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Dieselben Leute, die den Amiga schon mit der Flugsimulation “Fighter Bomber” beglückt haben, wollen uns nun Flugerlebnisse ganz anderer Art vermitteln. Der Ort: San Francisco. Die Maschine: ein XB 500 Hoverbike.

The Killing Cloud In den Strassen von San Francisco ist der Nebel los! Eine 100 Meter hohe Giftgas-schicht bedeckt den Boden und macht jedes normale Alltagsleben unmöglich. Während sind die anständigen Bürger in die obersten Etagen der Wolkenkratzer zurückgezogen haben, treiben unten auf der Strasse die berüchtigten Black Angels ihr Unwesen: Mit der Gasmaske vorm Gesicht und dem Revolver in der Hand begehen sie Lustmorde, Raubüberfälle und Drogendelikte aller ar. Naja, im Dunkeln ist halt gut Munkeln…

Der Spieler schlüpft in die Rolle eines frischgebackenen Polizeirekruten, der möglichst schnell auf der Karriereleiter nach oben klettern will. Und wie könnte man seinem Chef besser imponieren, als mit einem entscheidenden Schlag gegen die Black Angels? Vielleicht findet man dabei ja sogar den Ursprung der tödlichen Wolke heraus!
Groß gesagt, handelt es sich bei Killing Cloud um einen 3D-Flugsimulator mit eingestreuten Mini-Actionszenen. Als erstes geht’s zur Polizeiwache, wo man sich eine Mission aussucht und dazu gleich ein paar Informationen über die Verdächtigen erhält. Dann besorgt man sich noch einige Netze, um die Verbrecher einzufangen und „Pick-Up-Pods“, mit denen die Kerle anschließend ins Hauptquartier transportiert werden. Jetzt noch schnell das Hoverbike mit Sprit und Waffen (Maschinengewehr, Bordkanone) ausrüsten, dann kann man auch schon abheben. Das Starten und Landen funktioniert wie bei einem Senkrechtstarter, in der Luft benimmt sich das Hoverbike aber wie ein ganz normales Flugzeug. Es gibt hier zwar all möglichen Features wie Außenansichten in sämtlichen Variationen (aus Verfolgerperspektive, mit Zoom, usw.) und sehr kompliziert klingende Cockpit-Instrumente (Smog-Sensor, Verbrecher-Radar, etc), trotzdem fliegt sich das seltsame Gefährt absolut problemlos.

Um einen (wortwörtlich) ins Netz gegangenen Verbrecher zu verhaften, steigt man von seinem Hoverbike, marschiert auf ihn zu und liest ihm seine Rechte vor. Geschwindigkeit ist dabei alles, denn der Sauerstoff ist knapp, außerdem ist das Hoverbike im Stillstand wesentlich leichter zu beschädigen als sonst – und die Ganoven sind ziemlich gut ausgerüstet und gar nicht zimperlich! Wieder zurück in der Polizeiwache, verhört man den Delinquenten und versucht, möglichst viele Informationen aus ihm herauszulocken. Besonders beeindruckend ist die Genauigkeit, mit der die Stadt dargestellt wird: Bei einem Bummel durch San Francisco kann man sich sage und schreibe 2429 verschiedene Gebäude anschauen! Zusätzliche Pluspunkte sammelt Killing Cloud durch seine detaillierte 3D-Grafik, die atmosphärische Musikbegleitung und das ausgefeilte Gameplay mit den vielen kleinen Gags. Wer auf Action und Abenteuer steht, wird an dieser Mischung aus Flugsimulation und Adventure ganz bestimmt Freude haben! (Kate Dixon)

Amiga Joker, March 1991, p.?

Der Amiga Joker meint:
"Killing Cloud ist ein tödlich gutes game!"

Amiga Joker
Killing Cloud
Grafik: 84%
Sound: 81%
Handhabung: 80%
Spielidee: 79%
Dauerspass: 83%

Red. Urteil:
Variabel
82%
Preis: Noch offen
Hersteller: Imageworks
Bezug: Noch offen

Spezialität: Die Grafik läßt sich durch Verzicht auf Detailtiefe um einiges schneller machen. Save-Option vorhanden.



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Imageworks, Amiga £24.99
The Killing Cloud 21st century San Francisco has come under siege from a mysterious smog which has earned the name Killing Cloud by poisoning thousands. With the smog has come the Black Angel gang and rumours are rife that the two are connected. It's the responsibility of the police to find the connection and provide a solution. But as the department's newest recruit you're only too aware of how limited its resources are. A handful of hoverbikes provide law and order only for those rooftops that break through the smog.

With the confidence of youth it's your determination to free the whole city, a task which involves ten missions. Once you go into the smog infra-red goggles are vital to see in the darkness, and for aiming your machine guns and cannon. Suspects wander the myriad of city streets and do their best to evade the Police; which is where (for capturing the perp) and Pick-Up Pods (PUPs -automated police wagons) come in handy. After scanning the map for the criminal's location you position nets and PUPs in the area. You then fly in, pick up the nets and, if all goes to plan, capture the suspect and call a nearby PUP to take him back to the station. The problem arises when you land to arrest the suspect: your time limit in the smog is limited to 20 minutes with a life support suit (20 seconds without!) and it's all too easy to lose your hoverbike in the smog, or see it destroyed by the Black Angels. Another worry is that fuel, nets and PUPs are limited - run out and you're out of the force.

The first of the ten assignments serves as an introduction to the game -three droids are wandering Chinatown and one of them is an Angel surveillance droid which you've got to pick up. Simple enough so long you don't collide with the buildings! In assignment two the suspect's a human with a nifty hover vehicle.
Succesfully capturing a criminal leads to the interrogation room where you can extract information for a few years off the prison sentence. Extract enough information within the time limit and it's off to the next assignment, leading you further into the Killing Cloud and its mysteries.

Zzap! Issue 73 May 1991, p.74

Stuart Wynne Cloud draws obvious inspiration from Blade Runner with its cyberpunk static screens and flying police vehicles. So far, so good but the densely detailed heart of a city provides a tough challenge for anyone's 3-D and Cloud's urban setting is a bit barren with the detail turned off for speed. Nevertheless the hoverbike itself is superb, as are the other vehicles which behave with real intelligence. Pursuing the perps recalls Resolution 101, but Cloud is far superior in graphics and gameplay. Ambitious, innovative and intriguing Cloud has its flaws, but anyone interested in the theme it provides an utterly compulsive challenge.

Robin Hogg Vektor's graphics just get better and better, but this time there's a novel concept too. The idea of exploring a devastated city is a strong one and looks stunning with all the buildings turned on (albeit at the cost of a dramatic reduction in speed). Intelligent adversaries provide a good challenge with plenty of mission variety -watch out for the perp who sneaakily leads you towards buildings in the murk; check out the all-out arcade action in Assignment Four with four heavily armed hoverbikes! The interrogation is admittedly a slideshow to all the 3-D action but it's thoughtfully done, connecting each Assignment and keeping the overall story moving along. For the atmosphere alone this game is great! (And see my tips in the Piggy section.)

PRESENTATION 86%
Manual includes novella and 26-page comic, good password system and craft lift off scene. Superb external views but only above average presentation screesn including crime file showing off 3-D images.
GRAPHICS 92%
Good variety in the buildings below the cloud and the external views are stunning.
SOUND 81%
Main tune in the Total Recall style but not quite as moody -brilliant effects.
HOOKABILITY 85%
Takes a few goes of Assignment 1 to work out what to do but the atmosphere draws you in.
LASTABILITY 87%
Variety and good use of the Password System keeps you playing -alongside the Assignments there's a strong secondary challenge to be as efficient as possible with the nets and PUPs.
OVERALL
86%
Great 3-D, a goo plot and plenty of action. Atmospheric stuff!