Bring me to the Main Page   Bring me to the Reviews Index

Ein Lemming kommt selten allein...

Lemmings 2 - The tribes Logo

Programmierer, Lemminge, Sensationen: Was bei Psygnosis ursprünglich als Weihnachtshit gedacht war, durften wir jetzt endlich einem topexklusiven Test unterziehen - mit (selbst-) mörderisch gutem Ergebnis!

Lemmings 2 - The tribes David Jones, Häuptling des Programmierteams DMA Design, gab dem Drängen der Marketingstrategen von Psygnosis nämlich nicht nach und setzte wieder voll auf Qualität. Recht so, denn der Lohn des langen Reifungsprozess ist eine neue Action-Knobelei, die es an Genialität problemlos den großzügig verteilten Vorschußlorbeeren aufnehmen kann! Das Warten auf die Fortsetzung des Kultspektakels hat sich also gelohnt, und wir können guten Gewissens zur bewegenden Vorgeschichte kommen, die Opa Lemming hier in einem Psygnosis-typischen Mega-intro erzählt:

Nach seiner Rettung im Vorgänger ist das absturzgefährdete Völkchen auf einer Insel gelandet - und lebt seither in Streit und Zwietracht! Statt weiterhin brüderlich Seite an Seite Richtung Abgrund zu marschieren, teilten sich die Knuddel-Wühler in zwölf Einzelclans auf, die der Spieler nun im Zentrum des Eilands wieder zusammenführen soll. Da jedes Grüppchen ein Territorium von zehn Levels bewohnt, bedeutet das in der Rettungspraxis, daß insgesamt 120 tüftelige Abschnitte zu bewältigen sind. Zur Belohnung kriegt man dafür jeweils ein Bruchstück eines zerbrochenen Talismans, mit dessen Komplettierung auch das Spiel gelöst ist. Allerdings macht es einen Unterschied, ob jemand die einzelnen Aufgaben gerade noch mit Ach und Krach schafft, oder die maximale Anzahl an Lemmingen vor dem Tod bewahrt. Die Talisman-Brocken können nämlich aus Gold, Silber oder Bronze bestehen, und nur wer zum Schluß eine massive Goldmedaille vorweisen kann, darf sich mit Fug und Recht als vorbildlicher Selbstmordtherapeut bezeichnen.

Lemmings 2 - The tribes Durch die gute Inselluft haben die stur drauf los rennenden Wichtel eine Menge neuere Fertigkeiten entwickelt, um (unter Zeitdruck) mit den Gefahren ihrer Wunderschaft fertig zu werden - konkret sind es 52 verschiedene Berufsbilder, auf die man nun zurückgreifen kann. Da gibt es beispielsweise Stabhochspringer, schwer bewaffnete Baller-Lemminge, Seiltänzer, Flieger, Wegbereiter mit eingebautem Rammbock, Ballonfahrer, Tiefbau-Lemminge (die Löcher mit Zement verfüllen), und sogar welche, die mit fliegenden Teppichen unterwegs sind - dazu natürlich auch noch die altbekannten Buddler, Stopper oder Sprengmeister. Obwohl pro Problemstellung höchstens auch unterschiedliche Fähigkeiten angeboten werden, ist es sicher keine schlechte Idee, sich mit den vielen neuen Betätigungsmöglichkeiten erst mal im Practice-Modus anzufreunden. Wenn wir schon bei den Neuerungen sind, sei gerechterweise noch schnell erwähnt, daß die gewohnten Level-Codes der ersten Wühlrunden durch eine handelsübliche Speicheroption ersetzt wurden und eine Lemming-Anstecknadel in der Box liegt.

Amiga Joker Hit Doch nun endlich zum Ernstfall: Wenn man mit der Maus (Sticks werden im Gegensatz zur PC-Version nicht unterstützt) auf "Play" klickt, bekommt man vom Zufallsgenerator irgendeinen Lemming-Stamm serviert, wer ihn lieber selbst aussuchen möchte, kann sich dazu die Inselkarte auf den Screen holen. Bei der Rettungsaktion fällt auf, daß diesmal verdächtig viele Gegenstände herumstehen, deren wohlüberlegte Benutzung erst den Weg zum Levelausgang ebnet (der übrigens oft durch eine Fahne markiert ist). Ein Beispiel dafür sind etwas Katapulte, die unsere Reisenden auf höher gelegene Plattformen schleudern - sofern man sie an der richtigen Stelle plaziert hat. Eine weiter Auffälligkeit ist das Icon-Feld am rechten unteren Bildrand, über das sich der Mauszeiger z.B. in einen Propeller zum Steuern von Ballonfahrern verwandeln läßt. Hier ist auch der passende Klickort für die Erhöhung des Spieltempo, Pausern und die Einleitung des Massensuizids in ausweglosen Situationen.

Lemmings 2 - The tribes Da jedes Unter-Stämmchen auch grafisch in seiner eigenen Welt lebt, braucht man sich über einen Mangel an optischer Abwechslung wirklich nicht zu beklagen. Das alte Ägypten ist mit seinen unvermeidlichen Pyramiden vertreten, im Mittelalter scheint es unheimlich viele Schlösser und Bäume gegeben zu haben, und am Südsee-Strand stehen die obligaten Palmen und Sandburgen bereit. Weitere Abgründe lauern in der Welt des Sports und im Zirkuswelt, es gibt ein finsteres Schattenreich, die Wildnis, Höhlen, Weideland und die mit Raumstationen vollgestopften Welten des Alls. Tja, und nicht zu vergessen die nostalgische "Klassikwelt", wo man lauter liebe alte Bekannte aus den ersten Teil wieder trifft, landschaftlich gesehen jedenfalls. Die farbenfrohe Grafik darf wie gehabt im Hand- bzw. Mausbetrieb gescrollt werden und wirkt jetzt noch ein ganzes Stück detailfreudiger, auch die Animationen sind nochmals eine Nummer putziger ausgefallen als beim Vorgänger. Dazu erklingen hübsche Soundeffekte samt kleinen Sprachausgaben und "regionaltypische" Musikstücke. Daß die Steuerung astrein funktioniert, versteht sich fast vom selbst, dasselbe gilt für das langsame, aber unerbittliche Ansteigen von Schwierigkeitsgrad und Suchtwirkung im Spielverlauf.

Man muß David Jones und seinen Mannen also wirklich ein Kompliment machen - sie haben sich nicht auf ihren Lorbeeren ausgeruht, was angesichts einer Million verkaufter Erst-Lemminge ja nur verständlich gewesen wäre. Nein, der Nachfolger strotzt geradezu vor neuen Ideen und gelungenen Überraschungen, er ist alles andere als ein zweiter Auguß. Eine echte Wiederholung wird es daher wohl nur beim Lemmings-Fieber geben - wir haben uns bereits angesteckt! (C. Borgmeier)

Amiga Joker, March 1993, p.p.30-31

Lemmings 2 - The tribes
LEMMINGS 2
(PSYGNOSIS/DMA)
SUIZID - KNOBELEI

91%

"GENIAL!"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPASS
68%
70%
78%
77%
85%
94%
FÜR FORTGESCHRITTENE
PREIS DM 89,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
3/JA
NEIN
SPIELST.: 10
ANLEITUNG


Lemmings 2 - The tribes Logo

Suicide is painless, or so they say, so we gave Dan a revolver and a copy of Lemmings 2, shut him in the games cupboard and awaited the results. Unfortunately, he emerged unscathed.

M Lemmings 2 - The tribes outh-breaking games are a bit thin on the ground these days. It’s far easier for software houses to stick to a tried-and-money-making formula and churn out an endless supply of platform games or football kickabouts. Once in a while, though, a company will decide to take a risk and develop something a bit special. Such was the case a couple of years ago when Psygnosis released Lemmings, an arcade puzzler unlike anything seen before. Since then, the game’s appeared on almost every other format imaginable, from the PC, Megadrive and C64, to the SNES, Gamegeat and even the Spectrum (which wasn’t half bad, actually!). And now, the game’s creators, DMA, are set to do it all over again with the release of Lemmings 2, a souped up sequel offering another 120 levels of addictive and highly frustrating fun.

If you’ve never played the game, here’s the basic idea: you control an army of suicidal lemmings who like nothing better than to jump off the nearest precipice to their doom. It’s up to you, therefore, to guide them across an obstacle filled screen to the safety of their home. It’s not as easy as all that, though, as lots of hidden traps await our hapless friends as well as some mind-bogglingly devious puzzles. A minimum number of lemmings have to be rescued each go, and if you fail to make the quota you have to start the level all over again. At the bottom of the screen is a bank of icons. Each one depicts a lemming performing a special skill such as climbing, building or digging. By clicking on the appropriate icon with the mouse pointer and then on a lemmings you can make the little critter do exactly what you want. This is harder than it first appears, as timing is all-important, and if you get it wrong your troop of lemmings will do what comes naturally: hurl themselves off the nearest cliff. There’s even a time limit to contend with, too, just to make it all even harder.

LOOKS FAMILIAR
On a superficial glance, nothing much has changed. The larger sprites that were promised have failed to materialise, so you’re left with the tiny reach-for-your-specs lemmings we’ve all come to know and squint at. The control system is exactly the same, too, as are the incredibly sad songs which accompany each level. But then, it just wouldn’t be the same without them.

Lemmings 2 - The tribes But this is all just first impressions stuff. Dig a little deeper and the changes become much more obvious. For starters, instead of just eight skills to choose from there are now a whopping 52 of ‘em! Fifty of these can be accessed during the four practice screens, to help you get used to the huge range of new options at your disposal. These range from simple skills such as the original climbers and diggers to the new ice-skaters, balloonists and swimmers. There’s even a Superlem option, which transforms your spindly little lemming into a superhero with puffed-out chest and the ability to fly after the cursor all over the screen. This is great fun, especially when you lead one of them into a wall and watch him spin to the ground with stars spinning round his head. There are lots more skills, such as a pole-vaulting lemming to jump over high walls and a twister lemmings which transforms one of the team into a Tazmanian Devil who can be blown across the screen, wiping out everything he touches.

STOP THE WORLD I WANT TO GET OFF...
All these new skills come into play during the course of the game. DMA, the development team behind the game, have split the 120 levels up into 12 sections, each with its own particular theme. For instance, there’s a Polar section in the game where the lemmings can ice skate across slippery bits and ski up and down snow-capped hills and mountains. Then there’s a Space world where the lemmings can be made to wear huge platform-sized space boots so that they can walk upside down and up the side of the screen. They can also be kitted out in miniature jet-packs so that they can zoom around the level and reach previously inaccessible areas. Not all of these skills are specific to certain areas though, as stackers, builders and fillers appear throughout the game as do some of the more specialist lemmings.

Lemmings 2 - The tribes This all adds up to a hilarious game. The levels re just as hard as in the previous two games and will have you tearing your hair out in frustration in no time at all. Admittedly, some of the skills are a bit repetitive – there are at least six types of lemmings that can fly through the air – but it’s the sheer variety of skills that have enabled the game’s designers to come up with a dastardly array of new puzzles, each dependent on the special abilities allocated to a particular level.

SUICIDE IS PAINLESS
Thankfully, DMA have done away with the indestructible lemming idea we mentioned in our preview of the game a few months ago. Although these new breed of lemmings can withstand a fairly large fall, they’ll still end up in a gooey heap if the drop is too great. And let’s face it, together with the genocide option, watching the lemmings fall to their doom was one of the joys of the game in the first place – especially when you’d spent an hour or so trying to solve a particular level and gotten nowhere. Another sense idea is the fast forward option – if you’ve worked out how to solve a level and have done all the necessary work, then by clicking on the fast forward button you can make all the remaining lemmings hot foot it to the exit point in super quick time.

It’s possible to complete each stage by guiding just one lemming to safety, for which you’re awarded a bronze medal. The key to success, though, is to go for the gold standard and this requires a near 100 percent success rate. In order to complete the game, you’ll need to pick up all 12 gold medals for each world – so it’s going to be a fairly Herculean task to finish this one in a hurry.

Lemmings 2 is a very polished product and it’s obvious that DMA have gone all out to make it as perfect as possible. It’s now possible to interact with the scenery as never before. For instance, lemmings can use the catapults littered around the Medieval stages to propel them through the air, or swing from the long dangly chains that hang from the ceiling to reach hitherto inaccessible areas. You don’t have to complete a world before moving onto the next one, either. Each ‘tribe’ of lemmings is represented on a huge map. By clicking on a certain area, you are then granted access to that tribe, and so on. So instead of the linear handcuffs of the previous games, you can now pick which sections you want to play as you like.

There are so many brilliant innovations in this game that I could go on forever. If there’s any justice in the world, Lemmings 2 will be huge. Buy a copy as soon as it’s released.

CU Amiga, March 1993, p.p.58-59

THE DIRTY DOZEN

There are 12 tribes in all, each offering a selection of different skills and playing styles. Here’s all 12 of ‘em, with a brief description of what to expect in each world.
Beach BEACH
This lot ar so laid back that they nearly fall over. Expect lots of beach-style obstacles to overcome, such as huge balls blocking the way and lots of water-based puzzles.
Highland HIGHLAND
We might not find out what they’re wearing under their kilts (and I don’t think I’d really like to know, either) but why they’ve all got ginger hair is beyond me – bloody stereotypes!
Outdoor OUTDOOR
Blimey, talk about a hilly terrain! This one has more bumps and dips than Islington council’s main roads. Expect to march those lemmings up to the top of the hill and march them down again, as my good friend the grand old Duke of York likes to say.
Medieval MEDIEVAL
The best bit here is the catapult. Hoist your lemmings aboard and watch them fly through the air. The funniest idea is to position the device so that the lemmings fly straight into the nearest wall. Splat!
Cave CAVE
Underground antics are the order of the day here, with lots of honeycombed mazes through which to guide your guide of lemmings.
Circus CIRCUS
All the fun of the fair as this particular tribe get up to all sorts of circus-related tomfoolery. Hitch a ride to a jump balloon and soar into the sky.
Egyptian EGYPTIAN
Although they appear in a lot of the other worlds, the magic carpet is the easiest way to get around this brain-straining level.
Space SPACE
These curious fellows have developed a fad for 70s space boots as they can use these to walk up the sides of walls. Nine-inch heels make a comeback!
Shadow SHADOW
It’s all a bit dark so b careful where you tread as you never know what’s hidden behind the shadows. Some great atmospheric graphics accompany this world.
Classic CLASSIC
Yes, they’ve not been forgotten. If you’ve got a yearning to play the original game, here’s another 12 levels featuring exactly the same skills as before. It all seems a bit boring now though.
Polar POLAR
Brrrr. Wrap up warm as the peculiar lemmings in this particular tribe get to go ice-skating and ski up and down hills. Listen out for the Frosty the Snowman tune and cringe.
SPORT SPORTS
Ahh, nothing like a bit of fresh air, which you certainly don’t get here in the CU offices if you sit net to Jon. Expect lots of sporting-type puzzles here, with the pole-vaulter option coming into its own.

PSYGNOSIS £29.99
A500
A1500
A500+
A2000
A600
A3000
A1200
A4000
SOUTH HARRINGTON BUILDINGS, ROOM 2, SEFTON STREET, LIVERPOOL, L4 4BQ. TEL: 051 709 5755
 
RELEASE DATE:
GENRE:
TEAM:
CONTROLS:
NUMBER OF DISKS:
NUMBER OF PLAYERS:
HARD DISK INSTALLABLE:
MEMORY:
 
LATE FEBRUARY
ARCADE PUZZLER
DMA
MOUSE
3
1
YES
1Mb

 
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY

80%
80%
70%
90%
Another brain-straining Lemmings game to add to your collection.
OVERALL: 90%