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Ein Herz für Steuersünder

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Von Psygnosis erwartet man alles Mögliche, bloß kein Adventure im Stil der typischen Sierra-Produkte - aber nach diesem gelungenen SF-Abenteuer könnte das in Zukunft ganz anders aussehen!

Innocent until caught Im 21. Jahrhundert hat die Menschheit zwar schon einige Planeten besiedelt, trotzdem wird sie immer noch von den altbekannten Geißeln Finanzamt & Verbrechen tyrannisiert. Der Spieler übernimmt in dem ein wenig an William Gibsons "Neuromancer" gemahnenden Szenario die Rolle des Meisterdiebes Jack Ladd, der gerade größere Probleme mit den Behörden hat. Er muß binnen 28 Tagen seine astronomische Steuerschuld begleichen, sonst droht ihm die Pfändung seiner inneren Organe! Erschwert werden seine Bemühungen zur Rettung von Nieren, Herz und Milz durch die Tatsache, daß er momentan mit seinem defekten Raumer auf dem Planeten Tayte festsitzt - und hier wohnt scheinbar nur lauter Gesindel...

Der lebensnah animierte Jack wird nun in schönster Sierra-Manier via Maus und Iconleiste durch die schräg von oben gezeigte Ghettolandschaft dirigiert. Recht hilfreich ist dabei die kleine, aber informative Übersichtskarte, die alle begehbaren Wege samt den (in Gebäuden) vorhandenen Ein- und Ausgängen anzeigt. Wenn man mit dem Mauscursor die ein bißchen langsam scrollende Gossenszenerie bestreicht, beschreibt ein eingeblendeter Schriftzug die erspähten Gegenstände, welche dann mit der Lupe noch nähre untersucht werden können. Dies ist meist auch bitter nötig, weil einige Objekte nur zwei, drei Pixels groß sind: Man braucht schon einen Adlerblick, will man nicht den wichtigen Pfandzettel in der Gesäßtasche eines Quartalsäufers oder den am Schreibtisch klebenden Kaugummi übersehen. Die ergatterten Fundstücke werden dann im Inventory verstaut, wo sie leider aus Platznot, zum Teil auch wenig übersichtlich, übereinander gestapelt abgelegt sind. Dafür befindet sich in Jacks Jacke noch eine spezielle Diebestasche, in der man die Objekte seiner Begierde verschwinden lassen kann, ohne Aufsehen zu erregen.

Unser Held ist ein kontaktfreudiger Mensch und führt daher des öfteren längeranhaltende Debatten mit den herumstehenden Bordsteinschwalben, Rockern, (bestechlichen) Polizisten und Hehlern. Diese Gesprächssequenzen sind mit einem eigenen Dialogbildschirm, anklickbaren Sätzen und einstellbarem Quasseltempo auch ziemlich aufwendig gestaltet. Man muß hier z.B. die Gäste einer Bar zu den nicht immer legalen Möglichkeiten des Geldverdienens in dieser trostlosen Gegend befragen - ein andermal überredet man vielleicht einen Rocker dazu, seine olle Jacke gegen eine schicke Motorradkühlerfigur einzutauschen.

Das Spiel ist zwar keineswegs perfekt, denn neben den bereits erwähnten Mankos ist auch die Maussteuerung etwas bockig und die Präsentation nicht unbedingt ein Knaller. Aber in der Summe machen die originelle Story, die stimmige Atmosphäre und der reichlich vorhandene Wortwitz die kleinen Mängel mehr als wett. Lediglich Futuristen ohne Festplatten sollten die zehn Disks ohne Zweitlaufwerkunterstützung mit Vorsicht genießen. (md)

Amiga Joker, March 1994, p?

INNOCENT UNTIL CAUGHT
(PSYGNOSIS)
SF - ADVENTURE

72%

"STIMMUNGSVOLL"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPASS
74%
74%
72%-
72%
66%
74%
FÜR FORTGESCHRITTENE
PREIS DM 109,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
10/NEIN
JA
SPIELSTÄNDE
KOMPLETT


Innocent until caught Logo

Another graphic adventure enters the CU AMIGA office from an unusual source. Stephen Enstone discovers whether it has anything new to offer or whether it's just the same as all the rest.

T Innocent until caught he Interstellar Revenue Decimation Service IRDS (the tax men) have got it in for Jack T. Ladd, small time smuggler and contraband dealer. They want loads of money within the next 28 days or else they are going to do something very nasty to him. In order to earn enough cash to pay off this debt he must beg, borrow, swop, steal – basically anything legal or illegal that doesn't involve manual labour.
Exciting plot isn't it? What really amazes me is that they managed to stretch it out to fill 31 pages in the manual. Creative writing or what?

YOU'LL NEVER TAKE ME ALIVE COPPER
You control Jack using a series of icons on the base of the screen. There are six basic controls: take, use, move, look, scan and talk. All fairly obvious. An interesting option is the speed setting, which allows you to set how long speech stays on screen.

There's a map in the bottom left-hand corner of the screen which guides you around the three planets and Cloud City. However, because it only shows you Jack's immediate surroundings, for example the room he is in, it is really only useful if you need to get to the nearest entrance or exit in a hurry, achieved by clicking on arrows that are on the map.

There is an inventory area which shows all the gear you are carrying and you can pick up and use objects from this window. You can also place objects in jack's pocket which means a lot of kit can be carried. Some items need to be combined to be used and this is done in the Inventory panel. There is also a status window where you can see just how well you are doing in your quest for wealth.

At the beginning you simply have to acquire objects and swop them for others, increasing value each time. Later on things get more complicated when objects have to be combined. The first rule of thumb when playing Jack T. Ladd is to steal first and think later. Scruples get you nowhere.

IT'S A FAIR COP
Generally, the background graphics are good in Innocent Until Caught but you expect this from graphic adventures these days. Jack T. Ladd himself is nothing special. The animation is good on his character, but is spoiled by a slow update that is frustrating when you try to pick up an object. Jack's hand tries grabbing at the object to pick it up, but he seems like he just does not want to.

Your enjoyment of the game will to a certain extent, depend on your appreciation of its humour. This is wry and rather sarcastic, and, dare I say, quite sexist. I know that it won't suit everyone.

Innocent Until Caught suffers, to a certain extent, from being produced by a company that is much better known for its arcade and platform games that its adventures . Yes, there are some inventive features and interesting, even funny situations, but the game seems to lack a hook, something exciting that'll keep you up until the small hours playing it. Pity.

CU Amiga, May 1994, p.71

GUILTY WITHOUT A DOUBT
Innocent Until Caught is an okay game. It can be taxing and is spiced up with the occasional funny joke (however, after a while these become annoying and a bit repetitive). Overall, there is nothing new to excite the apprentice adventurer and there isn't a lot of challenge for the experienced one either.
If you are running it from floppy drive you'd better get used to disk swopping because at the beginning there is at least 10 disk swops during and after the intro. Luckily, while playing this is kept to a minimum.
Innocent Until Caught has some unusual characters, a smattering of love interest and complex puzzles. But is that enough?

PSYGNOSIS £37.99
A500
A1500
A500+
A2000
A600
A3000
A1200
A4000
PSYGNOSIS SOUTH HARRINGTON BUILDING, 182 SEFFTON STREET, LIVERPOOL L3 4BQ. TEL: 051 709 5755.
 
RELEASE DATE:
GENRE:
TEAM:
CONTROLS:
NUMBER OF DISKS:
NUMBER OF PLAYERS:
HARD DISK INSTALLABLE:
MEMORY:
 
OUT NOW
ADVENTURE
IN HOUSE
MOUSE, KEYBOARD
10
1
YES
1Mb

 
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY

84%
68%
80%
76%
Enjoyable, but could have been better.
OVERALL: 78%