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Federation quest one - BSS Jane Seymour logo

Gremlin hat den Sprung auf den Amiga endgültig geschafft: Nach den famosen Actiongames "Super Cars" und "Venus" bringen sie zur Abwechslung ein richtig anspruchsvolles Spiel heraus - auf den ersten Blick eine Mischung aus "Dungeon Master" und "Day of the Viper".

Federation quest one - BSS Jane Seymour Die BSS Jane Seymour, ein großer Raumfrachter, wurde zum Orion-Arm der Galaxis geschickt, um dort nach fremdem Leben Ausschau zu halten. Aber irgendein Idiot auf der Kommandobrücke hat gepennt, und so ist das Schiff, statt an seinem eigentlichen Ziel, in der Nähe eines stark radioaktiven Sterns gelandet. Fast alle Crewmitglieger sind gestorben oder wurden wahnsinnig, die meisten der an Bord befindlichen fremden Lebensformen haben sich inzwischen selbstständig gemacht. Deshalb hat man dich (ja genau, schon wieder Dich!) losgeschickt, um für Ordnung zu sorgen und die Jane Seymour wieder sicher nach Hause zu bringen.

Leicht gesagt: Der alte Kahn hat mehr als 20 Level (gottlob gibt es Codewörter) und über hundert Räume, die auf drei Decks verteilt sind. Man findet überall Gegenstände in rauhen Mengen (Waffen, Türöffner, Taschenlampen, Module und und und) und wird häufig von den herumstreunenden Aliens oder verrückt gewordenen Crewmembern angegriffen. Auch stehen des öfteren herrenlose Robotern in der Gegend herum. Um sie für Arbeiten einzusetzen, muß man die Dinger aber zunächst einmal mit einer speziellen Programmiersprache füttern (keine Sorge, auch Programmierunkundige sollten problemlos zurecht kommen). Das Ganze läuft in Echtzeit ab, das heißt, die Zeit verrinnt auch, wenn der Spieler gar nichts tut - bei einer feindlichen Attacke ist man so oft schneller tot, als man glaubt! Gottseidank läßt sich das Game anhalten, um eine Pause zu machen oder den Spielstand zu saven (bis zu zwölf Speicherstände pro Disk).

Der Screenaufbau erinnert sehr stark an "Dungeon Master" (besonders die Inventory-Verwaltung), ist aber leider nicht annähernd so gut konzipiert: Man muß die Icons schon sehr genau plazieren (alles komplett mausgesteuert), und auch die Anordnung könnte um einiges logischer und übersichtlicher sein. Die Grafik ist durchwegs nicht schlecht und ziemlich abwechslungsreich; die Soundeffekte gehen ebenfalls in Ordnung, auf Musik muß man dafür gänzlich verzichten. Das Kampfsystem ist allerdings nicht optimal gelöst, immer nur mit einem Fadenkreuz herumzufuchteln, wird auf Dauer einfach langweilig. Trotzdem ist Federation Quest I ein feines Spielchen, die Atmosphäre ist stimmig, und auf den beiden Disketten findet sich sehr viel Unterhaltung für das Geld. Ein paar spaßige Überraschungen, wie ein Laserschwert à la Star Wars oder ein roter Hering (englisches Symbol für einen sinnlosen Gegenstand), wurden gleichfalls eingebaut. Die Chancen, daß tatsächlich weitere Teile der SF-Saga folgen, stehen also gar nicht schlecht. (mm)

Amiga Joker, April 1990, p.?

Der Amiga Joker meint:
Federation Quest I - ein Techno-Abenteuer mit viel Strategie und einer Extraportion Spielspaß!

Amiga Joker
Federation Quest I - BSS Jane Seymour
Grafik: 73%
Sound: 63%
Handhabung: 69%
Spielidee: 76%
Dauerspass: 74%
Preis/Leistung: 77%

Red. Urteil: 75%
Für Fortgeschrittene
Preis: ca. 84,- DM
Hersteller: Gremlin
Bezug: International Software

Spezialität: Die Auswahl der Spielfigur (männlich/weiblich) steht ganz im Zeichen der Emanzipation.



Federation quest one - BSS Jane Seymour logo

GREMLIN GRAPHICS
PRICE: £24.99

Federation quest one - BSS Jane Seymour W hen word reached our ears that Gremlin Graphics had a game in development called Jane Seymour it put our news hound in a flap. "She's been in Live and Let Die and War and Remembrance" said our resident scoop. How off the mark he was. Jane Seymour (or BSS Jane Seymour, or, as it's now known, Federation Quest One) owes nothing to Jane Seymour, the actress. It's a follow up of sorts to the rather lacklustre trading game Federation of Free Traders - although it's not as dull as its predecessor, and instead of a trading game it's a puzzle cum shoot 'em up.

You land on the BSS Jane Seymour, a trading vessel overrun by monsters who've turned the crew into a horde of slavering zombies. Your task is to move around the ship finding and filling the various flasks of stellar fluid which will re-engage the life support system.

Collect armaments and door passes and use the map in the computer room to plot your course. Servant droids can be programmed to act as your bodyguards, or they can be sent off on missions. All of these operations involve a simple click of the mouse on an icon, and working out what to do doesn't take too long.

What does become apparent is that to be really effective you have to be organised. You have a back pack and a utility belt in which to store your gains, and you can assign objects to droids. From here on it's a case of anticipation and deciding which tool to use when – but not in a way which requires imagination.

I'm a big fan of games which require a bit of strategy and the chance to use your noddle, but when they're as pedestrian as this I'm just not hooked. After all, the washing up's got to be done but who'd pay money for the privilege? The shoot 'em up sections are pretty basic too. A lumbering beastie gets in your way. If you've the firepower to off it so be, if not bad lack.

That said, it's still a definite improvement over FOFT, if only because it'll never be dogged by unfair comparisons to Elite. As an example of its genre it's competent in design and execution, the graphics are fine and the game displays the occasional touch of humour. It's choc-a-bloc with things to do and, if you've the staying power, I dare say you could use this to while away a rainy afternoon.

Steve James

CU Amiga, July 1990, p.35

SOUND
GRAPHICS
PLAYABILITY
LASTABILITY
OVERALL
79%
82%
81%
76%
80%


Federation quest one - BSS Jane Seymour logo

Gremlin, Amiga £24.99

Federation quest one - BSS Jane Seymour Seems like Dungeon Master clones in space are all the rage lately. Pandora's Xenomorph, the new Core game, Corporation, and now Gremlin's effort BSS Jane Seymour, intriguingly described as 'Federation Quest 1.

BSS is a first-person perspective game that is not really an RPG as such, although the Dungeon Master 'feel' is certainly there. The basic idea of the game is to repair 20 spaceships. Each ship contains a number of levels and variety of different objectives that must be completed. Above all, the ship's ailing systems must be restored to 80% efficiency ore more.

Generally the repairs can all be made by adding liquid coolant to the damaged systems. Fine, but what do you carry it in? You will need to create a suitable receptacle (in the Manufacturing Room), unless you can find one lying around. Then you can travel around the ship repairing the individual systems with the aid of a repair kit.
Which would be all well and good, if there wasn't a time limit and umpteen monsters with long teeth...

The game screen is split up into a number of sections. The largest being the window onto the game world. To the right of that is a directional command indicator, icons to show what you hold in your hands and a text window. Below lies a weapon reload bar, your life force, beating heart, life trace recorder, background radiation meter and function buttons. The latter are blank but fill up generally when there is a robot or computer in the room that you can manipulate.

Robots are handy things. They are not necessary to complete the game but speed up the work. Some robots carry weapons, other droids are specialists in repairing things and so on. You can give droids commands like 'follow me' or you can 'program' them with macro-type commands, to do other things in a different area of the ship, saving time.

Useful objects are found lying around. When you pick them up you can, usually, put them anywhere on your inventory screen – whether that be in your backpack, belt, hands, etc. Objects include door passes, weapons, and cartridges to plug into droids to give them extra abilities.

Character interaction, apart from the droids, is relatively minimal as most of the life forms you face will be monsters (although the ship's crew will appear at times). The game characters (monsters, etc), while nicely drawn, are a little two-dimensional, sound is sparse but what is present is of a good quality. However, having said that all the gameplay is enjoyable, the challenge is high as is the quality of the graphics. BSS is certainly value for money as it will take you some time to get through the 20 ships. Try Jane for size – you won't be disappointed (ahem, ahem).

Zzap! Issue 67, November 1990, p.44

ATMOSPHERE
80%
PUZZLE FACTOR
81%
INTERACTION
76%
LASTABILITY
86%
OVERALL
81%