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Apocalypse logo

Start frei für ein gelungenes Classic-Revival in doppeltem Sinne: Während der Titel dieser Heli-Hatz an den C64-Klassiker „Fort Apocalypse“ erinnert, gemahnt das Gameplay eher an Broderbunds ebenso klassischen „Choplifter“.

Apocalypse Der Spieler findet sich hinter dem Steuerknüppel eines bis an die Zähne bewaffneten Kampfhubschraubers wieder, um im fiktiven Inselstaat Majipoor amerikanische Geiseln aus der Hand böser Dschungelkrieger zu befreien. Dazu müssen massig Feindinstallationen zerbombt werden, womit die Aufgabenstellung der von „Desert Strike“ ähnelt. Doch nach Missionsbeginn zeigen sich die Unterschiede zu Electronic Arts’ Actionheli.

Hier wird die Landschaft aus der Seitenansicht gezeigt, und die Luft ist weitaus bleihaltiger – im Kampf gegen feindliche Apache-Helikopter oder die Luftabwehr wird dem Reaktionsvermögen wirklich alles abverlangt. Doch auch strategisches Feingefühl sollte der Pilot mitbringen, denn wer zu viele Geiseln auf einmal befreit und so mangels Transportmöglichkeit einen Teil der Leute im Feindgebiet zurücklassen muß, kann bei seiner Rückkehr vielleicht nur noch Leichen aufsammeln. Schließlich darf man nicht erwarten, daß der Gegner Kaffeepause macht, nur weil man sich selbst gerade auf dem Heimflug zur Basis befindet...

Amiga Joker Hit Um hier mit all den Flaks, Radarstationen, Panzern, Hekkenschützen und Infanteristen fertig zu werden, steht ein umfangreiches Waffendepot zur Verfügung. Das Bord-MG ist dabei unbegrenzt munitioniert, mit Brandbomben, Lenkflugkörpern, Raketen und Bodenminen muß man dagegen haushalten und den Vorrat immer wieder durch Einfangen von Fallschirm baumelnden Nachschub austokken. Die hierfür nötigen Manöver gehen dank der genialen Steuerung locker von der Hand, sogar Rück- und Seitwärtsflug sind machbar. Schade bloß, daß selbst Besitzer von Zwei-Button-Sticks zwecks Extrawaffen-Auswahl auf die Tastatur ausweichen müssen, wie der Komfort überhaupt etwas kurz kommt. Weder Titelbild noch Optionsscreen sind vorhanden, weder Zweitläufer noch Festplatten werden unterstützt, zudem war der Testlauf am mit Zusatz-RAM erweiterten A1200/A4000 nicht von Erfolg gekrönt. Schwerer noch wiegt der herte Schwierigkeitsgrad: Ballernovizen werden nicht zuletzt wegen der fehlenden Continues ihre liebe Mühe haben, eines der drei Leben bis in hohere Levels zu retten.

Apocalypse Profis hingegen dürfen sich auf überzeugendes Parallax-Scrolling, fabelhaft ausgearbeitete Schlachtschiff-, Dickicht- und Tempelszenarien sowie Animationen vom Allerfeinsten freuen. Wenn der Helikopter abhebt, Geiseln ihn herunterwinken oder ein Feindflugi brennend abstürzt, ist das wahrlich sehenswert; die erschreckend blutigen Todesstürze durchlöcherter Soldaten sind allerdings Geschmackssache. Zusammen mit der realistischen Soundkulisse aus Urwaldlauten, Rotorgeräusch und Waffengebrüll ist Virgin somit ein atmosphärisch dichtes und enorm spielbares Ballergame geglückt – weshalb wir für diese Apokalypse trotz der etwas fragwürdigen Gewaltdarstellung und der kleinen Mankos den Hit zücken! (rl)

Amiga Joker, May 1994, p.16

APOCALYPSE
(VIRGIN)
HELI - BALLEREI

85%

"FEURIG"
Amiga Joker
GRAFIK
ANIMATION
MUSIK
SOUND-FX
HANDHABUNG
DAUERSPAß
86%
89%
-  
87%
79%
83%
FÜR KÖNNER
PREIS DM 69,-
SPEICHERBEDARF
DISKS/ZWEITFLOPPY
HD-INSTALLATION
SPEICHERBAR
DEUTSCH
1 MB
3/NEIN
NEIN
NEIN
ANLEITUNG


Apocalypse logo

After months of hanging in mid-air, Virgin’s big chopper is ready to land. Tony Dillon can do a good impersonation of a helicopter by swinging his hair about, so...

Apocalypse A t last, it is here. The one we have all been waiting for. Virgin’s Apocalypse is now a year late, and many of you have probably forgotten the highly playable Choplifter clone that featured on our coverdisk all those months ago. Quite why it is so late is anyone’s guess, but let us forget the history, here is the present.

The plot is a standard tale of ruthless dictators, violent warzones and one man armies that used to feature so highly in the arcade machines of yesteryear. You go out into enemy airspace in your slightly-armed ‘copter, and take on the whole of the opposing army, rescuing POWs and doing all the other heroic things you are normally expected to in these situations. There is a familiarity about this sort of game that always drag me back to the days when I would shamelessly shovel my pennies into gloriously-painted cabinets in the arcade halls.

WAR – WHAT IS IT….
However, there is one major difference between the good old games and this – Chopflifter, and its many incarnations, were playable, exciting and most of all fair. You always had a chance to beat the enemy, no matter how slight, and the game was always a test of your reactions and skill – not luck. You see, it does not matter how fast you can switch directions on the joystick, the only way to finish the first level of Apocalypse is by pure luck.

Apocalypse GOOD FOR?
To explain: You begin on the right-hand side of the map, overlooking the glorious jungle. On the far left of the map, which, incidentally, is about eight screens long, is a howitzer, which fires very large and very fast shells in your general direction.

Unfortunately, you cannot see it firing until you are right up next to it, which means that at any point a shell can come screaming in from off the screen and knock you out of the sky, or even more infuriating, destroy while you are actually sitting on your landing pad. Sure, you can destroy the Howitzer, buy you have got to get to it first. In three games I wasted a total of five lives (and you only get three to start with!) just flying from the right to the left with the aim of knocking the gun out, usually only to be destroyed the moment I start climbing up into the air.

Apocalypse The controls onApocalypse are easy enough – push in a direction to move that way, and press fire to fire your cannons. It is a shame they could not be a bit more responsive, or the chopper could react a little faster, because that half a second pause between pushing up to take off and actually taking off means that nine times out of ten the enemy helicopter you are trying to avoid will have reached you.

It looks good, though. I will give it that. With just 32 colours, VIE have managed to come out with a superb-looking game. The helicopter is smoothly and convincingly animated, and everything is clean and recognisable. The scrolling is a bit gammy, but you cannot have everything, can you?

ABSOLUTELY
This might sound like a really tough game, but I have only described the first level. Level two has armed guard in towers who can shoot you out of the sky before they have come anywhere near being on screen, tanks that only need to shoot twice before you come crashing out of the sky and helicopters that come up behind you and blow you apart with machine guns.

NOTHING
I like a challenge but this is nothing but unplayable and frustrating. Anyone who has ever played football with a deflated ball will appreciate how I feel about Apocalypse. It is slow, hard and you can barely get the thing into the air. I was hoping for a lot but despite its undoubted good looks it is a bit of an empty shell.

CU Amiga, May 1994, p.80

VIRGIN £29.99
A500
A1500
A500+
A2000
A600
A3000
A1200
A4000
VIRGIN INTERACTIVE ENTERTAINMENT, 338A LADBROKE GROVE, LONDON W10 5AH. TEL: 081 964 8242
 
RELEASE DATE:
GENRE:
TEAM:
CONTROLS:
NUMBER OF DISKS:
NUMBER OF PLAYERS:
HARD DISK INSTALLABLE:
MEMORY:
 
OUT NOW
ARCADE
IN HOUSE
JOYSTICK
3
1
NO
1Mb

 
GRAPHICS
SOUND
LASTABILITY
PLAYABILITY

74%
78%
46%
32%
A nice idea, mutated into unplayable drivel.
OVERALL: 49%