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Ian Botham's cricket logo

Ian Botham muss man als Normaleuropäer nicht kennen, als Cricket-Freak hingegen schon. Wir kennen ihn also nicht, dafür kennen wir nun die Versoftung des Briten-Sports mit seinem Namen - und auch die würden wir lieber nicht kennen...

Ian Botham's cricket Warum das so ist, verraten wir Euch im Anschluss an unsere obligate Kurzeinführung ins komplexe Cricket-Gewerbe. Ein sogenannter "Bowler" von Mannschaft A wirft mit seinem Bällchen auf die gegnerische Tormarkierung, um sie zu kippen. Damit dies mißlingen möge, stellt Team B einen keulenbewehrten Herren ("Batsman" genannt) vor das fragile Bauwerk; er soll die Kugel mit herzhaften Schlag treffen und weit ins Feld hinausballern. Dort halten sich wiederum A-Leute zum Fangen bereit, und derweil dürfen die B-Jungs punktebringende Läufe absolvieren. Irgendwann werden dann die Seiten gewechselt, und wen das alles ans amerikanische Baseball erinnert, de, sei versichert, daß beide Spiele eng verwandt sind.

Um nun all dies Geschlage und Gerenne möglichst realistisch umzusetzen, haben die Cricket-Enthusiasten von Celebrity Software allerhand in ihr Programm gepackt: Wind, Wetter und sogar der Zustand des Rasens spielen ein Rolle, es gibt acht verschiedene Mannschaften, Replay-Möglichkeit und einen Zwei-Spieler-Modus. Nur eine vernünftige Steuerung, die gibt es leider nicht - der Stick geht viel zu fitzelig und umständlich zu Werke, die Tastatur ist überhaupt nur Masochisten zu empfehlen. Wer Ian Botham deswegen die kalte Schulter zeigt, hat aber nicht viel verpasst, denn die 3D-Optik im Ruckel-Light-Modus ist gerade mal akzeptabel, die FX erträglich und eine hübsche Titelmelodie allein ist ja nix wert. Nö, da bleiben wir lieber beim Fußball! (jn)

Amiga Joker, September 1992, p.76

IAN BOTHAM’S CRICKET
(CELEBRITY SOFTWARE)
EXOTEN-SPORT
35%
"LIEBER NICHT"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPAß
48%
42%
64%
42%
29%
33%
VARIABEL: 3 STUFEN
PREIS DM 89,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
2/NEIN
NEIN
SPIELSTÄNDE
NEIN


Ian Botham's cricket logo

Publisher: Celebrity Software
Price: £25.99
Authors: Mason Software
Release: Out Now

Ian Botham's cricket There is a lot wrong with cricket. For a start, there is the fact that it was used by the English to try to stamp their culture on the nations that were ‘colonised‘ (i.e. invaded) during the building of the British Empire. For a middle bit, there is the sheer folly of the English devising a game that a bit of rainfall can put a stop to (rain in England, that is a rare occurrence, eh?). For a finish, it is just plain dull. That is not to say that it is no good, it is just that each contest is so lengthy, so laid back, so stop-start, that it is all terribly uninvolving. Basically, cricket is ideal entertainment for when it is too hot to concentrate, and that is it.

So how do you transfer a game like this to a computer, short of including a sun lamp and a bag of oranges in the package? Well, you could throw in a few gimmicks, such as digitised speech. This could be made extra gimmicky by having phrases like “no ball” and “out” delivered in a broad American accent. (Yeah, like find me an American who knows what a “no ball” is). You could then add some nice icon-ed up menu screens, and some bright and cheery graphics. And then you could… er… well you could try to make the control method really simple to give it a fun arcadey feel. Whoops.

Cutting down on the controls makes the game easier to get into, yeah, but it also makes things really limiting. Your batsman, for instance, can only hit the ball in two ways: to the left or to the right. (The trajectory of the ball seems to depend more on how it is bowled than how you hit it). The fielding is equally clumsy – point the joystick to where the ball is heading and the bloke nearest to that spot will wander off to collect. On collection, hit fire to throw it to the wicket keeper/bowler.

And that is it – gameplay that is 60 percent routine, 35 percent luck and (at best) 5 percent skill. There must be some way of getting cricket to work as a computer game, but it is going to need a completely new approach. A few pretty pictures and some sampled speech just ain’t enough.
ADAM PETERS

Amiga Power, Issue 16, August 1991, p.75

THE BOTTOM LINE
Like most sports sims, this one livens up a great deal when two human players are involved. It is possibly of interest to ardent (and undemanding) fans of the sport. Computer cricket is a sad idea though, and this does very little to cheer it up.
74

P E R C E N T