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Wenn das mal keine bemerkenswerte Premiere ist: diese „unspezielle 1200er-Version“ wurde zwar extra für Commos Jüngsten entwickelt, sie läuft aber, mit einigen Abstrichen bei Grafik und Handhabung, auf allen Amigas!

Maelstrom Bei diesem hochstrategischen Genremix mimt der Spieler den großen Boß auf dem Planeten Harmony, unter dessen Oberfläche das wertvolle Mineral Fitzholnium schlummert. Gerade darauf hat es aber leider auch ein kriminelles Syndikat abgesehen, das unserem Imperator mit allen galaktischen Tricks das Leben schwer macht...

Somit besteht die Hauptaufgabe letztlich darin, es den bösen Syndikalisten richtig zu besorgen, doch bis dahin ist es ein steiniger Weg: Über eine Vielzahl von Menüs und Icons muß man die Wirtschaft auf Harmony ankurbeln, das Militär aufrüsten, Raumschiffe bauen, Spionage betreiben, Wissenschaftler und Arbeiter einstellen, Fitzholium abbauen und mit Gott und der Welt kommunizieren. Zwischendurch platzen immer wieder Mitarbeiter mit wichtigen Nachrichten herein,z.B. wenn sich eine Entführung ereignet hat oder die Gouverneurin des Nachbarplaneten um Beistand bittet. Durch derlei Sonderaufgaben lernt man allmählich alle Funktionen des ziemlich komplexen Spiels und die geheimnisvollen Zusammenhänge in der Maelstrom-Welt kennen.

Maelstrom Auf dem 1200er entspricht die Präsentation nahezu hundertprozentig dem PC-Original. Grafisch sollte man sich dennoch nicht zuviel erwarten, vorwiegend gibt es eher zweckmäßig denn schön gestaltete Menüscreens zu sehen, die nur gelegentlich mal durch hübsch gemachte Filmsequenzen aufgelockert werden. Die Handhabung benötigt ein wenig Einarbeitung, aber dann machen eigentlich weder Maus noch Menüs große Probleme; auch vor den acht Disks braucht keiner zu erschrecken – sie gehören schlicht und ergreifend auf die Festplatte, mit der zumindest die meisten 1200er ohnehin ausgestattet sein dürften. Der einzige wesentlich Unterschied zur PC-Fassung betrifft den (dort nur spurenweise vorhandenen) Sound, der am Amiga kräftig erweitert und an das Geschehen am Screen angepaßt werden soll. „Soll“ heißt, daß er bei unserem Testmuster noch fehlte, weshalb wir natürlich auf eine Bewertung dieses Punktes verzichtet haben. Und schließlich muß sich auch niemand über die englischen Texte auf den Fotos grämen, denn hierzulande wird das Game komplett in Deutsch ausgeliefert.

Obwohl neben Merit Software auch die Company des Grafik-Genies Don Bluth („Dragon’s Lair“) am Mahlstrom mitgemalt hat, liegt hier die Würze also kaum in der reichlich durchwachsenen Präsentation; schon eher in all den wirtschaftlichen, abenteuerlichen und (militär-) strategischen Zutaten, die zu einem recht stimmigen und vor allem sehr hintergründigen Cocktail zusammengerührt wurden. Unter dem Strich erinnert das Echtzeit-Gameplay nämlich unwillkürlich an „Millennium 2.2“ – und dieses Spiel hat es bekanntlich trotz seines bescheidenen Äußeren zum Klassiker gebracht... (mic)

Amiga Joker, June 1993, p.90

MAELSTROM
(MERIT/DON BLUTH)
GENRE-MIXTUR
70%
"AUSSEN PFUI…"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
HANDHABUNG
DAUERSPAß
55%
41%
64%
76%
FÜR GEÜBTE
PREIS DM 89,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
8/JA
JA
SPIELSTÄNDE
KOMPLETT


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War games are often viewed as archaic, dull and of little appeal to anyone who doesn't wars an anorak. Fortunately, once in a while a game such as Maelstrom comes along to give people's views a kick up the bottom. Mark Patterson goes to war...

Maelstrom I don't know, all this talk of peace and disarmament, when you never quire know what's out there. Take the peaceful people of the planet Harmony in Maelstrom, for example. They had no weapons, long hair and preached peace and love. Then aliens invaded, destroyed everyone who tried to reason with them and subjugated the rest.

Without a clue of how to run a proper war and with passive resistance failing at every attempt, they call you in to work for their biggest corporation and to raise an army capable of freeing the planet – setting the scene for a high-tech interstellar wargame with you as the key player.

I AM THE MASTER!
Any game where I get to be called Overlord and have a pretty PA is fine by me. All I was lacking were some grovelling subjects and peeled grapes. Even without, I was perfectly happy to wreak death and destruction on the forces of evil.

Unfortunately, bureaucracy is the factor which dominates this game. Basically the brief is - you want a war? You pay for it! Also, seeing that Harmony's sole income is from mining, you'll need to don your hard hat, grab your canary and head for the pits. The more your mines produce, the more dosh you have to spend on building armies. The mining section is similar in lots of ways to Virgin's Dune 2, although in this case it's very dull. There must be a more interesting way to limit the amount of money you spend on forces.

To start with, your army is weak and entering a battle is liable to earn you a scudding. However, a quick call to the research and development department followed by several large payments will lead to better weapons. Building your forces is your first task. With only limited cash it's hard to decide whether to spend your money on ground forces, or build up a sizeable aircraft squadron. This bit is actually more absorbing than battles themselves, as you're never sure if you've got the right combinations until they've been slaughtered or return in one piece from the battle.

Maelstrom More important than any weapon is your phone book. Your video-phone is the most important bit of kit you possess. From the safety of your office you have to deal with government officials, scientists and soldiers. With this phone you can keep track of what's going on in the world, what your bosses think of you and any news which might give you a tactical advantage.

I would advise you to install this game on a hard disk, unless you're very patient. It comes on six disks and has loads of annoying swops which interrupt the action with irritating frequency. Extra memory would probably remedy some of the problem, but I wouldn't be so inclined to play this game without a hard disk.

DODGY GRAPHICS?
Like most wargames, the graphics are extremely poor. Most of the time you're looking at dull text read-outs, punctuated by the occasional animated piccy of the person at the other end of the phone line. A bit more could have been done with the user interface, all the screens are accessed via a row of tiny boxes right at the bottom of the screen. Several times I accidentally clicked on the wrong thing to be faced with a multitude of disk swops before I got to where I wanted to go.

There's enough here to please ardent strategy buffs, which basically means this isn't the sort of game you can have a quick go on. I prefer Dune 2 mainly because it's more polished and far easier to get into. If you're the sort of person whose strategy game tolerance limit stretches as far as Powermonger, then this isn't a game for you.

CU Amiga, March 1994, p.73

EMPIRE £34.99
A500
A1500
A500+
A2000
A600
A3000
A1200
A4000
EMPIRE, THE SPIRES, 677 HIGH ROAD, NORTH FINCHLEY, LONDON N12 0DA. TEL. 081 343 7337
 
RELEASE DATE:
GENRE:
TEAM:
CONTROLS:
NUMBER OF DISKS:
NUMBER OF PLAYERS:
HARD DISK INSTALLABLE:
MEMORY:
 
OUT NOW
STRATEGY
EMPIRE
MOUSE
6
1
YES
1Mb

 
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY

67%
70%
85%
82%
Unusual and engrossing strategy game.
OVERALL: 84%