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Alcatraz logo

Vor vier Jahren präsentierte Infogrames das Geiseldrama "Hostages", vor anderthalb lief die Werbekampagne für den Nachfolger, dann herrschte erstmal Funkstille. Der neue Action-Schocker kam also langsam – kommt er auch gewaltig?

Alcatraz Die Zeit: 1996. Der Ort: Alcatraz, längst stillgelegte Gefängnisinsel der Bucht von San Francisco. Die Situation: Der Drogenhändler Miguel Tardiez hat auf dem heruntergekommenen Knast-Eiland sein Hauptquartier errichtet. Die Aufgabe: Mit einer Eliteeinheit die Insel stürmen! Das hört sich vernünftig an, doch scheinbar besteht der Trupp aus ganzen zwei Leuten, die (vorerst) nur mit Wurfmessern bewaffnet sind und sich zu allem Überfluß auch noch den (Split-) Screen miteinander teilen müssen – tja, man spart, wo man kann...

Die Jagd beginnt im Inselhafen, von dort aus muß man sich unter Zeitdruck auf einer düsteren Straße weiter nach rechts vorkämpfen. Aber nicht zu weit, sonst steht man plötzlich vor dem Hubschrauber, der einen eigentlich erst nach getaner Arbeit abholen soll! Das passiert aber nur, wenn man bei der anfänglichen Einsatzbesprechung nicht aufgepaßt hat: hier erfährt man nämlich, welche Gebäude in welcher Reihenfolge durchsucht werden müssen: In einer Baracke sind Beweismittel sicherzustellen, dann geht’s wieder raus zur Straße und kurz darauf in eine verlassene Fabrik, die Miguel als Lager benützt. Sobald man dort zwei Zeitbomben gelegt hat, darf man sich als Fassadenkletterer betätigen, um in das dritte und entscheidende (Gefängnis) Gebäude einzudringen. Aber keine Sorge, bis dahin ist es ein weiter Weg!

alcatraz Solange man sich auf der Straße befindet, ist der Bildschirm horizontal geteilt, in den diversen Baulichkeiten vertikal. Das gilt auch, wenn man alleine unterwegs ist – das Zweitspieler-Sprite bleibt dann einfach stehen, bis es Miguels Schergen abserviert haben. Und Schergen hat der Drogenbaron eine ganze Menge, zufallsgesteuert tauchen sie von links, rechts oder vorne auf und machen mit ihren MGs, Flammenwerfern, Messeren und Handgranaten Jagd auf des Spielers (drei) Bildschirmleben. Das hat auch sein Gutes, weil besiegte Gegner ihre Waffen zur Weiterbenutzung zurücklassen; um die gerade aktive Waffe zu wechseln, muß man sich auf der Straße allerdings erst einen sicheren Hinterhalt suchen. In den Gebäuden hat man dagegen immer ein Gewehr, außerdem wird dort ein kleiner Radarscreen zur besseren Orientierung in den labyrinthartigen 3D-Räumlichkeiten eingeblendet.

Das Radar und die Fassadenkletter-Sequenz (bei der man Suchscheinwerfern ausweichen muß) kennt man bereits von „Hostages“, überhaupt ist Alcatraz ein typischer Nachfolger. Das verspricht zwar einerseits wenig Originalität, anderseits erneut abwechslungsreiche Action in stimmungsvoller Präsentation – sowohl was die Grafik (lediglich das Scrolling ruckelt leicht), als auch das Musik und Sound-Fx betrifft. Dazu kommt eine absolut problemlose Handhabung mittels Joy oder Keyboard: insgesamt war die lange Produktionszeit also nicht umsonst. (C. Borgmeier)

Amiga Joker, April 1992, p.?

Der Amiga Joker meint:
"Alcatraz ist Action auf die ganz harte Tour!"

Amiga Joker
Alcatraz
Grafik: 70%
Sound: 76%
Handhabung: 81%
Spielidee: 64%
Dauerspaß: 80%
Preis/Leistung: 74%

Red. Urteil: 78%
Variabel
Preis: ca 89,- DM
Hersteller: Infogrames
Genre: Action

Spezialität: Zwei Disks, keine Highscores, Codeabfrage, Pause-Funktion.



Alcatraz logo

Infogrames deal up one of the oddest missions yet – break into Alcatraz!

Publisher: Infogrames
Price: £25.99
Authors: Fred O’Rourke, Josiane Girard (graphics) and Ray Norrish (Music and FX)
Release: Out now

I Alcatraz - The Jaws of Cerberus thought the traditional idea was to escape from Alcatraz. You know, "if you see Alcatraz, run in completely the opposite direction!" sort of stuff. Cetainly, Clint Eastwood did not hand around long before doing a runner armed (incidentally) with only a cunningly fashioned spoon-cum-knife gadget and an inflatable rubber coat (!). Even the infamous bird-man (some sort of cross-dresser? I have not actually seen the film) oculd only have been there under duress.
But not so according to Infogrames! Here our objective is to get into Alcatraz. Bird and Fist are two crack commandos on the trail of Public Enemy No. 1, the international drug terrorist Miguel Tardiez. He is holed up in the seemingly impenetrable former federal prison, together with his gang of armed-to-the-gold-teeth hardnuts. The deal is that if the boys can brake into Alcatraz, successfully complete three separate missions and then capture the guy himself, well – he will certainly think twice before selling any drugs again.

Alcatraz is a two-player game in the Bonanza Bros split-screen style, allowing both characters to explore their suuroundings simultaneously. In one-player mode you actually control both players – a tap of the return key swaps control from Bird to First (or back again, whatever), with one player stopping moving and the other continuing from wherever he was abandoned.
This may sound complicated, but inf fact it is initially quite fun. The two characters can ‘hide’ in the background. This involves simply guiding them to strategic points of the scenery where they can wait in safety. So walk, roll and scrap your way with Fist until he gets to a hiding place further into the game, then leave him there and advance Bird along the same path in his footsteps.

There are three missions to complete, and you have two hours to complete them all in. Mission one: explore the barracks and seize some vital incriminating documents with which you can pin down Miguel. Mission two: locate the industry building, and destroy the drugs and cash located within. Lastly, mission three: infiltrate the cell-houses and bang the head noncho to rights. One quick dash to the helicopter pad later (do not worry, Infogrames provide a map of the island) and you have finished. Fans of Infogrames’ release Hostages a few years back will be on very familiar ground here.

The problem is, of course, that Miguel’s henchmen are dotted around the place waiting to give you a hard time. As Bird and Fist scamper around the island, they will encounter quite an unfeasibly large number of armed guards. The action is either beat, knife, rifle, flame thrower or grenade-‘em-up, depending on which weapon you have managed to collect or have selected to use. If you manage to kill a gad guy, he will drop his weapon. Pick the weapon up, and it is yours for the using (until the ammo runs out of course, then you will have to find yourself another one).

The graphics are good. The animation is smooth (Bird and Fist really creep around the island with style) and there is a real atmosphere of menace. But in one player mode the two-player switching soon becomes a pain in the Alcatraz, the only relief coming when one of the characters dies so the other can carry on alone. To get the most out of this game you really need two players – even more so than with the Bonanza Bros.
So grab a friend, ‘soften him up a bit’ (all good practise for the game ahead) and get him to go halves with you – you are guaranteed to have more fun on Alcatraz than the bird-man (I am still worried about that) ever did.
NEIL WEST

Amiga Power, Issue 13, May 1992, p.92

THE BOTTOM LINE
A smooth two-player beat-‘em up romp with braincells. Three independent missions form the backbone for bags of Alcatraz-atmosphere and respectable action. Do not underestimate the need for two players though – it is not much fun on your own!
73

P E R C E N T