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Full Metal Planete logo

Infogrames’ neues Strategie-Spektakel ist eine genaue Umsetzung des gleichnamigen französischen Brettspiels: Erzschürfen unter verschärften Weltraumbedingungen ist angesagt..

Full Metal Planete Doch bevor es mit der Buddelei nach den wertvollen Rohstoffen so richtig losgehen kann, sind erst mal ein paar Vorarbeiten zu erledigen. Nach gründlichem Studium der (ausführlichen) Anleitung wählt man Normal- oder Schnellstart (ohne Vorspann und Musik); dann erfolgt die Festlegung der Spieler mit Namen und Flagge. Bei den maximal vier Teilnehmern sind alle Kombinationen von Menschen und Robotern erlaubt, also auch ein reiner Demomodus. Die Flagge, unter der man seine Schürfrechte geltend machen will, kann man sich aus einem vorgegebenen Menü aussuchen oder mit dem vorhandenen kleinen Grafikprogramm selbst entwerfen. Alsdann wird die Bedenkzeit für jede Spielrunde bestimmt und – der Countdown läuft!

Der Screen zeigt einen Geländeausschnitt des Full Metal Planete aus der Vogelperspektive und die per Maus zu bedienende Steuereinheit. Nachdem man an strategisch günstiger Stelle sein „Atomium“ gelandet hat, geht es daran, die eigene Position auszubauen und so viel Erz wie möglich zusammenzuraffen. Dabei kommt einem nicht nur die böse Konkurrenz in die Quere, auch der Wechselei der Gezeiten hat auf diesem wasserreichen Planeten schon so mancher Mission ein feuchtes Ende bereitet. Zu Beginn jeder Runde erhalten die Spieler einen Basiskredit von 15 Aktionspunkten: durch Aktionen wie Laden/Entladen, Beschießen eines gegnerischen Fahrzeugs oder Reparieren des eigenen Fuhrparks werden sie verbraucht; durch das erobern fremder Raumschiffe können zusätzliche Punkte erworben werden. Gewonnen hat derjenige, der am Ende der 21. Bzw. 25. Runde den Planeten mit den meisten erzblöcken und Fahrzeugen an Bord verläßt.

Das Game ist zwar kein ausgesprochenes Grafikwunder – die blau/beige Farbwahl ist nicht besonders glücklich – aber gemessen an vergleichbaren Spielen dieser Art kann es gut mithalten. So ziemlich dasselbe könnte man auch über den Sound sagen, wobei das Wasserrauschen, nebenbei bemerkt, stark an das Plätschern bei „Kult“ erinnert (aber vermutlich klingt eben Wasser wie Wasser – besonders in Frankreich!). Die vielfältigen möglichen Vorgehensweisen (aggressiv, defensiv, oder diplomatisch, wobei man ach mit Robotern Nichtangriffspakte schließen kann) sorgen dafür, daß keine Partie wie die andere ausfällt. Außerdem läßt sich der Schwierigkeitsgrad in weitem Umfang variieren, so daß es auch dem Experten nicht allzuschnell langweilig wird. Strategie-Fans und leidenschaftliche Erzschürfer sollten also mal einen Blick auf den Metall-Planeten riskieren. (wh)

Amiga Joker, March 1990, p.?

Amiga Joker
Full Metal Planete
Grafik: 64%
Sound: 64%
Handhabung: 70%
Spielidee: 67%
Dauerspass: 73%
Preis/Leistung: 68%

Red. Urteil:
Variabel
68%
Preis: ca 85,- DM
Hersteller: Infogrames
Bezug: CSJ Computersoft

Spezialität: Spielstände können abgespeichert werden, zwei angefangene Problemstellungen werden mitgeliefert.


Full Metal Planete logo

Infogrames, Amiga £24.99
Full Metal Planete The Full Metal Planete of the title has got mining companies drooling throughout the galaxy. Cobra Steel has sent its very best pilot to grab as much ore as possible in the 25 days left before the Big Flood swamps everything...

2-4 players can take part in the scramble for valuable minerals, with the computer playing as many players as you want. Each player is assigned a flag, which you can design yourself with a built-in graphic utility. Following flag selection the strategy screen appears, showing a map of the entire world, 37 by 23 hexes. You must choose where to land your freighter, which cannot then take off until either turn 21 or 25. While landed you can control your units through the close-up screen – where all the attractive graphics are.

Inside your freighter are Destroyers (attack boats, tanks, super-tanks, and fixed turrets – your freighter has three of these). For these to destroy an enemy vehicle two of them must be within range of it. Normal range is two hexes, but super-tanks can reach three hexes – as can normal tanks on mountains. In addition if two destroyers get directly beside an enemy vehicle it can be captured, coming under your control. Moreover, destroyers can capture enemy freighters. If this happens that player is out of the game and you take over all his units.

There are also Transporters such as barges (which can carry four items across water) and crabs (two items across land). Transporters can also pick up the vital blocks of ore which are scattered across the world. But probably the most important vehicle is the weather hen (!). This can turn ore into tanks, crabs, or pontoons (to bridge rivers). It can also predict the next tide – crucial as high tides can immobilize your land vehicles, while low tides do similarly for ships.

The aim of the game is simply to have the most units of ore and vehicles stored inside your freighter (and any captured freighters) when you blast off. Actual gameplay is divided into 25 days, or turns. During every turn each player has his (or her) go (taking a maximum of three minutes). You have 15 energy points per go. Every action, from moving a boat one hex to turning ore into a super-tank, costs points. You can also save either 5 or 10 units of energy to be used with your next go.

Zzap, Issue 59, March 1990, p.71

Stuart Wynne Full Metal Planete is yet another boardgame conversion, and a strategic one at that. But easy-to-grasp rules, a rigid three minute time limit, and attractive presentation got even me interested. Pop-up, icon-driven menus make all aspects of the game easily accessible, and are much more fun than messing around with the lead pieces in the £30 boardgame! While simple to understand, the rules make for some very challenging games, the computer players providing tough and varied opposition. I'd say it was a first-class introduction to strategy, if that wouldn't put too many strategy-haters off. Instead I'll say 'it's fun for everyone' and leave it at that.

Phil King I like a good boardgame, but I must confess I'd never heard of this (apparently very popular) French strategy game. Thankfully lacking the fiddly lead pieces and stones (honest!) of the boardgame, the computer version benefits from detailed graphics, plenty of options, and the fact that you can't cheat – so there are none of the usual arguments over the rules! Unlike most strategy games, FMP is surprisingly easy to pick up. However, mastering it proves infinitely more difficult. The computer players all have different strategies, although playing against friends is more difficult and fun.

64
There are no plans for a C64 version.
u p d a t e

PRESENTATION 90%
Average title sequence (which can be avoided), custom flag facility, save game (and flag) option, good instructions, and a free metal crab!
GRAPHICS 80%
Nothing spectacular, but the planet and vehicles are all very well done creating a good atmosphere.
SOUND 68%
Weird, but nice intro tune. Good, clanky in-game FX.
HOOKABILITY 86%
Very easy to pick up and hard to leave alone.
LASTABILITY 83%
The six computer opponents aren't that hard to beat, so it's better to play with friends.
OVERALL
84%
A fine conversion of a well designed board game. Even non-strategists will enjoy this one.