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Cadaver logo

Warum dieses Spiel zuerst für den ST erschienen ist, wissen nur die Götter - und die Bitmap Brothers. Aber die sind ja immer für eine Überraschung gut. Oder hättet Ihr nach "Speedball" und "Xenon 2" ein klassisches 3D-Action-Adventure erwartet?

Cadaver Der Zwerg Karadoc ist ein richtiger Antiheld: Überall genießt er den zweifelhaften Ruf eines feigen, verlogenen und diebischen Söldners. Während eines Kneipenbesuches erfährt unser Freund von einem Schloß voll sagenhafter Schätze. Zwar sollen die Reichtümer recht gut bewacht sein, aber in einem Anfall von Heldenmut (oder doch eher Habgier?!) beschließt Karadoc sich den Schuppen trotzdem mal genauer anzusehen. Leichter gesagt als getan - bei fünf Etagen mit über 500 Räumen! Das alte Gemäuer ist vollgepfropft mit Monstern aller Art, teuflischen Überraschungen und den verschiedensten Sammelobjekten wie Waffen, magischen Tränken, Zaubersprüchen oder alten Knochen. Gegangen und gehüpft wird per Joystick, im Bedarfsfall kann mit dem Feuerknopf ein Iconmenü aktiviert werden, das 15 weitere Aktionen ermöglicht (Essen, Trinken, Lesen, Gegenstände aufnehmen oder ablegen, usw.). Zusätzlich ist die Tastatur belegt, unter anderem mit einer Kartenfunktion (Automapping mit Zoom und allen Schikanen), dem Inventory und Save/Load. Die digitale Lebensversicherung (Speichern) kostet aber Gold, und zwar umsomehr, je später im Spiel man darauf zurückgreift!

Amiga Joker Hit Die Grafik ist sehr detailreich, aber nicht besonders farbenfroh. Man muß den Bitmaps allerdings bescheinigen, daß sie aus der isometrischen 3D-Perspektive das Bestmögliche herausgekitzelt haben. Die düstere Titelmusik und die schaurigen Effekte während des Spiels sind gut, reichern aber nicht ganz an die Qualität von "Megablast" heran. Zumindest anfänglich ist die feinsinnig konstruierte Steuerung ein bißchen problematisch, nach einer gewissen Einspielzeit kommt man aber trotz der leichten Überbelegung ganz gut zurecht. Was Cadaver dann tatsächlich zum Suchtgame werden läßt, ist das ausgeklügelte Spieldesign: Der Schwierigkeitsgrad steigert sich schön langsam aber sicher, und vom Keller bis zur Chefetage des bösen Endgegners warten Abenteuer, Monster und Rätsel ohne Ende. Kurz und gut: Die Bitmap Brothers haben es immer noch voll drauf! (mm)

Amiga Joker, December 1990, p.14

Der Amiga Joker meint:
Cadaver setzt neue Maßstäbe für isometrische Action-Adventures!

Amiga Joker
Cadaver
Grafik: 84%
Sound: 70%
Handhabung: 77%
Spielidee: 89%
Dauerspass: 91%
Preis/Leistung: 78%

Red. Urteil: 91%
Variabel
Preis: ca. 60,- DM
Hersteller: Imageworks
Bezug: Leisuresoft

Spezialität: Load/Save-Option; Demo-Modus (Computer vs. Computer); Harddisk-Installationsroutine.



Cadaver logo

Imageworks, Amiga £24.99

Cadaver Wulf Castle, a murky mysterious place, devoid of human life except for a vile necromancer, Dianos. Killer of King Wulf, it is said he abducts villagers for use in his black magic rituals. Karadoc the dwarf has been hired to fin and kill Dianos, taking any treasure he finds as payment.

Cadaver is a flickscreen, isometric 3-D arcade adventure with five levels of 70 screens, filled with objects, unsavoury creatures and treacherous traps. Objects are divided into a number of categories and when touched bring up icons in the lower left of the screen. The least you can do is search something (with a second icon to return you to walk around mode) and the maximum is five actions. Depending on the object, these actions include drink, read, open and give.

Food and water (held in barrels) are essential to restore energy lost from contact with creatures and the poisonous swamp water. Potion bottles often don't specify what ability/disability they give the consumer so they are quite a gamble. Scrolls give useful information or hold spells for use against adversaries or at certain locations. Tools, armour and weapons have more conventional functions and are accessed via a 'rucksack inventory'.

The castle holds many puzzles, solved using objects, spells, buttons and levers – the latter usually unlocking doors – and through interaction with castle inhabitants (some are friendly). As the castle is explored it is automatically mapped. The map shows rooms entered, highlights Karadoc's current locations, can be scrolled around and zoomed in on. The game position can be saved and loaded with appropriate spells, a gold fee (increasing with the level) required for saving.

Zzap, Issue 67, November 1990, p.79

Wozza I thought the Bitmap Bros would inject some speedy action to the isometric aardvark format but it is the usual 'explore, collect and use' affair, albeit on a more complex level than games it is inspired by. It is not easy, partly because too much emphasis has been put on the icons – you have to highlight one to do virtually anything and, on the default control setting, it is only too easy to accidentally bring them into use. As for the puzzles themselves... well, I have never been any good at this type of game and although I have had plenty of theories of what should be done and where, my success in Cadaver has been limited. This is partly due to the odd way certain objects are used - throw a pick to break a wall down for example. Nevertheless this is certainly the largest and most sophisticated isometric aardvark yet. Anyone prepared to sit back and think awhile should find Cadaver highly rewarding.

Stuart Wynne The Bitmap Bros have effectively grafted an adventure interface onto a traditional isometric 3-D arcade game. A massive inventory, loads of puzzles and a profusion of commands from drink to pull to lever to fight. The need to explore and examine everything puts Cadaver in a different league from games such as Treasure Trap - pushing a few crates around won't get you far here. This really is an arcade adventure.
Thankfully the icon system works well, with the icons usually quite obvious in their meaning, and the way they appear only when necessary means the control system is never too unwieldy. After only a short while puzzles are being solved quite easily. This draws you into the game which gradually gets harder and, with five levels and approximately 350 rooms, dwarfs previous isometric games. All in all, a very impressive departure for the Bros which should keep gamesters occupied for ages.

PRESENTATION 80%
Load/Save option (although you do need spells to access them) and useful automatic map.
GRAPHICS 90%
Carefully drawn and beautifully shaded rooms and sprites, excellent use of colour but iffy animation.
SOUND 78%
A wide range of unusual, effective samples – although it's rather odd hearing a maggot scream!
HOOKABILITY 74%
Over-use of icons and dull opening locations can be highly off-putting but the exploration bug redresses the balance.
LASTABILITY 92%
Masses of locations, objects and puzzles to feed your arcade adventure appetite if you are willing to persevere.
OVERALL
86%
A remarkably laid-back, brain-biased Bitmap Brothers creation but one with plenty of staying power.



Cadaver  - The Payoff logo  - The Payoff

SOS an alle Fans von Karadoc – der kleine Kampfzwerg sitzt schon wieder mächtig in der Patsche! Diesmal hat es ihn sogar besonders böse erwischt, an seinem neuesten Abenteuer dürften selbst Experten lange zu kauen haben...

Amiga Joker Hit Cadaver - The Payoff Soviel Pech kann eigentlich nur der Held eines Computerspiels haben: Da hat er sich nun unter Einsatz seines Lebens durch dieses teuflische Schloß gekämpft, und was ist der Dank? Als er zu, Abkassieren kommen will, sind die Leute, die ihm vollmundig eine fette Belohnung versprochen hatten, einfach verschwunden! Aber Karadoc ist Kummer gewohnt, also begibt er sich unverdrossen zurück nach Wulfheim und packt die nächsten vier Level an. Weil, zu tun gibt es hier wahrlich genug: Die Rätsel sind so gut, daß man sich alle Haare einzeln ausraufen könnte, die Monster dermaßen grimmig, daß unser Zwerg froh sein kann, daß es auch ein paar neue Zaubertränke und –sprüche gibt – tja, und überhaupt stirbt es sich sehr schnell in Wulfheim und Umgebung!

Sound und Steuerung sind zwar mehr oder weniger gleich geblieben, aber ansonsten ist The Payoff alles andere als nur der Neuaufguß eines alten Spiels. Die Story ist noch besser als beim ersten Mal, die isometrische 3D-Grafik hat ebenfalls zugelegt, und trotz der etwas geringeren Zahl von Räumen ist das Game insgesamt auch komplexer und actionreicher geworden. Nur eines ist es garantiert nicht – einfach! Wer Cadaver gespielt und gemocht hat, wird die Zusatzdisk eh als Pflichtkauf ansehen, und für alle anderen gibt es jetzt einen Grund mehr, sich dieses Meisterwerk der Bitmap Brothers anzuschaffen! (mm)

Amiga Joker, September 1991, p.18

Der Amiga Joker meint:
The Payoff ist ein absolutes Muß für alle Cadaver-Fans!

Amiga Joker
Cadaver – The Payoff
Grafik: 86%
Sound: 70%
Handhabung: 77%
Spielidee: 90%
Dauerspass: 89%
Preis/Leistung: 91%

Red. Urteil: 90%
Für Experten
Preis: ca. 45,- DM
Hersteller: Renegade
Genre: Abenteuer

Spezialität: Deutsche Anleitung, nur zusammen mit dem Hauptspiel lauffähig.



Cadaver - The Payoff logo  - The Payoff
Cadaver - The Payoff The Payoff is the sequel of the adventures of Cadaver, involving Karadoc, the heavily armoured person of diminished stature. An isometric puzzle game which takes place in a village setting, our diminutive hero is trying to claim his reward from patrons who seem to have conveniently taken leave of the country.
The game is in a similar style to the first adventure, the difference being new puzzles, rooms and riddles to solve. Targeted exclusively at Cadaver fanatics, the makers of the game used the skills of experienced players to find out what would make an exciting, new sequel. The result is a concise and sharp conundrum with plenty of mysteries to make the brain achieve cerebral pyrotechnics.

One of the most endearing aspects of the game is the character Karadoc. Something of an anti-hero and misfit, the poor misunderstood duffer is treated with insults and hatred by everyone he comes across. Probably because of this treatment, Karadoc has learned to look after himself and can usually get out of scrapes. The layout and background to the game is planned well, enabling the player to travel through rooms, village squares, temples and caves. Tip-toeing through the rooms is essential for picking up valuable objects, spells and potions. These can be used to befuddle the various monsters, which range from squeaky metallic blobs to floating blood shot eyeballs. Killing them is not necessary, in fact, they can be put to good use to help in the quest. For example, some monsters are heavily addicted to gold and will go to any lengths to acquire it. A nifty spell enables you to capture and then release them to collect gold from dangerous nooks and crannies that Karadoc would rather avoid.

The Payoff is filled with cryptic, mind bending puzzles which truly give a sense of satisfaction when solved. Although the game will be savoured by Cadaver fans, it could also be addictive for those who have not crossed swords with the character before. Unfortunately, though, you'll have to fork out for the original game's disk to load up these data disks.
Fiona Keating

CU Amiga, July 1991, p.108

RENEGADE £TBA
A workmanlike follow up to a brilliant game...
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY
88%
77%
87%
80%
OVERALL 82%