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Verdoomt blutig

Death Mask logo

Hier wurde ein Alptraum der Jugendschützer zur digitalen Realität: Der erste "Duum"-Abkömmling für den Amiga bringt so viel Brutalität auf den Screen, daß das jüngst indizierte "Mortal Kombat" sich dagegen wie eine harmlose Kinderbalgerei ausnimmt!

B Death Mask islang war Alternative Sotware ja im wahrsten Sinne des Wortes auf billige Spiele spezialisiert, doch wollte man sich die Vollpreischance auf die erste Adaption des längst indizierten PC-Klassikers von ID für (alle) Commodore-Rechner keinesfalls entgehen lassen. Möglich wird sie durch einen Kniff: Hier scrollen die Dungeons nicht wirklich stufenlos in 360 Grad, statt dessen wird im Winkel von 90 Grad umgeschaltet - der Karneval des Todes ist also eine Art "Eye of the Beholder" für Metzger. Am A1200er klappt das ausgemacht flüssig, was viel für die angekündigte CD-Version erwarten läßt.

Death Mask ist übrigens der Name jener Elitetruppe, die hier im Jahre 9030 den Planeten Hiha aufräumt. Konzipiert ist ihr Auftrag als Zweispieler-Game mit Splitscreen (der auch im Solo-Modus bestehen bleibt), wobei man die Wahl hat, entweder 32 Paßwortgesicherte Levels gemeinsam nacheinander leerzuballern oder sich zehn nach Gusto anzusuchen, um sich darin gegenseitig zu beharken. So oder so gibt's eine komfortable Übersichtskarte inklusive Bewegungsmelder, ein Messer und 'ne Schrotflinte als Grundausstattung - Munition, Medizinkästen, Türkarten oder bessere Waffen wie MP und Blaster müssen gefunden werden. Im Duell-Modus kommen dann noch Tarnkappen und Klon-Hologramme zum Täuschen des Gegners hinzu.

Nun darf man sich hier aber leider keine 1:1-Kopie der berühmt berüchtigten Adrenalinbombe vom PC erwarten, denn viele der Features, die die ID-Vorlage erst zum Kultspiel gemacht haben, fehlen: Man kann sich weder richtig an seine Feinde (die CPU hält allerlei Aliens und Terroristen bereit) anschleichen noch ausweichen oder gar seitwärts laufen - ob ein oder zwei Söldner unterwegs sind, hier zählt stets der schnellere Ballerfinger. Auch das Leveldesign ist alles andere als spektakulär, zudem drohen die Computergegner oft nur mit martialischen Posen, um dann letztlich gar nicht loszuschlagen. Was die Grafik angeht, hat man sich zu sehr auf die erregende Wirkung von Blutstürzen verlassen, denn alles in allem sind die hiesigen Ballerkerker arg spartanisch ausgestattet. Und in puncto Sound ist es schade, daß die düstere Musik dem Intro vorbehalten bleibt, schußgeräusche und Todesschreie allein machen nämlich noch keinen stimmigen Soundtrack.

Obwohl der Hersteller also seine Chance hätte besser nützen können, steht diese Schlachtplatte am Amiga natürlich konkurrenzlos da - zumindest bis zum Erscheinen von "Alien Breed 3D". Oder bis sie von der BPS aus dem Verkehr gezogen wird, je nachdem, was zuerst passiert. (mm)

Amiga Joker, April 1995, p.22

DEATH MASK
(ALTERNATIVE SOFTWARE)
BALLER-DUNGEONS
65%
"BLUTRÜNSTIG"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPASS
73%
70%
69%
64%
66%
62%
FÜR FORTGESCHRITTENE
PREIS DM 69,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
2/JA
NEIN
PASSWÖRTER
NEIN


Death Mask logo

Price: £25.99   Publisher: Alternative   0977 797 777

"We’re all doomed", according to Rik Skews, who has just recovered from a session with Alternative’s 3D shoot ‘em up.

Death Mask B eware hyperbole. Especially when it is on the back of a computer game box. Alternative’s latest, a Doom style blast ‘em up, has reams of the stuff screaming out its praises promising "100% excitement", "Special 3D system concept", "Atmospheric sound and music". It sounds terribly exciting, so what is it all about?

Set in 9030AD, on the planet Hiba, the player is cast as a member of an elite military force known as the Death Mask. Hiba is home to numerous biological misfits, the results of 80th century scientists cracking the genetic code and having a good dabble with it. Things could have got a whole lot worse after the meddling human population managed to blow themselves up nuclear style, but the mutants’ altered genes allowed them to resist a massive radiation dose and certain death. Things gradually returned to normal and all looked rosy, until one day their survival comes under the threat of a massive alien invasion. It is here where the Death Mask team comes into play in the shape of Hiram and Seth, two of the squad’s bravest fighters.

Doom wannabe
Playing as Hiram (along with Seth if you have got a friend handy) the player must venture through a total of 35 alien-infested levels. Gameplay takes the form of the classic PC blast ‘em up Doom. So far, no-one has managed a decent adaptation of the full screen 3D scrolling graphics of Doom on the Amiga. Death Mask settles for an unimpressive quarter-screen window.

The 3D levels are filled with various baddies armed to the teeth. Some are mere cannon fodder, while others are found guarding a number of randomly placed objects, such as reactors or breeding pods. These must be destroyed before you can reach the exit to the next level. To help the players, a number of weapon power-ups can be found and collected, as well as the more common ammunition clips and medipacks. A two-player battle mode is also available, complete with a simpler collection of mazes, in which the two combatants can try to blast each other to bits. As well as the regular weapon power-ups there are also ‘special’ power-ups, such as invisibility.

Any good?
Death Mask is initially appealing, simply because it is about the closest thing yet to Doom on the Amiga. But it is not long before numerous weaknesses begin to show themselves. The game looks good, but only until it starts moving. The animation of the walls and objects is poor. When you turn through 90 degrees, you do not actually get the right animation frames to give the impression of turning. Instead, the graphics ‘slide’ horizontally to reveal the updated view, as if you have taken a step to one side.

The baddies are so wooden, they could be extras from an edition of a dodgy soap. Their intelligence is also very limited. They tend to either stand around a corner waiting to ambush the player, or they just wade in with guns blazing, making no attempt to avoid being hit. The levels themselves lack variety and imagination too. It seems like there is a never-ending supply of bland stone walls from one level to the next, with no markings to break the monotony.

Control is suspect at times. To get the map on screen for instance, the joystick has to be rapidly wiggled up and down, making it easy to wander into a horde of nasties without realising. Some of the corridors are also poorly laid out and require pin prick precision to steer the Death Mask mask crew around.

It is not all bad. The sound is atmospheric, thanks to some quality music and suitably crunchy FX. With a little more attention to the level design and in the two-player mode especially, Death Mask would be recommended. As it is, it does not hit the mark. For many this would be evidence enough that an Amiga Doom clone is not possible on the Amiga. Maybe Team 17’s forthcoming Alien Breed 3D will prove otherwise.

CU Amiga, March 1995, p.56

DEATH MASK £25.99
A500

A500+

A600

A1200

A1500

A2000

A3000

A4000

workbench version: 1.3 +

number of disks: 4

RAM: 1 MB

hard disk installable: no
 

graphics

sound

lastability

playability
 

60%

75%

61%

70%
 

OVERALL
A fun but disappointing Doom wannabe.
 
67%