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Die Warzenschweine fliegen wieder!

A-10 Tank Killer Logo

Wenn ein Flugzeug schon den Spitznamen "Warzenschwein" (Warthog) trägt, darf man sich keine fliegende Schönheitskönigin erwarten. Aber wenn ein Spiel der erste PC-Flugsimulator mit vollen 256 Farben war, sollte man sich auf dem "Grafikwunder" Amiga schon ein halbwegs ebenbürtige Umsetzung erwarten dürfen...

A-10 Tank Killer Den entzückenden Beinamen verdankt die A-10 ihrem Aussehen, das halt rein nach praktischen Gesichtspunkten ausgerichtet ist und nicht nach optischen. Und in der Praxis bestreitet die A-10 nun mal keine dramatischen Luftkämpfe in schwindelerregender Höhe wie z.B. eine F-16; stattdessen wird sie vor allem zur Unterstützung der Bodentruppen eingesetzt )ähnlich wie Hubschrauber). Dafür braucht der Vogel auch nicht besonders schnell zu sein – es genügt, wenn er haufenweise Bomben transportieren kann. Abgesehen von den rekordverdächtigen Mengen an Waffen, die in und an so einer A-10 Platz finden, hat dieses häßliche Entlein auch in punkto Stabilität ihren schnittigeren Kollegen einiges voraus; Wenn mal ein Motor ausfällt oder ein Flügel lahmt, fliegt man einfach mit dem beschädigten Rest weiter (Warzenschweine sind zäh!).

Bei den Missionen wird zwar nur das Übliche geboten, dafür aber in akzeptabler Vielfalt: das obligatorische Training, Ausschalten von Bodenzielen (bevorzugt Panzer), Stellungen verteidigen und ein kompletter Kleinkrieg. Interessant dabei ist, daß man sich hier seine Lorbeeren weniger als Einzelkämpfer verdient, sondern meist mit anderen Piloten im Team arbeiten muß (Warzenschweine sind Herdentiere!). Der Schwierigkeitsgrad ist veränderbar bis hin zu einer unzerstörbaren A-10 – mit der man allerdings nicht in die Highscoreliste kommt. Die Benutzerführung ist einfach und übersichtlich gestaltet, trotz Steuerung über Joystick, Maus und Tastatur.

A-10 Tank Killer Ebenso einfach läßt sich auch das Flugzeug selbst bedienen, was zwar sehr angenehm für Pilotenneulinge ist, aber nicht gerade für eine hohe Realitätsnähe spricht.

Das bisher Gesagte gilt genauso für die PC- wie die Amigaversion, aber was hat sich nun bei der Umsetzung auf unsere "Freundin" alles verändert? Nun, die Grafik hat etwas Federn lassen müssen und ist ein ganzes Stück langsamer geworden. Auf der niedrigsten Detailstufe ist das Tempo zwar noch erträglich, auf der höchsten aber unbeschreiblich lahm. Schade, denn der Flug läßt sich aus den verschiedensten Perspektiven beobachten, und es gibt einen ganzen Schwung digitalisierter Zwischenbilder. Da ist es auch wenig tröstlich, daß die Soundeffekte knackiger rüberkommen als auf dem PC-Piepser, zumal die gebotene Musik nicht gerade sehr aufregend ist. Alles in allem eine etwas enttäuschende Umsetzung dieses eigentlich ausgezeichneten Flugsimulators. Dennoch: Wer gerne mit einem handlichen und pflegeleichten Maschinchen durch die Lüfte segelt, ist bei A-10 Tank Killer ganz gut aufgehoben. (mm)

Amiga Joker, January 1991, p.23

Der Amiga Joker meint:
"A-10 Tank Killer ist leichtverdauliche Kost für Simulations-Einsteiger."

Amiga Joker
A-10 Tank Killer
Grafik: 74%
Sound: 69%
Handhabung: 84%
Spielidee: 79%
Dauerspaß: 74%
Preis/Leistung: 61%

Red. Urteil: 74%
Variabel
Preis: ca. 110,- DM
Hersteller: Dynamix
Bezug: Funtastic

Spezialität: Zwei Disketten, Zweitlaufwerk wird unterstützt, die Highscoreliste wird abgespeichert. 1 MB erforderlich!



A-10 Tank Killer Logo Zzap! Sizzler

Dynamix, Sierra/Amiga (1 MEG ONLY) £34.99
A-10 Tank Killer Being an American import, I managed to get my hands on A-10 before Robin and from my experience with the PC version was able to review it quickly enough for this issue. So adventure fans needn't worry that Think Tank's going to turn into an sim section, and sim fans can be reassured this isn't a text adventure with fancy graphics!
A-10 Tank Killer is obviously enough a flight simulation of the USAF's A-10 Thunderbolt - or Warthog as it is affectionately known by all 'Hog -Drivers'. Those of you weaned on little else but F-16s might wonder what the hell an A-10 actually is. Primarily, they are used alongside battlefield helicopters in the close air support role. They are slow enough to identify and attack ground targets but they come with high survivability and a greater weapons load than helicopters. A-10s have a distinctive shape and the largest and mast powerful gun ever mounted on an aircraft. Called the Avenger 30mm cannon, it fires depleted uranium shells at a rate of 4,200 rounds per minute. Enough to atomise a tank at 4,000 yards. It is generally rated as being 'one mean muvva'.

While the game is aerodynamically accurate it should appeal to the player who would normally avoid flight sims altogether: it won't snow you under with technical specifications. In fact, die-hard flight-sim fanatics will criticise it for its lack of certain details. For example, the game's A-10 is a two-seat version whereas the only active service version of the A-10 is the single-seat version. In addition, you don't have to land if you don't want to and the time has been compressed in certain areas. Also, the main flight adversary is called a MiG-27-but looks more like a Su-25. However, Dynamix are fully aware of these facts. They intend A-10 to be more of an entertainment package. That is not to say that flight-sim aficionados won't enjoy it. I am and l did!

A-10 Tank Killer In fact the graphics are A-10's star quality. Dynamix have used digitised photos of real actors, taken on location, kitted out with real flight gear to give you maximum atmosphere. You want a realistic cockpit display? The game has a digitised cockpit from a genuine A-10! And there ore other digitised screens of the aircraft itself (the weapon loading screen, for example). All of the other graphics are solid 3-D affairs which are detailed and smooth. A good demo of the 3-D graphics is the Vehicle Preview option. This shows you each individual vehicle (including aircraft and helicopters) that you will meet in the game. Other impressive screens are the status screen which shows any damage taken, along with an animated weapons inventory and multiple views inside and outside of the aircraft.
The game itself consists of six different missions. They tend to he varied, multi-port affairs. For example, one mission asks you to hit a supply dump. However, you must also provide close air support for a platoon of tanks which will take out the SAM sites for you AND keep a nearby bridge open for allied support. In fact the main area of the game is the campaign. Here, you will cycle through each mission but every action you make will affect events later on. The more failures you have initially, the more difficult things will he later on - both for ourse1f and the rest of the armed forces. Dynamix have promised further scenario disks to load into the original game.

The great thing about A-10 is that you really feel you are part of a team. Missions usually involve lots of aircraft and the inter-pilot chatter is an excellent feature. Radio messages appear on-screen informing you of mission updates, or orders from your flight leader or just to 'back off!' if you fly too close to someone during a mission.
When you play Falcon, for example, you get the feeling it is you against the world. However in A-10 it is more of 'You hit the MiGs, I'll hit the SAMs and Buddy here will blast the anti-aircraft guns. Let's go for it. Yee-hah!' So you feel more involved, the action appears more realistic and you end up with a real knot in you hear 'I'm hit! I'm Hit' and you watch your wingman turn into a ball of fire. A-10 Tank Killer is thoroughly recommended - it is pure entertainment.

Zzap! Issue 70, February 1991, pp.44-45

Presentation
84%
Graphics
90%
Sound
80%
Hookability
93%
Lastability
91%
Overall
90%