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Zieh oder stirb!

Complete Chess System logo

Vor Jahren erwarb sich Oxford Softworks mit dem "Chess Champion 2175" Ruhm und Ehre unter den Digi-Karpows – nun beglückt man den Amiga mit der längst überfälligen PC-Umsetzung einer weiteren Schachlegende.

Complete Chess System Gute Sache, denn abgesehen von in Ehren ergrauten Altmeistern wie "Colossus" oder "Battle Chess" tummeln sich ja nicht allzu viele Versoftungen des königlichen Spiels in unseren Breiten. Und wenn, wie hier, äußerlich eher schlichte Hausmannskost angesagt ist, dann wittert der Schach-Fan Optionsreichtum und Spielstärke...

Nun, im Angebot sind drei Figurensets (Klassisch, Holz und Science-fiction), die wahlweise aus der Vogelperspektive oder in einer 3D-Ansicht betrachtet werden dürfen. Letztere macht optisch etwas mehr her, dafür ist sie nicht unbedingt ein Wunder an Übersicht. Die Spielstärke des in vier verschiedenen Stilrichtungen kämpfenden Programms beträgt laut Handbuch 2.200 ELO-Punkte, was nicht eben wenig ist – ein Bundesligaspieler kommt auf rund 2.000 Punkte. Doch ist der Wert eher theoretischer Natur, denn in der Praxis wird man ihn wohl nur mit mehr als 2 MB RAM und einigen Stunden Bedenkzeit erreichen. Bei fünfminütigen Blitzpartien macht das Schachsystem dagegen (trotz der erweitbaren Eröffnungsbibliothek von 300.000 Zügen) gleich am Anfang Harakiri-Züge und übersieht des öfteren Doppelangriffe, Springergabeln oder gar Mattdrohungen.

Die Optionsvielfalt stellt dafür Einsteiger und alte Hasen gleichermaßen zufrieden: Es werden 15.000 abgespeicherte Meisterpartien vorrätig gehalten, die sich genau wie die eigenen Großtaten mit Kommentaren versehen und ausdrucken lassen; man kann Stellungen eingeben und sich vor jedem Zug einen Digi-Tip zu Gemüte führen. Ebenfalls möglich ist das Editieren von Stellungen und die rechner-gesteuerte Such nach Mattzügen. Dazu läßt sich die Remisbreite einstellen, man darf dem Rechner ein künstliches Handicap verpassen oder sich selbst einem Leistungstest unterziehen, wo bei vorgegebenen Stellungen unter Zeitdruck der Idealzug zu finden ist. Die anschließend errechnete perönliche ELO-Zahl sollte man allerdings nicht zu ernst nehmen, denn bereist nach wenigen Erfolgen erreicht sie Großmeister-Niveau...

Optisch und akustisch ist wie gesagt alles andere als der Bär los, zumal sich die Musikbegleitung auf einen jämmerlichen Piepton beschränkt und das spröde Brett in erster Linie durch seine unbestreitbare Funktionalität überzeugt. Recht schön gemacht ist dagegen die problemlose Steuerung per Maus und Pulldownmenüs, womit das Programm trotz aller Schwächen ein brauchbarer Trainingspartner für Einsteiger und Fortgeschrittene ist. Wer allerdings längst in höheren Turnier-Hemisphären schwebt, braucht sich nicht extra die forderlichen 2MB RAM für seine "Freundin" zu besorgen – dann ist dieses Digi-Schach ohnehin mehr Opfer als ebenbürtiger Gegner. (md)

Amiga Joker, February 1995, p.38

THE COMPLETE CHESS SYSTEM
(OXFORD SOFTWORKS)
DIGI-SCHACH
67%
"OPTIONSREICH"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPASS
41%
4%
0%
1%
76%
70%
VARIABEL
PREIS DM 89,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
2 MB
4/JA
JA
SPIELSTANDE
SCREENTEXT


Complete Chess System logo

1. E4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Nc3 Nf6 4. Bb5 Bb4 5. 0-0 0-0 6. d3 d6 7. Bg5 Bxc3. You've sunk my battleship.

Runs on: A500, A600, A1200
Publishers: Oxford Softworks
Authors: C Whittington (chess engine), Chis Emsen and David Hunt (code), Calvin Hutt and Andrew McNab (graphics)
Price: £35
Release: Out now

Complete Chess System D esigned by Oxford Softworks, a company that specialises in bringing card and board games to the Amiga, The Complete Chess System comes on four disks and is hard-drive installable. (Steve has been on a journalism course, everybody. – Ed)
CCS lets you play chess against the computer, against a friend with the computer 'supervising' and making sure that all your moves are legal, or you can force your Amiga to play against itself.
CCS can play two levels of chess against you. The first is as a weak opponent, suitable for beginners, which is further sub-divided into ten categories. These range from CCS making virtually random moves to it playing the first good move it can think of. On the second level CCS plays as a strong opponent. Here the option to change the strength of CCS as an opponent depends on the amount of time you let it think for, including an option to have it think for as long as you do and an option to let it think infinitely (definitely one for the very patient).

CCS plays a good game of chess. The technical among you may like to know that it uses an "intelligent beta-type search strategy". The basic idea behind this is that it searches for possible moves in a more 'human' way than other chess programs which tend to be very calculating. Other chess programs search through every possibility open to them before reaching a conclusion, CCS supposedly only looks at those which it believes to be viable according to its own human intelligence model. This sounds a bit scary, but is now accepted by most chess fanatics as the best method.
You can also vary the range of operating moves that CCS chooses. In its default mode it nearly always plays openings that are in favour among the chess elite of today. By moving a slider you can increase the chances it will make more unconventional opening moves. This can make for some interesting matches and definitely gives it an edge over the average chess program.

RIMSKY-KORSAKOV
One of the really good features of CCS is that it has an enormous database of past matches. This database can be accessed at will, and any one of the hundreds of matches that come with the game can be played through a step at a time. This is an excellent tool for learning how to play good chess. You can even search the database by player's names, or by particular positions of the pieces. All of which is dead impressive but, of course, useless unless you're a chess fanatic.
Unfortunately CCS suffers from being a little unfriendly. There are pull down menus at the top of the screen that you use to control the game, but quite a few of these are difficult to understand. Who would have thought that the option 'Supervisor' would be the one that would let you play against a friend rather than against the computer? Certainly not me until I read the manual for a second time.

As with most chess programs you have the option to view the action in either 2D or 3D mode. And again, like most chess programs, the 3D mode makes it difficult to see where your pieces are and to get an overall view of the game. You'll find yourself playing this game in 2D.
Once you've understood all its foibles though, CCS turns out to be a very handy chess tool, as well as a good player. It's definitely not the prettiest game in the world, nor the best planned and laid-out, but it does the taks it sets itself admirably.
STEVE FARAGHER

Amiga Power, Issue 45, January 1995, p.81

Upper UPPERS Whatever programming wizardry fashioned the algorithms that drive CCS, it has done well. This game plays an interesting and challenging game of chess.
Downer DOWNERS It doesn't look very nice or have a slick interface. It's not terribly exciting.

THE BOTTOM LINE
Not everybody likes chess and CCS is not the game that's going to change your mind about that. It is however a fine chess game with plenty of options. The database in particular is excellent.

THE BOTTOM LINE
81

P E R C E N T