Bring me to the main page   Bring me to the reviews index

 Carcharodon – White sharks logo

Das Ungewöhnlichste an Demonwares neuem Actionspaß ist zweifellos der Name – was in aller Welt haben Weiße Haie mit Raumschiffen zu tun? Höchstens, daß sich beide durche eine unbezähmbare Angriffslust auszeichnen, wenn man ihnen einen Gegner vor die Nase hält...

Carcharodon – White sharks Der Rest des Games ist nicht halb so originell wie der Titel, hier wartet das 4095ste horizontal scrollende Ballerspiel auf einen Joystickpiloten. Als solcher darf man die fünf Bildschirmleben seines Gleiters gegen diverse Feindverbände aus Raumschiffen und Jägern verteidigen, wobei die großen Brocken wie gewohnt am Levelende warten. Anders ausgedrückt, hat White Sharks eigentlich kaum etwas zu bieten, was Klassiker des Genres wie „R-Type“ oder „X-Out“ nicht besser gekonnt hätten. Genaugenommen haben wir es hier mit einer Kreuzung dieser beiden Spiele zu tun: Während das Gameplay mehr an „R-Type“ erinnert, wurde das Handling der Waffen bei „X-Out“ abgeguckt. Die Extras werden nämlich nicht aufgesammelt, während man frohgemut durch die rätselhaften Technolandschaften düst, sondern bereits vor derm Ausflug festlegt. Im Waffenmenü wird nicht nur die Grundausstattung für das Heldenschiff zusammengestellt (also all die Scherzartikel, die nachher ständig aktiv sein sollen), hier darf man sich auch gleich die diversen Zusatzwaffen aussuchen, die im Spiel dann über eine Iconleiste aufgerufen werden.

Carcharodon – White sharks Angeboten wird das gängige Arsenal an Feindvernichtern, sprich Smartbombs, Flammenwerfer, Streufeuer, Rundumschüsse, Schutzschilder – 13 verschiedene Waffentypen insgesamt. Das Schöne dabei ist, daß sich diese Einstellungen (wie übrigens auch die Highscores) auf einer Zusatzdisk absaven lassen, so daß sich diese Einstellungen (wie übrigens auch die Highscores) auf einer Zusatzdisk absaven lassen, so daß man sich das Shopping bei den folgenden Durchgängen auch sparen kann. Weniger schön ist, daß die Extras nur für einige Sekunden aktiv sind, weshalb es sich empfiehlt, sein Lieblingsfeuerwerk gleich in mehrfacher Ausfertigung an Bord zu nehmen.

Zum Spielverlauf selbst gibt es herzlich wenig zu sagen, außer daß die sechs Level nicht übertrieben schwierig ausgefallen sind und kaum linke Stellen enthalten. Anfangs ist das Game sogar richtiggehen leicht, später wenn man sein Schiffchen durch enge Passagen manövrieren darf, wird es dann doch ein bißchen haarig. Die Steuerung arbeitet sehr exakt, wobei noch erwähnenswert ist, daß sich die Programmierer hier sage und schreibe vier verschiedene Modi haben einfallen lassen – allerdings unterscheiden sie sich im wesentlichen nur durch die Belegung des Feuerknopfs. Die Hintergrundgrafiken sehen in den ersten Abschnitten ziemlich schlicht aus, steigern sich im weitern Verlauf zwar ein wenig (düstere Knochenlandschaften, usw.), erreichen aber nie wirklich die große Klasse. Das Scrolling ist ordentlich und die Titelmelodie fast so hübsch wie die zahlreichen FX (jede Waffe macht anders bum!).

Und die Moral von der Geschicht? Die weißen Carcharodon-Haie entpuppen sich als ordinäre Ölsardinen – wohl schmackhaft, aber Dutzendware halt (C. Borgmeier)

Amiga Joker, July 1991, p.42

Amiga Joker
Carcharodon – White Sharks
Grafik: 60%
Sound: 72%
Handhabung: 81%
Spielidee: 42%
Dauerspaß: 64%
Preis/Leistung: 66%

Red. Urteil: 64%
Für Fortgeschrittene
Preis: ca. 69,- DM
Hersteller: Demonware
Genre: Action

Spezialität: Im Zwei-Spieler-Simultanmodus steuert der Kollege ein winziges Mini-Raumschiff.


 Carcharodon – White sharks logo

Publisher: Demonware
Authors: Jurgen Hauser
Price: £24.99
Release: Out now

Carcharodon – White sharks White Sharks? The only White Shark I know is John Jeffries, the Scottish international rugby player. Surely this can't be a game about him?
Well, no, it isn't, but it would probably make for a far more interesting game if it was, because this is just another horizontally-scrolling shoot-'em-up. This one's big claim to being different is a completely unique weapon-customising system which allows the player up to 37 million different weapon combinations, as well as allegedly having 'near-photographic graphics and hi-fi-quality sound'. Hmm. So what does it all mean in practice? Well, the weapon customising screen is a bit gimmicky, not to mention something that few serious arcade freaks will ever want to bother with before getting down to the action (This isn't a flight sim after all).

As for the graphics, they are strikingly lovely, if a little bit small, while the sound is perhaps best described as 'alright'. Gameplay-wise things are very ordinary indeed – your craft is rather over-sensitive to the controls and the whole thing seems a little too fast to be interesting. Nothing remains on screen for long enough to make any sort of impresion on you. By the time I reached the second level (where the graphics are a lot less remarkable), I'd almost totally lost the will to continue, especially as the game becomes irritatingly hard in a fairly tedious sort of way (i.e. Lots of aliens and narrow manoeuvring space taking the place of decent ideas), and although the graphics do improve again after Level Two, you're unlikely to really care one way or the other whether you get to see them.

While it's all competently done, White Sharks is a game without a heart, and as such I can't really recommend it to anyone other than frame-rate trainspotters.
STUART CAMPBELL

Amiga Power, Issue 2, June 1991, p.85

THE BOTTOM LINE
Stultifyingly average shoot-'em-up that's so bog-standard I now can't remember anything much about it at all. Beautiful graphics, completely wasted.
53

P E R C E N T


 Carcharodon – White sharks logo

Carcharodon – White sharks W ith the softshop success of Oops Up and Final Countdown, German softcos, Demonware have lined up an impressive list of new games for the coming months. First to hit the softshelves is White Shark, a horizontally-scrolling shoot 'em up set over six contrasting levels featuring as weird and wonderful a mixture of alien attack craft as you're ever likely to meet.
Forget the plot (there isn't one), just turn off your brain, jack in the joystick and blast away. The game offers the chance to customise your futuristic fighter with an array of different weapon systems, ranging from a standard one shot blaster through to heat seeking missiles and cloud-like bombs. Four weapons come as standard although their combined firepower is rather weak and ineffective. As only four additional weapons can be carried, these have to be chosen with care. Certain types of weapon are more effective in taking out alien attack waves than others; by playing each level a number of times it gradually becomes clear which are the correct ones for each section. Once you've equipped your ship, it's straight into the action.

Level one pits your attack ship against waves of on-coming choppers, fighter planes, and is graphically reminiscent of both U.N. Squadron and Silkworm. It's not too difficult to fight your way through this section: even the end-of-level cruiser is a bit of a walk-over. Things hot up by the second level. The player has to navigate his craft through a cave system with overhanging rock formations and narrow passages to negotiate. It's not that easy, though, as multi-coloured gem-like ships attack relentlessly. There's also a jungle level and an Alienesque section where the aliens unfold from the surrounding walls. The game really comes into its own in two-player mode, with smaller attack craft joinging the fray. It's a pint-sized version of the original fighter with proportionally scaled down weapons and missiles. Although it's not as powerful, the smaller ship is more adept at dodging over-hanging beams and flying down the maze-like system of passages.

White Shark doesn't push the Amiga's capabilities at all. The graphics are merely competent, the sonics pasable, but the gameplay is very addictive, especially when set up for two players. A fun blast, but with limited appeal.
Dan Slingsby

CU Amiga, April 1991, p.74

DEMONWARE £24.95
A competent blaster best in two-player mode
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY
78%
61%
84%
70%
OVERALL 78%