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B-17 Flying Fortress logo

Vor einem halben Jahrhundert mischten US-Piloten mit diesen schweren Bombern Nazi-Deutschland auf, seit knapp einem Jahr dürfen auch PC-Zocker ran, und dem Amiga hat Microprose nun ebenfalls den Luftkrieg erklärt.

B-17 Flying Fortress Nachdem man sich eine der sechs vorrätigen Flugfestungen ausgesucht und mitt seinem persönlichen Emblem versehen hat, darf man entweder trainieren oder gleich zur Front aufbrechen. Die Angriffsziele werden bei der Einsatzbesprechung in einem kleinen Film präsentiert; danach wählt man sich durch das Optionsmenu und stellt dort das Können der Gegner auf Tölpel-Niveau ein, schanzt seinen Kanonieren unbegrenzte Munition zu und baut unzerstörbare Motoren in die Maschine ein. Freilich kann man es auch realistischer haben, doch unabhängig davon folgt der Spielablauf stets demselben Schema:

Kurz nach dem Abheben formiert sich die Staffel, fliegt Richtung Feind, wirft ihre Bomben ab und kehrt zur Ordensverleihung nach Hause zurück. Die Einsatzziele der 25 Missionen sind dabei stets klar umrissen - meist stehen Fabriken, Hafenanlagen oder Munitionsdepots auf der Bombardierungsliste. Sollte man es auch zusammen mit dem Computer-Geschwäder nicht schaffen, das Hauptziel einzuschern, darf man ersatzweise über ein Nebenziel herfallen.

Im eigenen Vogel hat der Spieler Pilot und Copilot, Navigator, Bombenschütze, Funker, Techniker und vier MG Kanoniere unter seinen Fittichen, wobei er jederzeit per Keyboard zwischen den Stationen hin- und herwechseln und die Sache selbst in die Hand nehmen kann. Die Mannschaft lässt sich zwar austauschen, was aber kaum zu empfehlen ist, weil die Jungs mit wachsender Erfahrung immer besser funktionieren. Das lernt man spätestens dann zu schatzen, wenn die deutsche Luftwaffe die Wolken mit Blei vollpumpt und bei den Schützen die grosse Hektik ausbricht. Kommt's hart auf hart, kriegen die Verwundeten an Ort und Stelle schnell ein Pflasterchen verpasst, die Hardware macht dagegen mehr Arbeit: Wird z.B. einer der vier Motoren getroffen, muss man schleunigst das Feuer löschen und auf der mehrere Bildschirmen umfassenden Instrumententafel den richtigen Ausschaltknopf finden. Kommt auch das Fahrwerk unter die Rader, ist die Notlandung bereits vorprogrammiert - oder der Griff zum Fallschirm…

Die gegenüber der PC-Version leicht abgespeckte Grafik hat zwar immer noch allerlei zoombare Aussenperspectiven und nette Zwischenscreens vorzuweisen, die ehemals vorhandenen Detailansichten der einzelnen Stationen sucht man allerdings vergebens. Ausserdem ruckeln die Vektoren auf einem Standard-Amiga beträchtlich und kommen auch nur mühsam vorwarts. Die Steuerung per Tastatur und Maus/Joystick ist dafür recht passabel ausgefallen, dasselbe gilt für die Geräuschkulisse und die abschaltbare Musik. Doch so richtig zufriedengestellt haben uns eigentlich bloss die ausführliche deutsche Anleitung und der Flug auf dem 1200er mit einer Festplatte an Bord: Wer hier vor dem Booten die Display Options auf „Enhanced" umpolt, wird mit flüssigem Bildaufbau und dem völligen Fehlen von Nachladepausen belohnt. (rf)

Amiga Joker, May 1993, p.98

B-17 FLYING FORTRESS
(MICROPROSE)
BOMBER-SIMULATION

70%

"SCHWERFÄLLIG"
Amiga Joker?
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPASS
74%
74%
72%
66%
68%
71%
VARIABEL
PREIS DM 99,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
3/JA
JA
SPIELSTÄNDE
ANLEITUNG


B-17 Flying Fortress logo

Tony Horgan considers himself a high flyer, so when B-17 came into the office he was the obvious person to take a closer look.

B-17 Flying Fortress The year: 1943.The place: a USAF base in Southern England. The Allies are gradually nosing ahead in the fight against the Nazis, but it's not over yet.
American B-17 bombers are playing a vital role in the struggle, and you've just been assigned the job of Commander of the local B-17 team. It takes a crew of 10 to operate the plane, and its up to you to make sure everyone does their bit.

AIRBORNE FREE
Before you get airborne you need to select your plane. You can either take one 'off the shelf', or have a new, personalised one. Name your plane, spruce it up with some nose artwork, and it's off for the mission brief. The briefing session is made more tolerable with some grainy black and white reconnaissance films and maps. Once you think you've swallowed that lot, you get a chance to customise the game to suit your skill level. There's an overall difficulty level, and all kinds of other parameters can be independently tweaked, from the levels of flak, to whether or not the bombs are liable to malfunction.
So far, it's all going fine, but the first irritations start when you find yourself at the controls of the beast. Instead of lining you up for take-off, the computer makes you go through an exceedingly tedious few minutes as you taxi onto the runway. You can use the 'time-skip' function to minimise the boredom, but then you'll probably miss the take-off itself, which is about the most exciting part of the game, until you get to your target.
Once airborne, it's best to delegate the flying duties to your co-pilot, otherwise you run the risk of colliding with your fellow airmen in the three-plane formation. This means that you're free to admire the beautiful green English countryside, which has been completely stripped of hills, towns, farms, and any other distinguishing features that may have helped pass the time.

WE'RE GUNNER DIE!
Using the time skip feature again, you can jump forward to your first encounter with the enemy. This is usually a gun battle with a small group of German fighter planes. The B-1 7 would be a sitting duck, were it not for the various gun turrets that just about cover all the angles. You're free to swap your control between any of the gunners at any time. Considering this is one of the few 'action' stages in the game, it's fairly low on excitement. Most of the time, the bandits are no more than single pixels wobbling around in the sky, out of the range of your guns. When they do come up close, they usually just shoot past in an instant. The controls are no help either - not only do they react with a very noticeable delay, but the guns have an irritating habit of moving in big steps. On top of that, the game accesses the disk intermittently throughout the gun battles. Accurate marksmanship goes out of the window - realism has taken precedence over gameplay once again.

It's obvious that Microprose have put a lot of time and effort into B-17. Some of the pre-flight screens are excellent, and before you get into the main part of the game, there are plenty of details to keep the enthusiast interested. What a shame, then, that they've come up with a very slow and uneventful flight sim. All the bells and whistles will never make up for the shortfalls in the heart of the game.
Even if a few buildings or hills had been added to the landscapes, it would only make things slower. Concessions to realism mean that you can't even try out a bit of trick flying when you get bored - well, you can try, but you'll find it's a one-way ticket to death.
Flight sims can be fast, fun, and even exciting. Unfortunately, B-l7 is none of the above. It's all well and good going for factual accuracy, but you've got to remember that you're actually producing a game.

CU Amiga, May 1993, p.69

MICROPROSE £34.99
A500
A1500
A500+
A2000
A600
A3000
A1200
A4000
MICROPROSE, UNIT 1 HAMPTON ROAD INDUSTRIAL ESTATE, TETBURY, GLOS. GL8 8LD. TEL: 0666 504326
 
RELEASE DATE:
GENRE:
TEAM:
CONTROLS:
NUMBER OF DISKS:
NUMBER OF PLAYERS:
HARD DISK INSTALLABLE:
MEMORY:
 
APRIL
FLIGHT SIM
IN HOUSE
M/K/J
3
1
YES
1Mb

 
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY

61%
56%
74%
65%
A dissapointingly uneventful flight sim, sadly lacking in excitement.
OVERALL: 68%