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Indiana Jones and the Fate of Atlantis: The Action Game Logo

Unverhofft kommt oft: Erst läßt uns der Peitschenschwinger ewig warten, dann rückt er gleich in zweifacher Ausfertigung an! Dabei war diesmal doch gar keine Actionvariante angekündigt...

Indiana Jones and the Fate of Atlantis: The Action Game Vor unzähligen Monden ist U.S. Gold ja schon mal mit dem Versuch auf die Nase gefallen, die Abenteurer des Super-Archäologen joystickgerecht aufzubereiten - kein Wunder, wenn man sich nun mit Ankündigungen etwas zurückgehalten hat. Aber vielleicht liegt es auch einfach daran, daß sich hinter dem verkaufsfördernden Namen erneut bloß ein eher dürftiges Actiongame mit schalen Rätseleinlagen verbirgt?

Die Story wurde vorsichtshalber 1:1 vom Adventure übernommen; was es über eine geheimnisvolle Statue, böse Nazis und die liebliche Sophia zu sagen gibt, haben wir also bereits ein paar Seiten weiter vorne gesagt. Um uns nicht zu wiederholen, verraten wir Euch daher ohne Umschweife, daß die Spielweise hier aus einer isometrischen 3D-Perspektive gezeigt wird, wobei man beliebig durch die Gegend laufen, springen und klettern darf. Ganz im Stil des Lucas Arts Abenteuers ist es jederzeit möglich, zwischen Dr. Jones und seiner Begleiterin hin- und her zu schalten, so daß sich die braune Brut wahlweise per Peitsche oder Fausthieb bzw. ladylike mit einem Tritt aus Schienbein vertrimmen läßt. Derart betäubt hinterlassen die Gegner gelegentlich Schokolade und Bargeld, was dem Energie- bzw. Finanzhaushalt des Heldenduos zugute kommt.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis: The Action Game Durch Prügel allein kann das Rätsel von Atlantis freilich nicht gelöst werden, dazu bedarf es hin und wieder auch ein bißchen Kopfarbeit: Zahlreiche Gegenstände müssen gefunden und an passender Stelle eingesetzt werden, wozu Passanten oft und gerne Tips herausrücken. Bei soviel Hilfsbereitschaft sollte es kein großes Problem sein, in Monte Carlo die "verlorenen Dialoge des Plato" zu finden, oder den Logik-Test im Hafenbecken erfolgreich zu absolvieren. Später darf unser Pärchen mit einem U-Boot auf Tiefseetauchfahrt gehen, eine Inselgruppe entdecken und schließlich innerhalb der Katakomben des versunkenen Inselreichs weitere Rätselnüsse knacken.

Insgesamt steht in den sechs Leveln aber doch eher die Action im Vordergrund, und obwohl das Zeitlimit stellenweise etwas Hektik ins Spiel bringt, macht sich bald Langeweile breit - zu wenig abwechslungsreich sind die Kämpfe, zu öde ist die gesamte Präsentation. Dabei sieht die Grafik ja noch ganz erträglich aus, daß allerdings nicht gescrollt wird, zeugt ebenso wenig vom Können der Programmierer wie die Tatsache, daß die Sprites ins Zuckeltempo verfallen, sobald sich mehr als zwei davon am Screen tummeln. Immerhin kann die Umgebung auf Tastendruck aus vier verschiedenen Himmelsrichtungen betrachtet werden, die Musikstücke klingen nicht übel (deutlich besser jedenfalls als die kümmerlichen Sound-FX), und die Steuerung klappt über Stick, Tastatur und Maus gleichermaßen ordentlich.
Am Fazit ist aber trotzdem nicht zu rütteln: Indy auf der Suche nach dem verlorenen Spielwitz...

Amiga Joker, January 1993, p.71

INDY IV - THE ACTIONGAME
(LUCASARTS/US GOLD)
ACTION - ADVENTURE

58%

"FLACH"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPASS
63%
57%
66%
48%
68%
56%
FÜR FORTGESCHRITTENE
PREIS DM 99,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
1/NEIN
JA
SPIELSTÄNDE
NEIN


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"Indy And The Fate Of Atlantis?" Amaya Lopez piped up keenly. "Fab! That means it must include both Harrison Ford and Patrick 'Webbed Feet' Duffy. My all-time heroes in one action-packed game! I can't wait." Oh dear.
Indiana Jones and the Fate of Atlantis: The Action Game If you're a Harrison Ford fan, the closest you're ever likely to get to him, unless you bear a striking resemblance to Alison Doody, is his weeny computer sprite. However, if you're a Patrick Duffy fan, you might as well forget it - those halcyon Man From Atlantis days have been long forgotten.

So what's this game all about, then? Well, it's the first Lucasarts Indy action game, and it's being programmed by Attention To Detail, the bods who brought us Night Shift. Lucasfilm, of course, is busily preparing itself for the release of the graphic adventure (scheduled for the summer), but in the meantime we have the first non-cartoony Indy platformy romp.

Basically, the game follows the storyboard of the Dark Horse comic, with Indy and his fiery accomplice, Sophia Hapgood, fighting off the evil (wait for it) Nazis. Some people never say die, and our Indy is one of them, and that's probably why you can't actually kill anyone in his game. You can bop the odd Nazi in the stomach, but you'll never be able to blow his fascist brains out.

The year is 1938. Indy has uncovered some evidence relating to the lost city of Atlantis - a small minotaur and a bead. A Nazi thief called Kerner steals these and other artefacts from psychic Sophia Hapgood, but luckily Indy arrives on the scene to prevent any bloodshed. Little did Indy know that the thief was working for Dr Hans Uberman, a brilliant scientist who's developing an atomic weapon for Hitler! Kerner takes the artefacts to Uberman's secret labs in the depths of a submarine.

Meanwhile, back in the States, Sophia demonstrates her black belt Aki-Lajr training and Indy allows her to accompany him to Atlantis. On the way, they visit Monte Carlo for a spot of betting, then struggle through a naval base at night, through the docks, into the submarine, and on to find Atlantis. In a bid for sexual equality you can switch between Indy and Sophia, using either Indy's whip and mean left hook or Sophia's nifty high kicks. Guide them through up to nine locations, collecting artefacts, food, weapons and tools, fighting off those dastardly Nazis, chomping on choc to restore your energy and amassing the Atlantean precious material Orichalcum.

ZERO, Issue 32, June 1992, p.30

WHAT'S WHAT

TITLE
PUBLISHER
FORMAT
PRICE
RELEASED
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
US Gold/Lucasfilm
Amiga/PC
£25.99/£30.99
Out Now

Amiga review Amaya: Rather like The Godfather, Indy The Action game seems pitched at the younger end of the market. The morally-upright fact that no character can ever die does become frustrating. You don't get much of a bloodthirsty thrill when you're whipping the Nazis' bots, because you know they'll only be down for a few secs before coughing up two squares of Galaxy. Not really the same as blood and guts oozing all over the shop.
Indy and Sophia are well animated, but sometimes they get stuck in front of corners, and you have to be quite precise about manoeuvring them around. Communicating between characters is rather novel – funny little circles, triangles and squares pop up, forcing you to rush to your manual to decipher what it actually means. Presumably, the lack of textual speech is to differentiate it from the real adventure game, and it also adds to the puzzley fun.
There are loads of locations to visit and a quick tap on an function key will give you a choice of handy viewpoints - at times though, it still proved hard to tell whether my sprite was actually being attacked. Going inside the submarine is rather smart as is the Chief's secret cave. Although the sprites are quite well animated, the overall graphics are slightly bland and lacking in atmosphere. The sound is quite good, with excerpts of the film's theme tune, the realistic clicking of roulette wheels and the cracking of Indy's whip.
All in all, Indy And The Fate Of Atlantis is quite a neat arcade romp but I did feel that the gameplay could have been better.
Personally, I can't wait for the graphic adventure.

 

GRAPHICS 80

SOUND 83

ADDICTIVENESS 80

EXECUTION 79

OVERALL

82