features all of the Amiga's management options and a better match section to boot. The overhead-view is preferable to the Amiga's side-on perspective while the Kick-Off-style players are well animated and move at a reasonable pace. In both versions the control method is easy enough to be instinctive while the management side is detailed enough without being over-complex.
Sadly, the Amiga game's spoilt somewhat by a poor match section with less effective side-on perspective and bland players seemingly skating along the grass!

64

PRESENTATION 68%
Easy-to-use icon-driven management menus. Multiload not a problem.
GRAPHICS 78%
The overhead view of matches works better than the Amiga's side-on perspective.
SOUND 76%
Good continuous tune in management section, sparse match FX.
HOOKABILITY 65%
Fairly playable arcade section.
LASTABILITY 69%
Comprehensive management options offer long-term appeal.

OVERALL
67%
A fair hybrid of management and arcade football.

AMIGA

PRESENTATION 64%
Easy-to-use menus, fair amount of disk accessing.
GRAPHICS 65%
Okay apart from pastel colour scheme and 'skating' players.
SOUND 42%
Appallingly annoying tune, reasonable match FX.
HOOKABILITY 59%
Frustratingly difficult to score goals.
LASTABILITY 60%
Man Utd fans will enjoy the almost forgotten experience of winning the league. A substantial campaign.

OVERALL
60%
Like the team, strictly second division.