Bring me to the Main Page   Bring me to the Reviews Index

Anarchy logo  &   Matrix marauders logo
Wenn Psygnosis schon mit der Fortsetzung des Renommier-Titels "Beast" daneben gelangt hat, was ist dann von den beiden neuen Games des Unterlabels Psyclapse zu erwarten?

Matrix marauders

Nicht viel: Anarchy ist ein verunglücktes Remake des Arcade-Oldies "Defender", dessen einziger Pluspunkt das unglaublich schnelle Horizontalscrolling ist. Ansonsten gibt es dürftige Grafik mit winzigen Sprites, schwachen Sound und eine Extraportion Unspielbarkeit. Wer unbedingt ballern und Kapseln sammeln will, greift lieber zum betagten "Starray" - das ist nicht nur um Klassen besser, sondern bereits zum Low-Cost-Tarif erhältlich.

So, schlimmer geht es nimmer? Doch, doch, Matrix Marauders macht es möglich: Ein futuristisches Rennspiel mit lahmer (und ruckelnder) 3D-Vektorgrafik - rein optisch schon eine Beleidigung für den Amiga. Die Idee ist, mit seinem Raumgleiter die Gegner abzuhängen bzw. Abzuknallen, optional darf Gefährt und Bewaffnung auch aufgerüstet werden. Die Praxis hingegen ist nichts als pure Hektik, gepaart mit einer entsetzlich umständlichen Steuerung.

Irgendjemand sollte mal ein ernstes Wörtchen mit den Jungs von der englischen Softwareschmiede reden, wenn die nämlich so weitermachen, wird der mühsam erarbeitete gute Ruf bald dahin sein! Wundert sich jetzt noch einer, warum wir die Spielchen auf einer halben Seiten abgefertigt haben? (N. Beckers)

Amiga Joker, October 1990, p.28
Amiga Joker
Anarchy/Matrix Marauders
Grafik: 46/34%
Sound: 41/38%
Handhabung: 54/11%%
Spielidee: 9/24%
Dauerspaß: 25/19%
Preis/Leistung: 30/23%

Red. Urteil: 31/25%
Für Fortgeschrittene/Für Experten
Preis: je ca. 64,- DM
Hersteller: Psyclapse
Bezug: Funtastic

Spezialität: Sobald Ihr die Games in einem Händler-Regal entdeckt: Turbo anwerfen und in großen Bogen ausweichen!


Anarchy logo
Psyclapse, £19.99
Anarchy Cities throughout the galaxy have been overrun by the Anarchists, a riotous crowd who use a variety of fashionable aircraft. There's nothing they like better than hiding car keys, putting glue on toilet seats and using their gravity-distorting devices to make bread fall buttered side down. And now, as disaster forms around them, they're stealing the life capsules that contain escaping VIPs.

You've been given the task of saving the capsules and blowing the Anarchists into small, manageable pieces. The cities are shown side-on, scrolling left and right - a radar display indicates the positions of ships and capsules. The various Anarchist craft - Stealers, Homers, Darters etc - are blasted with a laser and sometimes release a lettered token. When collected, they give weapons such as sideshots, force-field and outrider cannon.

Zzap! Issue 67 November 1990, p.85

Wozza Hmm, our Psyclapse release schedule's looking a bit thin... I know, we'll get one of our programmers to knock up a Defender variant, the kids'll go for that! I've got nothing against the Defender concept, in fact it's one of my favourite oldie coin-ops, but this Amiga update of it is pretty much instantly unplayable. Graphics and sound are hopelessly outdated; gameplay is difficult from the start (you have to fire and hope for the best with the stupidly fast-moving Bouncers) and the transparant radar display is barely usable. For a slick Defender variant on the Amiga, go for Logotron's StarRay, otherwise dig out C64 Dropzone.
Phil King Cor, what an original idea: it's a sort of poor (or rather stupid) man's StarRay! Where that game was full of slick graphics and superb sampled sound, Anarchy substitutes tiny, undetailed sprites and a naff rock title tune. The gameplay is inferior still, suffering from a lack of variety, especially in the dull enemies. I just can't understand why Psyclapse have bothered releasing such derivative drivel.

PRESENTATION 52%
Two skill levels, sound on/off. Grainy title and death screens.
GRAPHICS 55%
Drab, washed-out sprites and equally lifeless backdrops, although the multilayer parallax scrolling is smooth and fast.
SOUND 50%
Mediocre Heavy Metal title music and simple, outdaated effects.
HOOKABILITY 56%
Easily grasped but immediately uninspiring due to its outdatedness and difficulty.
LASTABILTY 27%
Evermore challenging attack waves but a total lack of variety.
OVERALL
37%
A 1990 remix of a classic (ancient) game that simply doesn't work.