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Harpoon logo

Three Sixty/PSS, Amiga (1 Meg only) £29.99

Harpoon Harpoon has had a difficult birth. I've followed its development from the initial game proposed by Larry Bond, to the decision to scrap the lot and start again, to the final release – was it worth it?

Harpoon (produced by Three-Sixty Software in the States) is a tactical wargame based upon Larry Bond's board game of the same name. The game includes two disks, a large format 77-page manual which still has to be squeezed into the ill-fitting box (a legacy of the initial PC version) and two mini-booklets. One from Larry Bond on hints and tips and the other from Tom Glancy, friend and co-author who appears in print to add a bit of glamour and attract a few more dollars.

I haven't got a hope of covering the game in full so here are the salient points. Adopting a modern-day time period, you take the position of Fleet Commander in what is the most detailed Amiga naval simulation I've ever seen. Missions range from the command of a squadron of missile boats to a full strike fleet in defence of the UK. Harpoon is also the master program for a range of forthcoming scenario disks, including the North Atlantic, Mediterranean and the Persian Gulf, each of which should contain 15 missions.

On-screen information is extensive with a large database of hips, subs and aircraft accessed via menu. This option gives a tremendous amount of info: sensors, weapons, area of operation, and so on. After choosing the scenario, the side you wish to fight, a possible nuclear exchange, snorkeling subs, realistic weather, maintenance failure and ordnance you can begin play! During play a staff assistant will provide advice and reports.
The graphics are composed of three main screens – strategic, group and unit – although most of the play will be involved in the unit mode. After all, you play the game to simulate a fleet commander, not a single vessel.

You can play with three simultaneous levels of zoom and issue a host of orders (course directions, manoeuvere aircraft, change ship formation, etc). Graphics are excellent, with two icon sets available: Stylistic (a ship/aircraft icon) or CDS (Combat/Designation System). While the former is more 'user-friendly', the latter represents the actual NATO-type symbols used during official wargames, etc. Neat graphical effects include a mini-window showing ships firing and receiving hits. Sinking ships triggers a full-screen, dramatic scene plus relevant music.

I did become a little frustrated at the slow response to commands and, in addition, I am a little concerned with the solidity of the programming because the game crashed a couple of times (a weakness of the initial PC version, too). However, having said that, I still have to say that Harpoon is an extremely professional product which has obviously been produced by a very knowledgeable and accomplished research team.

Zzap! Issue 71, March 1991, pp.36-37

PRESENTATION
90%
GRAPHICS
88%
SOUND
66%
HOOKABILITY
74%
LASTABILITY
80%
OVERALL
81%


Mehrwasser...

Harpoon logo & Battleset 2

Kenner haben es sicher gleich gemerkt: Harpoon ist alles andere als neu - bereits vor einem Jahr wurde die Seeschlacht vom PC auf den Amiga konvertiert und von uns getestet. Allerdings tut sich nun erkennbar mehr am Meer!.

Harpoon Bei Three-Sixty hatte man wohl einen großzügigen Tag, jedenfalls liegt neuerdings neben der originalen Monumentalschlacht noch das "Battleset 2" mit in der Packung. Dabei hatten wir uns seinerzeit über mangelnde Vielfalt doch gar nicht beschwert...

Ein Blick zurück ohne Zorn: nach wie vor übernimmt man die Kontrolle über einen Flottenverband aus diversen Schiffen, die wahlweise für die NATO bzw. UdSSR in den Kampf ziehen. Die Seeschlachten werden in Echtzeit und mit viel Liebe zum Detail in Szene gesetzt, wer sich am englischen Bildschirm nicht stört, darf sich mit der Maus durch zahllose Menüs nagen. Altersschwäche oder unsichere können zwischendurch ihren Spielstand speichern oder eine Tasse Kaffee trinken gehen: Harpoon spielt sich gemächlich wie eh und je, es wird reichlich von Diskette nachgeladen und der Bildschirm nur träge aufgebaut. Grafik und Sound lösen gleichfalls noch immer keine Sturmflut aus, insofern "Same procedure as last year".

Allerdings bekommt man für 99,- DM nun eine dritte Disk mitsamt deutscher Anleitung und Horrorvision: Mitte der Neunziger stürzten sowjetische Hardliner den guten Gorbi (zu spät, hä-hä...), kurz darauf beginnt der Totalangriff gegen die Nato. In 15 verschiedenen Szenarien muß der Spieler entweder die NATO- Truppeversorgung gewährleisten oder den sowjetischen Angriffsplan in die Tat umsetzen. Sofern Ihr Euch also von dieser "Neuauflage" nicht zuviel erwartet und das Original nicht, 1MB Speicher hingegen schon besitzt, dürft Ihr unserthalben gerne zugreifen 0 auf eine Bewertung haben wir aus naheliegenden Gründen verzichtet. (pb)

Amiga Joker, March 1992, p.82

Der Amiga Joker meint:
Ab sofort mehr Krieg fürs Geld: Harpoon!